• Anonym (Orolig)

    Hålla fast barn?

    Frågan gäller bekanta:
    13-åriga dottern har gjort hål i ena örat, flera stycken, fast hon inte fick för sin mamma. Därefter tvingar mamman henne att ta ut dem, men hon vägrar. Hon får då hjälp med att hålla fast flickan så att hon kan ta ut dem på henne ändå. 

    Är detta okej eller är det att gå över gränsen?

  • Svar på tråden Hålla fast barn?
  • sextiotalist
    Anonym (Orolig) skrev 2019-05-16 12:20:18 följande:

    Frågan gäller bekanta:
    13-åriga dottern har gjort hål i ena örat, flera stycken, fast hon inte fick för sin mamma. Därefter tvingar mamman henne att ta ut dem, men hon vägrar. Hon får då hjälp med att hålla fast flickan så att hon kan ta ut dem på henne ändå. 

    Är detta okej eller är det att gå över gränsen?


    I det här fallet, så är det nog så.
  • Anonym (Nopp)

    Absolut att gå för långt, inte okej.

    Ge andra konsekvenser, ta bort mobil, internet, pengar, aktiviter och så vidare. Sen får hon själv bestämma om det är värt det.

  • Anonym (lina)

    jag tycker både att hålla fast och att bestämma över en så oskyldig sak som att ta hål i örat är att gå över gränsen. tyvärr är det så många föräldrar som tror att de äger sina barns kroppar. min mamma var så, det är otroligt hemskt att bli utsatt för. Jag fick inte färga håret osv.. Stackars flicka.

  • tjockobbe

    Ett solklart övertramp. Inget som tjejen kommer må dåligt över säkert. Dock finns det bättre bestraffningar att ta till. Hål i örat är väl ingen stor grej liksom jämfört med vad hon kunde ha gjort.

  • sextiotalist

    Ibland är man som förälder tvungen att göra övergrepp när det gäller barnets integritet, men om man gör det, så ska det vara av ett syfte som verkligen behöver detta (medicinsk vård, rädda liv och hälsa, förhindra olyckor som kan ge skada t.ex).
    Det här faller inte under något anser jag

  • sextiotalist

    Ibland är man som förälder tvungen att göra övergrepp när det gäller barnets integritet, men om man gör det, så ska det vara av ett syfte som verkligen behöver detta (medicinsk vård, rädda liv och hälsa, förhindra olyckor som kan ge skada t.ex).
    Det här faller inte under något anser jag

Svar på tråden Hålla fast barn?