• Orolig över barn

    Undvika matlagning i en vecka?

    ge mig tips hur kan jag undvika att laga mat i en vecka ?

    Jag har ingen råd med hämtmat. Däremot har jag småbarn som måste äta och jag vill ge de nyttig mat.

    (Konstig fråga kanske men här är orsaken: jag är föräldraledig och ganska socialt-isolerad , träffar ingen annan folk än BVC sköterskan, och förskolelärarna; i senaste tiden blev jag drabbad av nedstämdhet o en mild depression , jag är orkeslös och känner att det går åt fel håll - jag tycker det är mysig att vara hemma med mina barn förutom en grej: matlagning. Jag går och tänker på det hela dag: vad ska vi äta nästintill, vad ska det köpas, vad ska lagas ; o det är en rejäl stressmoment i mit liv. Känns som hela mit liv handlar om matlagning och jag kommer aldrig bli fri! Jag känner att det är det som jag behöver att komma ifrån, slippa laga mat i en vecka så får jag andas up)

  • Svar på tråden Undvika matlagning i en vecka?
  • nernu
    Orolig över barn skrev 2019-05-17 23:37:57 följande:

    Jag försökte med den enda fram tills nu... men inte bara kl 5 varjedag oftast även vid kl 11... det gick så där och nu går det inte vidare ...


    Var lite snäll mot dig själv. Det mår ni bra av allihop. Gå in på instagram och sök på mealprep eller matlådor på hashtags så får du lite bra inspiration.
  • nnnnnnnn
    Orolig över barn skrev 2019-05-17 23:37:57 följande:
    Jag försökte med den enda fram tills nu... men inte bara kl 5 varjedag oftast även vid kl 11... det gick så där och nu går det inte vidare ...
    Bra att du slutar med det!

    Tänk såhär:

    Laga 1 rätt per dag. Gör dubbelt eller mer och frys in eller spara i kylen.
    Den andre rätten är värmd mat eller hel/halvfabrikat.

    Så om du slår på stort och gör tex en stor "allt-i-ett-gryta" till lunch tex någon av dessa 2:
    alltommat.se/recept/allt-i-ett-gryta-med-kyckling-bacon-och-potatis/
    www.coop.se/recept/kottgryta-allt-i-ett/

    Då kan du med gott samvete servera toast, pytt, korv med bröd eller liknande till kvällsmat.

    Nästa dag tar du grytan till lunch och lagar en stor laddning ärtsoppa på kvällen. Just ärtsoppa är lätt att göra i stooooorkok, vi har en jättegryta som rymmer massor. Den får resterna svalna utomhus, locket på bara, sen när det är kallt tex dagen efter, så lägger vi soppan i fryspåsar och lägger platt i frysen. Tar ingen plats och tinar supersnabbt när man ska värma. Vi kan lätt göra 5-10 extra middagar när vi lagar och sen kan vi ha det tex varannan vecka under många månader.

    Förakta inte enkel mat som pannkaka, ugnspannkaka och våfflor. Lätt att vispa ihop och populärt hos barnen.
    Ugnspannkakan kan göras matigare genom att köra i tex keso och dra några varv med stavmixern. Då märker ingen att det är något annorlunda, men man blir mättare. Även 1-2 extra ägg gör den mer matig.

    Samma sak med omelett - små matrester som inte blir något av = omelett!  Ett par ägg vispas, man kan ha i lite mjölk eller liknande om man vill. Stek lite smör i pannan och lägg i resterna. På med äggen.
    Har man inga rester så kan man göra omeletten naturell eller ha i något gott som riven ost eller lite skinka.


  • nnnnnnnn

    Och gör veckomeny, så slipper man ta beslut på stående fot.

    Kanske något sådant här:

    Mån:  Lunch - rester efter helgen
    Kväll - allt i ett gryta

    Tis - lunch, värma grytan
    Kväll: ugnspannkaka  + lägga gula ärtor i blöt.

    Ons:  Lunch - korv med bröd på lekplatsen (lägg korv i termos och fyll på med kokande vatten så värms den)
    Kväll: Ugnsstekt hel kyckling med kokt potatis  (kyckling i stekpåse är väldigt enkelt även om den behöver 1-2 h i ugnen)

    Tors: Lunch - Kycklingpastasås på resterna av kycklingen + starta ärtsoppan så den får stå och puttra på låg värme ett par timmar
    Kväll: Ärtsoppa

    Fre: Lunch - Restfest om det finns massor med små sparade rester eller gör omelett av det.
    Kväll: Tacos med sallad (håll nere antalet ingredienser!)

    Lör: Lunch - Gör en jätte-lasagne på köttfärsen du stekte dagen innan
    Kväll - familjens önskemat

    Sön: Om båda föräldrarna är hemma kan man preppa minst 2 stora mål till veckan. TEx göra en stor paj till lunch + göra en stor laddning soppa eller gryta till kvällsmat. Så kan man hålla ännu lägre matlagningstempo nästa vecka!

  • nnnnnnnn

    Stötta på denna sidan:
    undertian.com/300-kronorsvecka-april-2019-2/

    Här verkar det vara upplagt på samma sätt som många av oss gör: man gör dubbelt (minst) och sparar. Det ser även ut som att vissa delar av matlagningen görs om, så som många tipsat om.
    Den veckomatsedeln jag länkade till visar 7 recept, 1 av dessa gör man dubbel och äter samma rätt 2 gånger (mån + sön), 1 rätt gör man dubbelt av en viss grej (ärt"färs") som sparas till senare, 1 rätt gör man extra sås som sparas till senare rätter.
    Det verkar finnas 22 st veckomenyer, så det tar ju ett tag att jobba sig igenom dessa!
    Särskilt om man väljer att bara ta 1-2 recept per vecka.

    Så vill man spara pengar inför sommarens semesterveckor eller bara få in mer vego i matsedeln så verkar detta smart!
    4 portioner x 7 dagar = under 300 kr/vecka
    Min gissning är att man kan hålla sig under 300 kr och ändå få lite matlådor/lunchrester om man ökar på vissa ingredienser bara.

  • Anonym (.)

    Säger som de andra -var snäll mot dig själv! Även om barn mår bra av nyttig mat mår de också bra av en förälder som tar hand om sig själv. De klarar sig också på toast och nudlar någon gång ibland.

    Men - några enkla tips:

    Makaronilåda med fullkornsmakaroner. Om barnen tillåter -blanda i rivna morötter eller broccoli och något frö, så har du många nyttigheter i ett -skönt om man vill tina.

    Skala ett gäng morötter och ha i vatten i kylen, alternativt riv och ha på lite olivolja och citron (om barnen tillåter). Då behöver du inte fixa grönsaker varje måltid utan du kan ta fram av det förberedda några dagar i rad. Frysta ärtor är också himla smidigt.

    Koka massa potatis. Ät sedan tex: 1. Köttbullar med potatis, korv med stekt potatis, potatismos, potatisbullar osv.

    Det vegetariska märket anamma har en färs som heter "formbar färs" som är... Formbar :) Min pappa äter kött men gillar ändå denna. Beroende på vad barnen äter kan du ju smaksätta med röd eller grön pesto/fetaost /tacokrydda/chilisås/riven haloumi/någon grillfond. Sedan är det att röra runt allt och göra biffar steka/ha i ugnen. Lättare än köttfärs iom att det inte blir dåligt om det inte blir genomstekt osv, skulle tro att det är billigare också. Jättebra att frysa in.

    Rotmos -praktiskt med potatis och rotsaker i ett.

    Lycka till!

  • Anonym (Lina)

    Laga inte nya maträtter varje dag eftersom det är stress för dig.Läs alla tips här och då kan du tänka annat ochså.

  • asdfgh

    Du har fått liknande tips men jag gör ofta köttfärssoppa eller piroger på överbliven köttfärs. Piroger tar lite tid men barnen älskar dem och de är perfekta att frysa in.
    Kötfärssoppa är bara att mixa lite köttfärs tillsammans med rivna morötter, kryddor och lite passerade tomater. Koka upp med vatten och tillsätt lite matlagningsgrädde på slutet. Tar kanske 15 min totalt. 

  • Wench85
    nnnnnnnn skrev 2019-05-18 09:06:56 följande:
    Bra att du slutar med det!

    Tänk såhär:

    Laga 1 rätt per dag. Gör dubbelt eller mer och frys in eller spara i kylen.
    Den andre rätten är värmd mat eller hel/halvfabrikat.

    Så om du slår på stort och gör tex en stor "allt-i-ett-gryta" till lunch tex någon av dessa 2:
    alltommat.se/recept/allt-i-ett-gryta-med-kyckling-bacon-och-potatis/
    www.coop.se/recept/kottgryta-allt-i-ett/

    Då kan du med gott samvete servera toast, pytt, korv med bröd eller liknande till kvällsmat.

    Nästa dag tar du grytan till lunch och lagar en stor laddning ärtsoppa på kvällen. Just ärtsoppa är lätt att göra i stooooorkok, vi har en jättegryta som rymmer massor. Den får resterna svalna utomhus, locket på bara, sen när det är kallt tex dagen efter, så lägger vi soppan i fryspåsar och lägger platt i frysen. Tar ingen plats och tinar supersnabbt när man ska värma. Vi kan lätt göra 5-10 extra middagar när vi lagar och sen kan vi ha det tex varannan vecka under många månader.

    Förakta inte enkel mat som pannkaka, ugnspannkaka och våfflor. Lätt att vispa ihop och populärt hos barnen.
    Ugnspannkakan kan göras matigare genom att köra i tex keso och dra några varv med stavmixern. Då märker ingen att det är något annorlunda, men man blir mättare. Även 1-2 extra ägg gör den mer matig.

    Samma sak med omelett - små matrester som inte blir något av = omelett!  Ett par ägg vispas, man kan ha i lite mjölk eller liknande om man vill. Stek lite smör i pannan och lägg i resterna. På med äggen.
    Har man inga rester så kan man göra omeletten naturell eller ha i något gott som riven ost eller lite skinka.
    Håller med om allt, men tipsar om nåt ännu lättare än att storkoka ärtsoppa: Soldatens ärtsoppa på konservburk! 

    Mina barn älskar den. När jag en gång gjorde mig till och gjorde "riktig" ärtsoppa och blötlade ärtor och allt sa de skeptiskt att den inte var lika god som vanligt... så jag kan med gott samvete servera helfabrikat! 
  • Tow2Mater
    Wench85 skrev 2019-05-22 09:33:42 följande:
    Håller med om allt, men tipsar om nåt ännu lättare än att storkoka ärtsoppa: Soldatens ärtsoppa på konservburk! 

    Mina barn älskar den. När jag en gång gjorde mig till och gjorde "riktig" ärtsoppa och blötlade ärtor och allt sa de skeptiskt att den inte var lika god som vanligt... så jag kan med gott samvete servera helfabrikat! 
    Ja, det är god! Hemlagad ärtsoppa har ju skal som bara fastnar i halsen tycker jag, blä.
  • Orolig över barn
    nnnnnnnn skrev 2019-07-25 23:36:36 följande:

    Hur har det gått?


    Hej det gick bra i flera veckor men nu i senaste tiden började jag falla tillbaka till den gamla vana.. skillnaden är bara att det är sommar i den här värmen inga av oss är sugen på något riktigt mat, utan det är mest frukt och grönt ev smoothie som gäller - vilket resulterar mindre matlagning
  • nnnnnnnn
    Orolig över barn skrev 2019-07-26 15:21:20 följande:
    Hej det gick bra i flera veckor men nu i senaste tiden började jag falla tillbaka till den gamla vana.. skillnaden är bara att det är sommar i den här värmen inga av oss är sugen på något riktigt mat, utan det är mest frukt och grönt ev smoothie som gäller - vilket resulterar mindre matlagning

    I denna värmen har man ingen ork eller matlust, men vad bra att det funkat innan värmen kom!


    Nu vet du ju att du kan och kan starta igen när hösten drar igång eller du känner att det börjar bli mycket igen.

Svar på tråden Undvika matlagning i en vecka?