• Anonym (Först­år)
    Wed 15 May 2019 21:32
    1754 visningar
    15 svar
    15
    1754

    Hur säga upp kontakten med min sjuka mamma?

    Skriv ett brev bara (rekommenderat, så du vet säkert att hon läst det) att du härmed säger upp kontakten med henne. O ge lite välmenande råd om att hon kan prata med sin psykolog eller terapeut eller nåt, om detta känns jobbigt för henne. För du orkar inte mer. Nåt sånt.

  • Anonym (Först­år)
    Wed 15 May 2019 23:51
    #6

    Herregud, min mamma har varit minst lika hemsk som din o jag har behövt massor av terapi för att stå ut, o du har inte ens försökt med det. Undra då på att det inte går, när man gett upp redan innan! Utan stöd o min egen terapi hade jag säkert varit där du är nu o aldrig vågat nåt, men så har jag velat komma framåt också. Alla vill inte det.

    Är du ensamstående med barnet också??

  • Anonym (Först­år)
    Thu 16 May 2019 11:57
    #10
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-05-16 02:15:50 följande:
    Alltså grejen är att jag gett upp om henne, jag vill inte ens försöka reparera vår relation, hon har gjort mig såpass illa. Sen absolut att jag säkert behöver terapi och prata med någon om allt jag varit med om. Men jag har liksom inte riktigt vetat hur jag ska ta tag i det. Känner att jag måste bli av med problemet (henne) först för att komma vidare, men visst skulle stöd från en psykolog kunna hjälpa en med det med kanske.

    Jag har absolut inte gett upp om mig själv, jag har ett liv som jag är jättenöjd med, jag har fått jobba mycket med mig själv för att komma dit men jag har bra stöd runtomkring mig av vänner, familj och min man, så nej jag är inte ensamstående. Så det handlar inte om att jag inte vill framåt, tvärtom. Men jag är som sagt även rädd för vad hon kan/kommer ställa till med och det gör det hela otroligt jobbigt.
    Men det är ju just det som psykologen kan hjälpa en med, att bli "av" med problemet. Alltså henne. O jag menar inte nåt om att försöka reparera er relation, utan enbart bearbeta det som är inom en själv, med psykologen. Det är ju det dom är till för! DOM hjälper en att ta tag i det. 

    Jag har också jobbat en massa med mig själv, min mamma har gjort som personens mamma ovan, efter jag sagt ifrån 1000 gånger ändå ringt o ringt o ringt. O när hon inte "fick tag" på mig så ringde hon mitt jobb, även kompisar o pojkvänner o till deras jobb osv. Det var ett helvete.

    Men som jag förstått på dig har du aldrig ens vågat säga ifrån till henne utan bara varit defensiv, o med precis DET behöver du hjälp. Med att våga säga ifrån!

    Eller fortsätt som hittills o bara fega ur.
  • Anonym (Först­år)
    Thu 16 May 2019 15:49
    #12
    BernieLollo skrev 2019-05-16 14:42:11 följande:

    Jag lyckades enbart bryta med henne tack vare samtidigt psykologstöd, det var nog en stor del i att lyckas. Tycker dock du kan skita i inläggen från hen som "förstår" men uppenbarligen inte gör det. Det är inte DITT fel att din mamma är knäpp och behandlar dig illa, aldrig.


    Vad förstår jag inte, menar du?
Svar på tråden Hur säga upp kontakten med min sjuka mamma?