• Wed 15 May 2019 22:27
    3565 visningar
    22 svar
    22
    3565

    Hjälp! Vägglöss efter resa??!

    Hej!

    Vi kom hem från utlandssemester inatt. Igår berättade min man att han fått kliande myggbett. Idag var de fler. Efter lite googlesökning förstår vi att det är bed bugs!!

    Så äckligt!

    Vi tänkte inte på det när vi packade och när vi tog in väskorna så de har legat en dag i ett av våra rum där min man sov inatt.

    Vad ska vi göra nu? Har vi fått med dem hem??

    Vi har tagit ut alla väskorna och ska tvätta allt så varmt det går alt. Frysa in det.

    Matta och gardiner och barnens gosedjur har åkt ut på balkongen.

    Ska vi ta ut sängen också?

    Vi vill absolut inte att det sprider sig till något annat rum såklart.

    Dessvärre har vi vår garderob i detta rummet, dörrarna har ju öppnats och stängts under dagen - behöver dessa kläder också tvättas? Som tur är har vi inte packat upp väskorna, men de har dom sagt varit öppna...

    Vi ringer Anticimex imorgon såklart. Men vad gör vi nu så de inte sprider sig inatt?

    Vi har inte sett någon lus hemma hos oss, min man hitta de tre små svarta runda prickar i sängen nu när han tittade. Oklart om de var ludd eller avföring?

    Snälla hjälp någon!

  • Svar på tråden Hjälp! Vägglöss efter resa??!
  • Wed 15 May 2019 22:40
    #2
    Ms H skrev 2019-05-15 22:33:44 följande:

    Rekommenderar varm tvätt. För frysning tar en månad för utrotning, säger en vän som jobbar med vägglöss.


    Tack!

    Hur kan vi göra för att de inte går till något annat rum nu i natt?

    Kan vi tejpa för dörrspringorna?
  • Wed 15 May 2019 22:57
    #3

    Och hur är det med våra kläder som inte var med på resan men som är i garderoberna i rummet där väskorna var?

  • Thu 16 May 2019 00:00
    #8
    Russianwoman23 skrev 2019-05-15 23:52:30 följande:

    Och om ni hittar som svarta fläckar, små fläckar på lakanet eller sängkläder gör då ett test. Slicka på fingret och gnugga lite på fläcken, om det smetar ut sig lite grann och inte försvinner är det ett tydligt tecken på att det finns vägglöss= vägglössens avföring. De lever oftast i sängramen,gömmer och lever i skarvar och vrår. Lever så nära föda,blod som möjligt. Kommer fram när människan sover som djupast oftast för att äta.


    Tack för dina tips!

    Vi har dammsugit hela sängen och jag ser inget. Men om vi fått med oss så här de väl inte hunnit bli så många än och bosatt sig...

    Vi har börjat tvätta/torktumla och alla textilier från det rummet har åkt ut.

    Vi har satt dubbelhäftande tejp på sängbenen, längs golvlisterna och utgång på golvet vid dörren. Vi har också tejpat igen dörren med silvertejp längs med hela listerna.

    Måste min man sova i din sängen igen? Han får ångest vid tanken...

    Kan de förflytta sig nu?
  • Fri 17 May 2019 11:56
    #13

    Jo vi blev bitna på resan men fick med oss dem hem. Bekräftades igår, jag hittade spill i dotterns säng och sen när vi började röja och läggs allt i påsar o dammsuga o så, så hittade vi två döda och en levande!!! Den som vår levande dammsög vi upp och påsen är slängd.

    Morse var där ingen spill i någon säng, så vi kanske fick alla från resan? Risken är ju att de lagt ägg och om en vecka har vi värsta invasionen. På måndag kommer Anticimex. Dödar de äggen eller måste de kläckas för att komma i kontakt med medlet?

  • Tue 5 Nov 2019 10:25
    #19
    Goddag123 skrev 2019-10-29 15:11:21 följande:

    Hej,

    Misstänker vägglöss då både jag och sambo får bett/utslag varje dag sedan i början av augusti, jag kom hem från en utlandsresa när allt satte igång därav min misstanke.. Har haft Anticimex på plats med hund två gånger för att få klarhet i det då vi inte sett en enda lus eller andra tecken på att det är vägglöss, hundarna reagerar inte på något alls så enligt Anticimex finns inga vägglöss.. Iofs varit blodfläckar på lakan två gånger men i samband med att min sambos stygn från borttagning av leverfläckar gått upp, så det är svårt att veta om det är blod från det.. Någon annan som har erfarenhet av att ha haft vägglushund ute för att få bekräftat att det är just vägglöss? Kan man lita på dom till fullo eller kan det fortfarande vara vägglöss? Blir helt tokig av att utslagen/betten inte ens verkar avta. Tacksam för input.


    Usch! Bara känslan är så hemsk.

    Vi fick aldrig bekräftat om vi hade det. Men jag gick också bananas.

    Dubbelhäftande tejp längs med alla lister och runt alla sängben. Jag la alla textilier i tättförlutande påsar och tvättade dem så varmt jag kunde och la sedan i nya tättförslutande påsar.

    De saker som inte kunde kokas eller tvättas la jag i frysen i över två veckor.

    Jag dammsög allt minutiöst, lister, sängar osv. Slängde påsen såklart efteråt. Jag gick också med en ångmaskin och ångade överallt.

    Vi hade Anticimex på plats och även fast hon inte hittade några spår bönade jag o bad om en sanering och fick det. Mest för min sinnesros skull.

    Ett himla hästjobb men ingen av oss har haft några fler bett (:

    Lycka till!
  • Mon 11 Nov 2019 11:38
    #21
    Goddag123 skrev 2019-11-05 16:54:35 följande:

    Hej, tack för att du tar dig tiden att svara. Skönt att det försvann för er!

    Hade ni även vägglushund på plats eller bara tekniker som letade efter spår?


    Ursäkta nu dröjde mitt svar. 


    Nej vi hade bara en tekniker på plats. 

Svar på tråden Hjälp! Vägglöss efter resa??!