• mandelskrutten

    Uppfattning av visst klientel.

    Är det mig det är fel på?
    Har aldrig fått rätt känsla för personer inom just adeln eller liknande kretsar.
    De kan vara artiga och trevliga men jag upplever ingen äkthet utan mer falskhet.
    Dessutom har de en viss "dialekt", lite finare på något sätt och går upp i tonläge.
    Ofta rätt egocentriska dessutom.

  • Svar på tråden Uppfattning av visst klientel.
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 13:04:17 följande:

    Är det mig det är fel på?
    Har aldrig fått rätt känsla för personer inom just adeln eller liknande kretsar.
    De kan vara artiga och trevliga men jag upplever ingen äkthet utan mer falskhet.
    Dessutom har de en viss "dialekt", lite finare på något sätt och går upp i tonläge.
    Ofta rätt egocentriska dessutom.


    Jag har mött denna typ av människor inom alla kategorier så jag är rätt säker på att det är inget speciellt för adeln, utan finns, men på olika sätt, överallt. Senast jag råkade ut för det var ett sådant bemötande från en av sambons vänners fruar, och hon har absolut ingen bakgrund där, utan snarare tvärtom (och är inte heller där, har ett enkelt arbete, mannen har också haft ett enkelt arbete, hon är bara sådan)
  • Kjell2
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 13:04:17 följande:

    Är det mig det är fel på?
    Har aldrig fått rätt känsla för personer inom just adeln eller liknande kretsar.
    De kan vara artiga och trevliga men jag upplever ingen äkthet utan mer falskhet.
    Dessutom har de en viss "dialekt", lite finare på något sätt och går upp i tonläge.
    Ofta rätt egocentriska dessutom.


    Hur vet du att någon är adlig?
  • mandelskrutten
    Kjell2 skrev 2019-05-16 13:15:27 följande:
    Hur vet du att någon är adlig?
    Tycker att det märks genom efternamn, uppväxt, fransk revolutions mentalitet.
    Kan lätt känna av sådant.
  • sextiotalist
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 13:24:03 följande:
    Tycker att det märks genom efternamn, uppväxt, fransk revolutions mentalitet.
    Kan lätt känna av sådant.
    Otroligt att du kan känna av sådant. Speciellt uppväxten, efternamn är inget att gå på. Det finns adliga som har namn som saknar ett von och af, och det efternamn som låter adliga som inte är det, dessutom finns det de som har von och af i namnet, utan att vara adliga, även om de varit det långt innan.
    Uppväxten kan också skilja sig, det finns de som aldrig varit i närheten av de fina salongerna och de som är uppvuxna där.
    Däremot så är nog ofta gemensamt att de har ett värdearv som de förvaltar.
  • Kjell2
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 13:24:03 följande:
    Tycker att det märks genom efternamn, uppväxt, fransk revolutions mentalitet.
    Kan lätt känna av sådant.
    Då är det något självuppfyllande. Du ser någon som uppträder på ett speciellt sätt, du antar att personen är adlig. 

    Sen börjar du fundera på varför adlig är på ett speciellt sätt??


  • mandelskrutten
    Kjell2 skrev 2019-05-16 13:35:05 följande:
    Då är det något självuppfyllande. Du ser någon som uppträder på ett speciellt sätt, du antar att personen är adlig. 

    Sen börjar du fundera på varför adlig är på ett speciellt sätt??
    Ja utifrån efternamn, levnadssätt, uppväxt, sätt att vara osv.
    Vilken man kysser en kvinna på handen till att börja med? Förutom en adlig man. Haha.
  • Sandraberg
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 21:35:42 följande:
    Ja utifrån efternamn, levnadssätt, uppväxt, sätt att vara osv.
    Vilken man kysser en kvinna på handen till att börja med? Förutom en adlig man. Haha.
    Hur kan du vet vad folk har haft för uppväxt?

  • mandelskrutten
    Sandraberg skrev 2019-05-16 21:49:32 följande:
    Hur kan du vet vad folk har haft för uppväxt?
    Vet bara om jag har träffat och lärt känna de.
  • Aikido
    mandelskrutten skrev 2019-05-16 21:35:42 följande:
    Ja utifrån efternamn, levnadssätt, uppväxt, sätt att vara osv.
    Vilken man kysser en kvinna på handen till att börja med? Förutom en adlig man. Haha.
    Det här börjar ju nästan bli en ny längdkvinna.
  • Betty Boop

    Hur är det med historiekunskaperna? Fransk revolutions mentalitet? Har du koll på franska revolutionen? Du vet att massor av adliga personer blev avrättade under franska revolutionen va?

    Du har uppenbarligen ingen aning om vad du snackar om! Okunskap och fördomar på hög nivå! Att vara adlig betyder ingenting idag! Ett "fint" namn betyder per automatik att man har mycket pengar ingår i överklassen. Var har du fått det ifrån? Man kan heta Nilsson, Persson eller Lindström och vara en rik snobb!

    Jag är adlig och lever ett vanligt medelsvensson-liv. Jag bor lägenhet i en Stockholmsförort och jobbar som lärare. Min man är arbetslös. Min pappa har titeln baron och han är en fattig pensionär. Min mamma baronessan är sjuksköterska. 

Svar på tråden Uppfattning av visst klientel.