• Thu 16 May 2019 09:44
    475 visningar
    3 svar
    3
    475

    Förhöjda levervärden v 37 - vad innebär det?

    Hej!

    Hade hepatos med första barnet och hade då förhöjda gallsyror och levervärden. Nu med tredje har det kliat mkt och tog blodprov (v37) som visar förhöjda levervärden men gallsyrorna bra. Min barnmorska kunde inte besvara det utan ringde en läkare på förlossningen som svarade att jag ska ta nytt blodprov om en vecka. Men vad innebär det för barnet, risker?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Förhöjda levervärden v 37 - vad innebär det?
  • Thu 16 May 2019 10:15
    #1

    Sök på graviditetsrelaterad hepatos. Förhöjda levervärden under graviditet kan påverka barnet, därför kommer du få göra regelbundna prover.
    Det finns också en något förhöjd risk att utveckla preeklampsi dvs havandeskapsförgiftning. Men ring din barnmorska och be om mer information, du ska inte behöva gå runt och undra!!

  • Thu 16 May 2019 11:06
    #2

    Tack för svar men barnmorskan visste inte mer än mig...

  • Thu 16 May 2019 12:34
    #3
    SweetJune skrev 2019-05-16 11:06:54 följande:

    Tack för svar men barnmorskan visste inte mer än mig...


    Då tycker jag att du ska ringa kvinnokliniken/förlossningen på sjukhuset där du ska föda och be att få tala med en läkare där. Förklara att du är i vecka si och så, att din barnmorska uppmärksammat förhöjda levervärden och att du har massor av frågor som hon inte kunnat besvara.
    Det är ju superviktigt att du förstår vad det handlar om, hur det kan utvecklas och vad du själv ska vara uppmärksam på om du känner att du mår sämre.
Svar på tråden Förhöjda levervärden v 37 - vad innebär det?