• Anonym (Batgi­rl)
    Thu 16 May 2019 14:59
    316 visningar
    3 svar
    3
    316

    Låta bo kvar

    Arvfråga

    Min far och hans sambo gifte sig aldrig men de äger ett hus gemensamt. Jag har inget intresse av huset i sig och inga planer på att kasta ut henne.

    Dock gillar jag henne inte och litar heller inte på henne. Jag vill inte ge upp mitt arv men jag behöver inte ha ute det omedelbart.

    Finns det något sätt att säkerställa att hälften av pengarna (så vitt jag vet äger de 50% var) vid en eventuell framtida försäljning eller hennes bortgång tillfaller mig utan att kräva ut dem omedelbart?

  • Svar på tråden Låta bo kvar
  • Anonym (Mm)
    Thu 16 May 2019 17:23
    #1

    Är du enda barnet? Om din pappa skriver ett testamente så kan han ge sin sambo hälften av hans arv, alltså får du bara 25% av huset (om dom äger halva var).

  • Anonym (Batgi­rl) Trådstartaren
    Thu 16 May 2019 18:55
    #2
    Anonym (Mm) skrev 2019-05-16 17:23:40 följande:

    Är du enda barnet? Om din pappa skriver ett testamente så kan han ge sin sambo hälften av hans arv, alltså får du bara 25% av huset (om dom äger halva var).


    Jag är enda barnet men min far lär inte över någonting till henne via ett testamente. Det är svårt att förklara men det är inte hans personlighet.
  • Thu 16 May 2019 19:22
    #3

    Ja du ärver hans del i bostaden om dom äger den tillsammans. Eller du ärver inte del i bostaden utan del av värdet av bostaden.
    Du har rätt att få ut din del när din pappa dör eller så skriver han att du bara ska få hälften av dit arv nu och resten när hans sambo dör.
    Men även du och hans sambo kan skriva ett avtal när din pappa går bort att hon får  hon får bo kvar så länge hon vill eller tills hon dör eller när hon säljer.
    Om det finns andra tillgångar som gör att du ändå får ut ditt arv dvs finns pengar på bankonton, fonder mm så används dom pengarna till ditt arv i första hand.

Svar på tråden Låta bo kvar