• Anonym (?????­??)
    Wed 15 May 2019 15:26
    1239 visningar
    43 svar
    43
    1239

    Hur skulle du göra med vigselringarna?

    Hur skulle du göra i det här exemplet? Du har en jättefin vigselring men får en till ring som också ser ut som en vigselring. Stenarna är större och dyrare än din original-vigselring och om man sätter båda bredvid varann så är den nya mer imponerande. (Inte för att man behöver imponera på någon, affektionsvärde har ingen prislapp osv)

    Skulle du använda din nya ring som vigselring på vänstra handen eller skulle du ha den nya på högra handen istället och fortsätta gå med din gamla vigselring? Det går inte att ha båda ringarna på samma finger.

  • Svar på tråden Hur skulle du göra med vigselringarna?
  • Anonym (?????­??) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 22:44
    #31

    Nu börjar det kännas som att ni bara märker ord fast ni vet precis vad jag menar.

    Självklart kan man ha dyrare smycken än sin vigselring. Självklart har ens riktiga vigselring ett affektionsvärde som inte kan mätas i pengar. Självklart byter man inte vigselring för att imponera på sina bekanta. Nåja, dom flesta gör det väl inte i alla fall... Tungan ute

    Frågan var bara hur du skulle göra om du hade fått en "finare" ring som kunde användas som en vigselring om du så önskade. Skulle du låta den vara i stort sett oanvänd eller skulle du använda den som vigselring så att du fick mer användning för den. Så enkel är frågan och många har ju klarat av att svara hur dom skulle göra utan att lägga någon värdering i det hela om någon annan skulle välja att byta eller växla ringar.

  • Thu 16 May 2019 06:42
    #32
    Anonym (???????) skrev 2019-05-15 22:44:50 följande:

    Nu börjar det kännas som att ni bara märker ord fast ni vet precis vad jag menar.

    Självklart kan man ha dyrare smycken än sin vigselring. Självklart har ens riktiga vigselring ett affektionsvärde som inte kan mätas i pengar. Självklart byter man inte vigselring för att imponera på sina bekanta. Nåja, dom flesta gör det väl inte i alla fall...

    Frågan var bara hur du skulle göra om du hade fått en "finare" ring som kunde användas som en vigselring om du så önskade. Skulle du låta den vara i stort sett oanvänd eller skulle du använda den som vigselring så att du fick mer användning för den. Så enkel är frågan och många har ju klarat av att svara hur dom skulle göra utan att lägga någon värdering i det hela om någon annan skulle välja att byta eller växla ringar.


    Har du en egen vigselring?
  • Thu 16 May 2019 06:44
    #33
    Anonym (???????) skrev 2019-05-15 22:44:50 följande:

    Nu börjar det kännas som att ni bara märker ord fast ni vet precis vad jag menar.

    Självklart kan man ha dyrare smycken än sin vigselring. Självklart har ens riktiga vigselring ett affektionsvärde som inte kan mätas i pengar. Självklart byter man inte vigselring för att imponera på sina bekanta. Nåja, dom flesta gör det väl inte i alla fall...

    Frågan var bara hur du skulle göra om du hade fått en "finare" ring som kunde användas som en vigselring om du så önskade. Skulle du låta den vara i stort sett oanvänd eller skulle du använda den som vigselring så att du fick mer användning för den. Så enkel är frågan och många har ju klarat av att svara hur dom skulle göra utan att lägga någon värdering i det hela om någon annan skulle välja att byta eller växla ringar.


    Nej, vi skulle inte byta.

    Den nya ringen kan ändå används så den behöver inte ligga oanvänd.
  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 08:24
    #34
    Anonym (???????) skrev 2019-05-15 22:44:50 följande:

    Nu börjar det kännas som att ni bara märker ord fast ni vet precis vad jag menar.

    Självklart kan man ha dyrare smycken än sin vigselring. Självklart har ens riktiga vigselring ett affektionsvärde som inte kan mätas i pengar. Självklart byter man inte vigselring för att imponera på sina bekanta. Nåja, dom flesta gör det väl inte i alla fall... Tungan ute

    Frågan var bara hur du skulle göra om du hade fått en "finare" ring som kunde användas som en vigselring om du så önskade. Skulle du låta den vara i stort sett oanvänd eller skulle du använda den som vigselring så att du fick mer användning för den. Så enkel är frågan och många har ju klarat av att svara hur dom skulle göra utan att lägga någon värdering i det hela om någon annan skulle välja att byta eller växla ringar.


    Och nästan alla har väl svarat att de skulle använda sina vigselringar som vanligt på vänster hand och den nya ringen på höger.

    Så vad vill du ha för svar?
  • Anonym (E)
    Thu 16 May 2019 08:34
    #35
    Anonym (???????) skrev 2019-05-15 18:09:34 följande:

    Om ringen markerar en större bröllopsdag, pga olika storlek på händerna så kan du inte variera vilken hand du har ringen på från dag till dag och din nya ring går inte att ha tillsammans med din originalvigselring, (pust!) vad gör du då?Men om det inte går att ha en annan ring bredvid din originalring eller din nya ring för den delen och du och din man dessutom vill att den nya är just ringen i fråga. Hur gör du då?


    Om det inte går att ha ringarna bredvid varandra så hade jag inte haft det självklart. Men jag hade isf bytt för jag tycker det låter fult att bära ringar av vigselringstyp på båda händerna.

    Jag kan inte förstå att du orkar lägga så här mycket energi på var du ska placera dina ringar, antingen har du dem på olika hand, eller byter ring eller har dem vid olika tillfällen. Ingen annan än du och din man kommer bry sig eller ens lägga märke till det.
  • Thu 16 May 2019 09:24
    #36

    Min vigselring är den ring som var med på bröllopet, ingen annan, oavsett hur fin den är. 

    Jag skulle givetvis fortsätta använda min vigselring, enda gången den skulle bli utbytt, är om jag förlorar den. 


     

  • Thu 16 May 2019 12:53
    #37
    +1

    Min fru får nya smycken ibland men ringen som sitter på vänter ringfinger närmast hjärtat satte jag dit framför präst och vänner... Det är en symbol för löftet vi gav varandra den dagen.

    Skulle vi förnya våra löften kanske man kunde diskutera ett byte, eventuellt... Men att ta bort ringen man burit i 20 år? Nej... Jag skulle nog bli väldigt chockerad om min fru föreslog någon sådant.

    Om man ser sin vigselring som ett utbytbart smycke, så kanske man inte är så romantiskt lagd? (Är äktenskapet lika utbuýtbart??)

  • Anonym (RingS­åSvara­rVi)
    Fri 17 May 2019 08:28
    #38
    Anonym (???????) skrev 2019-05-15 21:28:03 följande:
    Ursäkta? Var står det något om att byta ring för att imponera på andra? Lägg inte ord i munnen på mig som jag aldrig har sagt. Det är ett konstaterande bara att den nya ringen är mer imponerande än den gamla och frågan är då hur någon skulle välja att göra med dessa två ringar i en sån situation.
    Praktisk58 skrev 2019-05-15 21:08:44 följande:
    Och andra byter lika gott ut hela frun på en gång ...
    ... och ger en ännu större och dyrare ring till den nya frun. Guld i mun

    I trådstarten: "Stenarna är större och dyrare än din original-vigselring och om man sätter båda bredvid varann så är den nya mer imponerande. (Inte för att man behöver imponera på någon, affektionsvärde har ingen prislapp osv)"

    Det är dina egna ord, ur din egen mun. Du verkar faktiskt lägga stort fokus på dyrare och mer imponerande. Men det är okej, det är din ensak. 

    För att svara på frågan: Om jag hade haft kvar min "originalvigselring" hade jag nog använt den nya på höger hand. Eller så hade jag, givetvis med min mans tillstånd (om han hade köpt ringen alltså) bytt den mot en annan ring eller något annat smycke. Som så många andra känner jag att den ring man sätter på sig i kyrkan har stort värde på många sätt, det är den som verkligen symboliserar mitt äktenskap. Även om den inte var jättedyr (och säkert inte särskilt "imponerande") och stenarna var små så älskade jag verkligen den ringen.

    Men min "originalring" blev stulen, tillsammans med förlovningsringen. Jag har nya ringar nu, faktiskt flera stycken som jag byter mellan beroende på vilka jag vill ha idag. De är inga dyra ringar förstås, de är i stål eller silver med cz, men folk ser ju inte om det är äkta guld och diamanter på lite avstånd. Så om jag fick en fin ring som såg ut som en  vigselring skulle jag använda den som just det.
  • Anonym (Ja)
    Fri 17 May 2019 22:42
    #39

    Jag hade bytt ring om jag fått den nya av min man. Är lite yngre så kanske har en annan syn. Förstår att det kan kännas konstigt för många men mitt äktenskap sitter inte i materialet (alltså ringen) och ingenting förändras för att det är en annan ring på mitt finger. ??

  • Mon 20 May 2019 15:12
    #40
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-17 22:42:23 följande:

    Jag hade bytt ring om jag fått den nya av min man. Är lite yngre så kanske har en annan syn. Förstår att det kan kännas konstigt för många men mitt äktenskap sitter inte i materialet (alltså ringen) och ingenting förändras för att det är en annan ring på mitt finger. ??


    Så i teorin betyder inte vigselringar något för den yngre generationen längre? Det är vad du säger? Graverar ni fortfarande in namn och datum? Håller ni ringarna och säger "Låt dessa ringar vara en symbol för jada jada"?

    Måste säga att jag tycker det låter deppigt att vigselringar numera är som "vilket smycke som helst"... Om det nu är så.
  • Anonym (***)
    Mon 20 May 2019 15:33
    #41
    olof 45 skrev 2019-05-20 15:12:25 följande:
    Så i teorin betyder inte vigselringar något för den yngre generationen längre? Det är vad du säger? Graverar ni fortfarande in namn och datum? Håller ni ringarna och säger "Låt dessa ringar vara en symbol för jada jada"?

    Måste säga att jag tycker det låter deppigt att vigselringar numera är som "vilket smycke som helst"... Om det nu är så.
    Oj, genom att läsa vad en (1) person tycker så drar du väldigt långtgående slutsatser.

    Anonym (Ja) har sin åsikt, det betyder inte att alla andra i hennes generation tycker samma sak.


  • Anonym (Nina)
    Mon 20 May 2019 17:01
    #42
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-17 22:42:23 följande:

    Jag hade bytt ring om jag fått den nya av min man. Är lite yngre så kanske har en annan syn. Förstår att det kan kännas konstigt för många men mitt äktenskap sitter inte i materialet (alltså ringen) och ingenting förändras för att det är en annan ring på mitt finger. ??


    Jag är under 30, så jag tro inte att åldern är relevant här. Troligtvis (som med mycket annat) är det helt individuellt.
  • Tue 21 May 2019 12:34
    #43
    Anonym (***) skrev 2019-05-20 15:33:16 följande:
    Oj, genom att läsa vad en (1) person tycker så drar du väldigt långtgående slutsatser.

    Anonym (Ja) har sin åsikt, det betyder inte att alla andra i hennes generation tycker samma sak.
    Nå, det var väl hon själv som föreslog att det kanske hade med hennes ålder (läs generation) att göra: " Är lite yngre så kanske har en annan syn."

    Resten av mitt inlägg var en fråga/öppen fundering till andra som "är lite yngre"... Skrev t.o.m. "I teorin", "Om det nu är så." etc, för att verkligen understryka att det bara är funderingar.

    Så vad är det för långtgående slutsatser som jag skulle ha dragit,menar du???

    Eller rättare: "Oj, vad du inte verkar ha läst mitt inlägg ordentligt!"
Svar på tråden Hur skulle du göra med vigselringarna?