• Jahaja­a
    Wed 15 May 2019 18:01
    748 visningar
    11 svar
    11
    748

    Nattamning, Hjälp!

    Jag har en dotter på 5veckor som har bestämt sig för att sova väldigt länge på natten, ca 5-6h i stöten. So far so good... och jag hade tyckt det var jätteskönt att få sova ut om det inte vore för mina bröst! När jag vaknar har jag skitont och dom är sprängfyllda, känns som mjölkstasen all over again :/

    Vet inte hur jag ska göra, för jag vill ju gärna att mjölkproduktionen ska gå ner lite så att hon kan sova länge, men bör jag väcka henne för att amma, eller stör man hennes sömnrytm då tror ni? Står inte ut med ömmande bröst, inatt kunde jag inge ens vända mig från ryggläge till sidan för det gjorde så ont.

    Har även försökt mjölka ur på natten men det fungerar inte så bra och jag har svårt att få ut mjölken även fast dom är sprängfyllda.

    Ursäkta för långt inlägg..

    Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Nattamning, Hjälp!
  • Jahaja­a
    Wed 15 May 2019 18:43
    #3

    Tack för svar, och vad skönt att det finns hopp! Då är det väl bara att stå ut nån vecka eller två ;) Hur ofta ammade hon på dagen? Lärde kroppen sig liksom att känna skillnad på dag och natt och producerade mer mjölk på dagen? För på dagen ammar vår tjej ca var 3:e h :)

    Haha jag önskar typ att mina läckte så mycket på natten att jag fick ha handdukar i bh:n :D


    Nonym skrev 2019-05-15 18:08:33 följande:

    Känner igen mig!!

    Min dotter sov 11-13 timmar i princip varje natt från det att hon var nyfödd..

    Tog nån vecka, sen vande sig brösten vid att inte få tömmas på natten och producerade lite mindre plus att de började läcka ganska mycket när jag sov.. sov med en handduk i vardera kupa!


  • Jahaja­a
    Wed 15 May 2019 21:11
    #6

    Skönt arr det verkar rätta till sig efter ett tag :) jag får hålla ut då bara. Jag får inte till det med pumpen riktigt men annars funderar jag på att ställa klockan och typ handmjölka ur lite tills brösten vant sig. Man ska ju vara glad att man får sova egentligen, men inte kul när man vaknar, haha! :)


    Jilka skrev 2019-05-15 19:48:30 följande:

    Jag hade ska problem. Sonen sov från 8v 6 timmar i sträck, men åt på dagen varannan timma, brösten gjorde skitont. Men de anpassade sig efter ett tag. Dock har jag en handpump vid sängen nu, för det har hänt att han bara orkat amma på ett bröst på natten, och då gör det andra svinont sen. Men då pumpar jag liiite lite så känns det snabbt bättre sen.


  • Jahaja­a
    Wed 15 May 2019 21:15
    #7

    Ok vad bra :) jag tänkte först att det inte gick att få ordning på om man ammade ofta på dagen, men det verkar ju fungera iaf! Mina bröst brukar läcka så fort jag tar av mig bh:n så jag kanske skulle testa att sova utan fast på en handduk. Blir nog inte så mysigt med en massa mjölk på täcket och överallt isf :) haha


    Nonym skrev 2019-05-15 18:56:34 följande:

    Varannan till var tredje timma ungefär

    Ja, det gjorde den definitivt, och läckandet satte igång när jag började slappna av och verkligen sova nattetid (när jag typ hade lärt mig att hon faktiskt sov)

    Hade inga problem alls med mjölkproduktionen, men när hon var fyra månader började vi med en flaska ersättning på kvällen, för då började hon plötsligt vakna typ varannan timme och ville ha mat, och det orkade jag inte med.. men efter att vi gjorde det gick hon tillbaka till samma mönster som innan och sov hela natten igen


  • Jahaja­a
    Sat 18 May 2019 14:41
    #9

    Smart! Har varit och inhandlat såna idag, och testade vid amningen :) Guuud vad mycket mjölk man läcker, haha!

    Jag tycker att brösten börjar ställa in sig lite på glesare amning på natten nu tack och lov! Har inte lika akut ont när jag vaknar iaf :) Hoppas det håller i sig


    Nonym skrev 2019-05-15 21:56:31 följande:

    Prova att sova med såna där mjölkuppsamlare på brösten (och handduk utanpå) så kan du ha bh-n över men ändå så kan bröstvårtorna peta ut så mjölken får fritt rinn (hoppas du fattar vad jag menar, blev en konstig mening där )


Svar på tråden Nattamning, Hjälp!