• Anonym (Anony­m som bara den)
    Thu 16 May 2019 17:41
    997 visningar
    40 svar
    40
    997

    Hur är man en bra make?

    Det vill säga hur ser jag till min frus behov, för det är ju annars någon sådan floskel jag hade fått till svar på frågan. Och fråga min fru kan jag inte. Hennes argument är att om jag måste fråga något sådant betyder det att jag saknar förmågan och att vara en bra make aldrig kan komma naturligt om jag måste fråga vad det innebär. Att vara en bra make ska vara något naturligt annars är man inte en bra make på riktigt.

  • Svar på tråden Hur är man en bra make?
  • Fri 17 May 2019 20:02
    #21
    Anonym (fru) skrev 2019-05-17 19:49:56 följande:

    Då tycker vi olika. Män och kvinnor är och bör vara olika. En sojapojke är ingen riktig man.


    Håller med, vi är olika. Precis som kvinnor är olika varandra och så även männen .En man är lika mycket en man vare sig han är blyg, framåt, sarkastisk, nojig eller inte. Precis som jag fortfarande är precis lika mycket en kvinna fast jag avskyr att laga mat, gillar inte att shoppa, eller skvallra samt älskar teknik. Våra kön ramlar inte av för det utan det är snarare indikationen på att vår individualitet är starkare än vår könstillhörighet. Så ja, alla bör vara olika - vad trist det annars skulle bli :)

    Jag har all respekt för att du känner annorlunda i vad du söker hos en livskamrat och du är givetvis fri att uppskatta mer traditionella uppdelningar i ditt hem. Men du borde inte skriva att vissa karaktärsdrag = inte riktiga män /kvinnor. Det är ohyfsat och absurt.
  • Anonym (fru)
    Fri 17 May 2019 20:18
    #22
    Cartjan1 skrev 2019-05-17 20:02:43 följande:

    Håller med, vi är olika. Precis som kvinnor är olika varandra och så även männen .En man är lika mycket en man vare sig han är blyg, framåt, sarkastisk, nojig eller inte. Precis som jag fortfarande är precis lika mycket en kvinna fast jag avskyr att laga mat, gillar inte att shoppa, eller skvallra samt älskar teknik. Våra kön ramlar inte av för det utan det är snarare indikationen på att vår individualitet är starkare än vår könstillhörighet. Så ja, alla bör vara olika - vad trist det annars skulle bli :)

    Jag har all respekt för att du känner annorlunda i vad du söker hos en livskamrat och du är givetvis fri att uppskatta mer traditionella uppdelningar i ditt hem. Men du borde inte skriva att vissa karaktärsdrag = inte riktiga män /kvinnor. Det är ohyfsat och absurt.


    Läxar du upp mig om vad jag inte bör göra respekterar du inte våra olikheter .
  • Fri 17 May 2019 20:26
    #23
    Anonym (fru) skrev 2019-05-17 20:18:16 följande:

    Läxar du upp mig om vad jag inte bör göra respekterar du inte våra olikheter .


    Menar inte att läxa upp dig överhuvudtaget, skrev bara att det är ohyfsat att uttrycka sig på det sättet du valde att göra det på. Skrev rakt ut att jag har respekt inför att dina preferenser skiljer sig från mina och din rätt att få leva som du vill. Men man kan alltid välja hur man uttrycker sig och hur en förhåller sig gentemot sina medmänniskor och där (i mitt tycke) valde du en otrevlig sådan. Att protestera mot det är inte samma sak som att inte respektera att vi tänker olika.
  • Anonym (fru)
    Fri 17 May 2019 20:43
    #24
    Cartjan1 skrev 2019-05-17 20:26:38 följande:

    Menar inte att läxa upp dig överhuvudtaget, skrev bara att det är ohyfsat att uttrycka sig på det sättet du valde att göra det på. Skrev rakt ut att jag har respekt inför att dina preferenser skiljer sig från mina och din rätt att få leva som du vill. Men man kan alltid välja hur man uttrycker sig och hur en förhåller sig gentemot sina medmänniskor och där (i mitt tycke) valde du en otrevlig sådan. Att protestera mot det är inte samma sak som att inte respektera att vi tänker olika.


    Lite som "no offence, men". Man ursäktar sitt kommande beteende.
  • Fri 17 May 2019 22:31
    #25

    Man bildar ett team med sin partner, där det alltid är ett "vi" och där hon inte behöver känna sig ensam i hushålksarbete, städning, barnlogistik, nattningar, vaknätter, vab....

    Man ser sin partner, vad som gör henne glad, mat/godis hon gillar, uppmuntrar umgänge med vänninnorna.

    Man är hennes älskare, och samtidigt livskamrat och vän

  • Anonym (***)
    Fri 17 May 2019 22:35
    #26
    Anonym (fru) skrev 2019-05-17 20:18:16 följande:
    Läxar du upp mig om vad jag inte bör göra respekterar du inte våra olikheter .
    Du är på ett diskussionsforum och tål inte kritik av dina åsikter?

    Eller har du inget bra svar?
  • Anonym (***)
    Fri 17 May 2019 22:35
    #27
    Cartjan1 skrev 2019-05-17 20:26:38 följande:
    Menar inte att läxa upp dig överhuvudtaget, skrev bara att det är ohyfsat att uttrycka sig på det sättet du valde att göra det på. Skrev rakt ut att jag har respekt inför att dina preferenser skiljer sig från mina och din rätt att få leva som du vill. Men man kan alltid välja hur man uttrycker sig och hur en förhåller sig gentemot sina medmänniskor och där (i mitt tycke) valde du en otrevlig sådan. Att protestera mot det är inte samma sak som att inte respektera att vi tänker olika.
  • Anonym (fru)
    Fri 17 May 2019 22:57
    #28
    Anonym (***) skrev 2019-05-17 22:35:00 följande:

    Du är på ett diskussionsforum och tål inte kritik av dina åsikter?

    Eller har du inget bra svar?


    Som den jag pratar med, menar du. Gillar inte mina åsikter och kör då med "du är en dumming". Jag ser ingen anledning till personlig kritik bara för att man tycker olika. Varför jag inte angriper andra för att de inte tycker som jag. Eftersom att jag faktiskt respekterar andras åsikter.
  • Anonym (***)
    Fri 17 May 2019 23:03
    #29
    Anonym (fru) skrev 2019-05-17 22:57:05 följande:
    Som den jag pratar med, menar du. Gillar inte mina åsikter och kör då med "du är en dumming". Jag ser ingen anledning till personlig kritik bara för att man tycker olika. Varför jag inte angriper andra för att de inte tycker som jag. Eftersom att jag faktiskt respekterar andras åsikter.
    Man kan uttrycka sina åsikter utan att vara ohyfsad. Och ingen har kallat dig för dumming. Det är ditt sätt att uttrycka dig som är ohyfsat.
  • Fri 17 May 2019 23:19
    #30
    Anonym (fru) skrev 2019-05-17 22:57:05 följande:

    Som den jag pratar med, menar du. Gillar inte mina åsikter och kör då med "du är en dumming". Jag ser ingen anledning till personlig kritik bara för att man tycker olika. Varför jag inte angriper andra för att de inte tycker som jag. Eftersom att jag faktiskt respekterar andras åsikter.


    Jag har inte kallat dig för en "dumming" och det skulle aldrig falla mig in då jag inte känner dig. Jag skrev att sättet du valde att uttrycka dig på (att män som inte faller dig i smaken inte är riktiga män osv) är ohyfsat och även elakt. Jag har inte gått på dig som person och har upprepade gånger uttryckt att jag respekterar att du tänker på ett annat sätt än vad jag gör. Jag bemötte även dig i sakfrågan och gav ett svar på hur jag ser på sakfrågan så hur du kan tolka det till att jag enbart gått efter dig som person kan jag faktiskt inte se.
  • Anonym (aaa)
    Sat 18 May 2019 08:46
    #31

    Jättekorkat svar av din fru, här hade hon ju chansen att säga vad hon tyckte...

    - Rör vid henne på nåt sätt varje dag.

    - Säg nåt uppskattande varje dag.

    - Prata om sånt som fungerar och sånt som inte gör det, men gör det naturligt och såfort det inträffar.

    - Gör grejor ihopa, både kul och tråkiga grejor. Lätt hänt att man delar upp tråkiga sysslor hemma men de kan faktiskt bli ganska kul att göra tillsammans.

    - Gör grejor var för sig, träffa kompisar eller skaffa ett eget intresse. Många gillar när man har nån egen grej som man är bra på.

    - Hjälp till hemma, särskilt om hon är trött nån kväll. Att ta hand om disken fast det inte är ens tur ger många pluspoäng ;)

    - Fråga henne nåt personligt varje dag.

    - Njut av livet, både med och utan henne, finns få grejor som är så attraktiva.

  • Sat 18 May 2019 08:51
    #32
    Anonym (Anonym som bara den) skrev 2019-05-16 17:41:30 följande:

    Det vill säga hur ser jag till min frus behov, för det är ju annars någon sådan floskel jag hade fått till svar på frågan. Och fråga min fru kan jag inte. Hennes argument är att om jag måste fråga något sådant betyder det att jag saknar förmågan och att vara en bra make aldrig kan komma naturligt om jag måste fråga vad det innebär. Att vara en bra make ska vara något naturligt annars är man inte en bra make på riktigt.


    Du behandlar henne såsom du själv vill bli behandlad av någon du älskar.
  • Sat 18 May 2019 08:58
    #33

    Man tar ansvar för hem, relation och eventuella barn.
    Detta behöver absolut inte betyda att man gör hälften av allt som måste göras utan att man har en regelbunden kommunikation och stämmer av kring dessa områden.
    Vad behöver göras, vem gör vad och sedan vara tacksam för vad den andre gör- det man själv slipper göra

    Var vaksam på vad din fru gillar för mat, klädstil, godis, aktiviteter osv och uppvakta med passande saker någon gång då och då.
    Under förutsättning att hon gör det samma mot dig då så klart.
    En utflykt, en bok, en blomma, frukost på sängen, en duschtvål, följa med och köpa gardiner.
    Behöver inte vara dyra svåra saker utan det handlar om att förgylla vardagen och känna samhörighet.
    Närvaro/delaktighet.

    Självklart ska du kunna fråga henne:
    På söndag tänkte jag vi skulle åka på picknick - vad vill du helst ha i matkorgen?
    utan att hon ska kontra med att det borde du veta...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (fru)
    Sat 18 May 2019 14:50
    #34
    Anonym (***) skrev 2019-05-17 23:03:41 följande:

    Man kan uttrycka sina åsikter utan att vara ohyfsad. Och ingen har kallat dig för dumming. Det är ditt sätt att uttrycka dig som är ohyfsat.


    Problemet är att du tycker att mina åsikter är "ohyfsade", men skyller det på mig. Självklart har ingen kallat mig dumming rakt ut.
  • Anonym (fru)
    Sat 18 May 2019 14:53
    #35
    Cartjan1 skrev 2019-05-17 23:19:31 följande:

    Jag har inte kallat dig för en "dumming" och det skulle aldrig falla mig in då jag inte känner dig. Jag skrev att sättet du valde att uttrycka dig på (att män som inte faller dig i smaken inte är riktiga män osv) är ohyfsat och även elakt. Jag har inte gått på dig som person och har upprepade gånger uttryckt att jag respekterar att du tänker på ett annat sätt än vad jag gör. Jag bemötte även dig i sakfrågan och gav ett svar på hur jag ser på sakfrågan så hur du kan tolka det till att jag enbart gått efter dig som person kan jag faktiskt inte se.


    Jag påstår inte heller att du kallat mig dumming rakt ut. Som jag skrev. Du har problem med mina åsikter(dock har jag inte problem med dina även om de är ett universum från mina) och tycker därför att jag är ohyfsad. Detta är problemet idag - åsikter är "oanständiga" och därför blir även personen som utrycker dem "oanständig". I demokratins och yttrandefrihetens namn dessutom.
  • Anonym (***)
    Sat 18 May 2019 14:57
    #36
    Anonym (fru) skrev 2019-05-18 14:50:07 följande:
    Problemet är att du tycker att mina åsikter är "ohyfsade", men skyller det på mig. Självklart har ingen kallat mig dumming rakt ut.
    Jag har inte kommenterat dina åsikter överhuvudtaget. Det är du som inte kan ta till dig att du uttryckte dig ohyfsat. Skyll inte på att vi inte gillar dina eller inte respekterar dina åsikter. 

    Och att du uttryckte dig ohyfsat är min åsikt. Som du tydligen inte kan respektera.
  • Anonym (fru)
    Sat 18 May 2019 15:01
    #37
    Anonym (***) skrev 2019-05-18 14:57:12 följande:

    Jag har inte kommenterat dina åsikter överhuvudtaget. Det är du som inte kan ta till dig att du uttryckte dig ohyfsat. Skyll inte på att vi inte gillar dina eller inte respekterar dina åsikter. 

    Och att du uttryckte dig ohyfsat är min åsikt. Som du tydligen inte kan respektera.


    Det blir inte mer sant för att du upprepar dig Att mina åsikter ses som ohyfsade kan jag leva med.
  • Anonym (***)
    Sat 18 May 2019 15:06
    #38
    Anonym (fru) skrev 2019-05-18 15:01:44 följande:
    Det blir inte mer sant för att du upprepar dig Att mina åsikter ses som ohyfsade kan jag leva med.
    Nej, jag vet att du inte respektera mina åsikter. Det har du gjort helt klart. 
  • Sat 18 May 2019 17:47
    #39
    Anonym (fru) skrev 2019-05-18 14:53:37 följande:

    Jag påstår inte heller att du kallat mig dumming rakt ut. Som jag skrev. Du har problem med mina åsikter(dock har jag inte problem med dina även om de är ett universum från mina) och tycker därför att jag är ohyfsad. Detta är problemet idag - åsikter är "oanständiga" och därför blir även personen som utrycker dem "oanständig". I demokratins och yttrandefrihetens namn dessutom.


    Har inte några problem med dina åsikter, bara för att jag inte håller med så betyder det inte att jag är oförstående inför andras sätt att tycka och tänka.

    Det var hur du uttryckte dem som jag fann ohyfsat/elakt.

    Hade du skrivit: "Jag gillar traditionella uppdelningar mellan könen och attraheras endast av män som faller inom dessa ramar " så hade jag fortfarande inte hållit med dig men inte kommenterat. När du istället väljer att kalla män som faller utanför dina preferenser för "sojapojkar" och "inte riktiga män" så är det ohyfsat och otrevligt.

    Känner att jag har förklarat samma sak flera gånger nu så vet inte riktigt vad jag ska skriva mer för att göra det tydligare. Om jag var lätt att missförstå så är det bättre att du skriver det (så att jag kan reflektera över hur jag för fram saker online) än att fortsätta hävda att jag tycker saker som jag aldrig skrivit och upprepade gånger nu förklarat att jag inte tycker.
  • Anonym (fru)
    Sun 19 May 2019 15:25
    #40
    Cartjan1 skrev 2019-05-18 17:47:49 följande:

    Har inte några problem med dina åsikter, bara för att jag inte håller med så betyder det inte att jag är oförstående inför andras sätt att tycka och tänka.

    Det var hur du uttryckte dem som jag fann ohyfsat/elakt.

    Hade du skrivit: "Jag gillar traditionella uppdelningar mellan könen och attraheras endast av män som faller inom dessa ramar " så hade jag fortfarande inte hållit med dig men inte kommenterat. När du istället väljer att kalla män som faller utanför dina preferenser för "sojapojkar" och "inte riktiga män" så är det ohyfsat och otrevligt.

    Känner att jag har förklarat samma sak flera gånger nu så vet inte riktigt vad jag ska skriva mer för att göra det tydligare. Om jag var lätt att missförstå så är det bättre att du skriver det (så att jag kan reflektera över hur jag för fram saker online) än att fortsätta hävda att jag tycker saker som jag aldrig skrivit och upprepade gånger nu förklarat att jag inte tycker.


    Jag har inte sagt att du måste eller bör hålla med mig. Men det är mina åsikter du finner ohyfsade. Jag känner samna, du.
Svar på tråden Hur är man en bra make?