• Anonym (Sorgsen)

    Min dåliga självkänsla förstör förhållandet

    För ca 6 månader sedan blev jag sambo med en kille som jag haft ett långdistansförhållande med. Jag flyttade lååååångt för att vi skulle bo tillsammans. Det innebar nytt jobb, ett helt nytt liv och inget socialt nätverk nära mig. I början hade vi det bästa samboförhållandet. Vi gjorde allt tillsammans och vi hade kul. Men efter ett tag inföll sig den tråkiga vardagen och jag som inte har hittat några vänner här, har liksom fallit in i rutinen jobba -sitta hemma - sova - jobba - sitta hemma och så vidare. Min sambo har den senaste tiden blivit alldeles för beroende av sin mobil. Han verkar trivas med att sitta med mobilen klistrad i ansiktet all ledig tid, han kan inte ens släppa den för att t ex. gå på toaletten eller hämta något i ett annat rum. Våra fredag- och lördagskvällar spenderar vi i soffan som två gamla 80 åringar, boooring! Jag har på något sätt under den senaste månaden tappat all självkänsla, ifrågasätter numera allt och tror att det är mitt fel att relationen har blivit så här. Även små saker blir jättekonstiga för mig och jag får för mig att han undanhåller eller ljuger om saker. Jag har fått för mig att han har tröttnat på mig, att det är därför han sitter med mobilen hela tiden. Värsta ångesten fick jag häromdagen när han berättade att han ska hem till en kollega en kväll i helgen. Jag vet inte varför jag får sån panik. Han ska inte dricka eftersom han ska köra de övriga partypojkarna och han säger att han inte ska sova där. Jag vill verkligen att han ska träffa sina kollegor och ha kul men samtidigt växer en panik inom mig och jag vågar inte tänka på hur jag kommer må i helgen när han är där och jag sitter ensam hemma. Är det avundsjuka för att jag inte har någon annan än honom? Är det rädslan att förlora honom? Senaste tiden har vi bråkat mycket om mina reaktioner på saker. Jag försöker ibland fråga om han är trött på mig och sånt och han blir så arg då. Han ogillar att jag tar på mig skuld för något som inte ens existerar. Jag känner att jag måste ta mig ur det här, men känner väl inte att jag får hans stöd riktigt. Han tyckte t ex. att jag ska gå ut på "stan" själv den kvällen han är borta. Men jag är inte typen som tycker om att gå på krogen själv.

    Hur ska jag göra för att sluta tycka, tänka och känna så här? Jag vet ju att mitt beteende kommer att leda till att vi avslutar relationen och det vill jag inte. Jag blir frustrerad när jag inte känner igen mig själv.

    Kan jag på något sätt få honom att släppa mobilen och försöka skapa ett roligt liv med mig istället?

  • Svar på tråden Min dåliga självkänsla förstör förhållandet
  • AnnaSthlm

    Mitt bästa tips är att du skaffat ett roligt liv med dig själv ???? Gör en lista på vad du vill göra och ge inte upp dina initiativ till att lära känna folk!

    Om du är ointressant för dig själv, hur ska du vara intressant för någon annan?

  • Anonym (Sorgsen)
    AnnaSthlm skrev 2019-05-15 18:08:17 följande:

    Mitt bästa tips är att du skaffat ett roligt liv med dig själv ???? Gör en lista på vad du vill göra och ge inte upp dina initiativ till att lära känna folk!

    Om du är ointressant för dig själv, hur ska du vara intressant för någon annan?


    Du har så rätt! Idag satte jag mig och gjorde en lista på vad jag kan göra på min fritid. Ansökt om att bli volontär och sådant, men frågan är om det hjälper mig att hitta min självkänsla.
  • Fjäril kär
    Anonym (Sorgsen) skrev 2019-05-15 18:13:05 följande:

    Du har så rätt! Idag satte jag mig och gjorde en lista på vad jag kan göra på min fritid. Ansökt om att bli volontär och sådant, men frågan är om det hjälper mig att hitta min självkänsla.


    Självklart blir självkänslan bättre av att ha ett liv eftersom du inte blir beroende av din sambo på samma sätt som nu. När du på eget initiativ tar tag i saker och kommer hem nöjd och glad ökar självkänslan och självständigheten och det blir bättre balans mellan er. Du har saker att berätta om och planera inför och glädjas åt och plötsligt känns det självklart att boka gymmet, träffa hans föräldrar, hitta fritidssysselsättning, pyssla med saker hemma etc. Bara en sån sak som att gå ut och käka pizza ihop blir lite roligare.

    Han kommer definitivt bli roligare sambo när inte allt ansvar som rolighetsminister hänger på honom.

    Glöm inte bort att faktiskt göra saker ihop också utanför hemmet. Museum, utställningar, se ruiner, vandra i nån nationalpark, picknick, äventyrsbad, spa-kväll på något hotell etc etc
  • Anonym (Sorgsen)
    Fjäril kär skrev 2019-05-15 18:21:04 följande:

    Självklart blir självkänslan bättre av att ha ett liv eftersom du inte blir beroende av din sambo på samma sätt som nu. När du på eget initiativ tar tag i saker och kommer hem nöjd och glad ökar självkänslan och självständigheten och det blir bättre balans mellan er. Du har saker att berätta om och planera inför och glädjas åt och plötsligt känns det självklart att boka gymmet, träffa hans föräldrar, hitta fritidssysselsättning, pyssla med saker hemma etc. Bara en sån sak som att gå ut och käka pizza ihop blir lite roligare.

    Han kommer definitivt bli roligare sambo när inte allt ansvar som rolighetsminister hänger på honom.

    Glöm inte bort att faktiskt göra saker ihop också utanför hemmet. Museum, utställningar, se ruiner, vandra i nån nationalpark, picknick, äventyrsbad, spa-kväll på något hotell etc etc


    Det vi faktiskt är rätt bra på är att varje helg (dagtid) åka någonstans och göra något i eller runt om staden vi bor i. Han är väldigt mån om att jag ska få se alla vackra platser häromkring. Fast senaste tiden har det mest slutat med att jag förstör allt med mitt sorgsna humör. Att han inte har kastat ut mig än är enligt mig ett under för jag anser mig vara omöjlig att bo med just nu. Såna resonemang gör honom så arg, han förstår inte varför jag anser mig vara omöjlig och han anser inte att jag har något fel förutom dålig självkänsla. Fast jag känner mig helt omöjlig och det liksom kryper i skinnet på mig när jag är så här.
  • Bleha

    Använd gofriendly (endast för tjejer)! En jättebra app för att träffa vänner. Du kan även gå med i event som andra skapar, som till exempel träffas ute, eller att gå en kurs ihop. Har träffar flera härliga människor genom den appen! Det fungerar jätte bra och är så lätt!

  • Anonym (Sorgsen)
    Bleha skrev 2019-05-15 18:54:52 följande:

    Använd gofriendly (endast för tjejer)! En jättebra app för att träffa vänner. Du kan även gå med i event som andra skapar, som till exempel träffas ute, eller att gå en kurs ihop. Har träffar flera härliga människor genom den appen! Det fungerar jätte bra och är så lätt!


    Jag skaffade gofriendly för några dagar sen, men blev besviken när det inte tycktes finnas några matchningar trots att jag bor i en stor stad. Men nu när du tipsade om den så öppnade jag appen igen och då fanns det jääääättemånga matchningar ????. Så tack för påminnelsen.
  • Bleha
    Anonym (Sorgsen) skrev 2019-05-15 19:22:52 följande:
    Jag skaffade gofriendly för några dagar sen, men blev besviken när det inte tycktes finnas några matchningar trots att jag bor i en stor stad. Men nu när du tipsade om den så öppnade jag appen igen och då fanns det jääääättemånga matchningar ????. Så tack för påminnelsen.
    Bra! : D kör på! Jag flyttade också till min sambos stad och lämnade mina vänner kvar i Stockholm så jag kan förstå. Dock så bor större delen av hans vänner i andra städer så blir inte själv mycket.
  • Anonym (anonym)

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.
    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 

  • Anonym (anonym)

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.
    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 

  • Anonym (anonym)

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.
    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 

  • Anonym (anonym)

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.
    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 

  • Anonym (anonym)

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.
    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 

  • Anonym (Sorgsen)
    Bleha skrev 2019-05-16 20:29:24 följande:

    Bra! : D kör på! Jag flyttade också till min sambos stad och lämnade mina vänner kvar i Stockholm så jag kan förstå. Dock så bor större delen av hans vänner i andra städer så blir inte själv mycket.


    Min sambo har inte så stort umgänge här heller och han träffar inte sina vänner jätte ofta. Men att inte ha någon vän nära alls är riktigt jobbigt för mig. Men jag har bestämt mig för att på något sätt komma ut och vara social ändå så nu har jag anmält mig som volontär till två olika ställen. Förhoppningsvis kan jag hjälpa mig själv lite genom att hjälpa andra.
  • Anonym (Sorgsen)
    Anonym (anonym) skrev 2019-05-16 22:45:09 följande:

    Det tar tid att bygga upp vänskap och få nya nätverk, förstår om du mår dåligt och att det påverkar din självkänsla. Prata med din sambo om saken, så han kan ha lättare överseende med ditt dåliga humör.

    Du kanske kan åka iväg till din gamla hemstad o träffa vännerna där eller bjuda hem någon av dem. 


    Jag pratade med min sambo om hur jag känner. Han kan inte riktigt förstå mitt problem, han tycker att det bara är att gå ut och hitta vänner. Han är så självsäker och social och har inga problem att skapa nya kontakter. Jag däremot kan bli rätt blyg och har inte lika lätt att lära känna nya människor. Men jag har bestämt mig för att jag måste få bättre självkänsla så att jag blir tryggare i min relation och även kan skapa nya vänskaper.
Svar på tråden Min dåliga självkänsla förstör förhållandet