• ecologic

    Är betald skatt en offentlig handling?

    Är en individs betald/avdragen skatt en offentlig handling som andra kan begära ut...? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Är betald skatt en offentlig handling?
  • ecologic
    CarinaL26 skrev 2019-05-16 20:34:58 följande:

    Självdeklarationen är en offentlig handling.


    Det stämmer inte, lagen har ändrats. Däremot är benämningen på deklarationen "Allmän handling" vilket inte är samma som offentlig handling!
    Så hela deklarationen kan man inte få ut enligt Skatteverket. 


    Enligt skatteverket så kan man få reda på fastställd förvärvsinkomst samt om som vederbörande har överskott eller underskott av kapital och hur stor klumpsumman, men det går inte att få detta specificerat.

    Däremot vet jag inte om man kan få redan på vad en enskild individ (privatperson) har betalat i skatt. Och det är specifikt detta jag efterfrågar. 

    Mvh
  • Finansen7

    [quote=79630584][quote-nick]ecologic skrev 2019-05-17 01:31:58 följande:[/quote-nick]Det stämmer inte, lagen har ändrats. Däremot är benämningen på deklarationen "Allmän handling" vilket inte är samma som offentlig handling!

    Så hela deklarationen kan man inte få ut enligt Skatteverket. Enligt skatteverket så kan man få reda på fastställd förvärvsinkomst samt om som vederbörande har överskott eller underskott av kapital och hur stor klumpsumman, men det går inte att få detta specificerat.Däremot vet jag inte om man kan få redan på vad en enskild individ (privatperson) har betalat i skatt. Och det är specifikt detta jag efterfrågar. 

    Mvh[/

    Om du har dessa uppgifter kan du väl räkna ut skatten baklänges? Exakt hur ett underskott eller överskott i kapital har uppstått har ingen med att göra utom skatteverket.

  • CarinaL26
    ecologic skrev 2019-05-17 01:31:58 följande:

    Det stämmer inte, lagen har ändrats. Däremot är benämningen på deklarationen "Allmän handling" vilket inte är samma som offentlig handling!

    Så hela deklarationen kan man inte få ut enligt Skatteverket. Enligt skatteverket så kan man få reda på fastställd förvärvsinkomst samt om som vederbörande har överskott eller underskott av kapital och hur stor klumpsumman, men det går inte att få detta specificerat.Däremot vet jag inte om man kan få redan på vad en enskild individ (privatperson) har betalat i skatt. Och det är specifikt detta jag efterfrågar. 

    Mvh


    Tack!
  • ecologic
    Finansen7 skrev 2019-05-17 06:51:04 följande:

    [quote=79630584][quote-nick]ecologic skrev 2019-05-17 01:31:58 följande:[/quote-nick]Det stämmer inte, lagen har ändrats. Däremot är benämningen på deklarationen "Allmän handling" vilket inte är samma som offentlig handling!

    Så hela deklarationen kan man inte få ut enligt Skatteverket. Enligt skatteverket så kan man få reda på fastställd förvärvsinkomst samt om som vederbörande har överskott eller underskott av kapital och hur stor klumpsumman, men det går inte att få detta specificerat.Däremot vet jag inte om man kan få redan på vad en enskild individ (privatperson) har betalat i skatt. Och det är specifikt detta jag efterfrågar. 

    Mvh[/

    Om du har dessa uppgifter kan du väl räkna ut skatten baklänges? Exakt hur ett underskott eller överskott i kapital har uppstått har ingen med att göra utom skatteverket.


    Så enkelt är det inte, eftersom du inte känner till personens skattepåverkande avdrag. Min fråga var däremot om man kan specifikt få ta del av hur mycket individen har betalt i skatt. Ringer Skattemyndigheten.
  • Finansen7

    Men avdragen är ju gjorda INNAN beskattsbar inkomst kommit fram. Den beskattningsbara är ju på sista raden.

  • TQR735

    I Sverige tillämpar man något som kallas offentlighetsprincipen.

    Offentlighetsprincipen står inskriven i tryckfrihetsförordningen och innebär att var och en kan vända sig till en myndighet och begära ut en allmän handling med stöd av offentlighetsprincipen, till exempel en inkomstuppgift hos Skatteverket. Rätten att ta del av allmänna handlingar får begränsas enligt förutsättningarna som anges i 2 kap 2 § tryckfrihetsförordningen. Det är också viktigt att tillägga att man kan enbart neka att lämna ut handlingar som inte är allmänna eller sekretessbelagda enligt Offentlighets- och sekretesslagen. Det innebär att om inkomstuppgifterna är allmänna kan inte skatteverket förhindra att dessa lämnas ut.


    Enligt lagen behöver du inte tala om vem du är när du vill ha allmänna, offentliga handlingar. Du behöver inte heller berätta varför du vill ha handlingarna eller vad du ska använda handlingen till.


    Vad man ska uppge varierar för de olika myndigheterna, men den som vill ta del av offentliga inkomstuppgifter hos Skatteverket gör det enklast genom att kontakta skatteupplysningen på telefonnummer 0771? 567 567. Skatteupplysningen kan ge inkomstuppgifter för upp till fem personer. Man kan också besöka skatteverkets olika servicekontor för att få ut inkomstuppgifter.

  • ecologic

    Jag har varit i kontakt med Skattemyndigheten och kollat upp saken. Enligt svar så är deklarationen inte en offentlig handling. Däremot kan man begära ut slutskattebeskedet (som är en offentlig handling) när väl deklarationen är granskad och godkänd/fastställd. Det som står i slutskattebeskedet är Fastställd förvärvsinkomst samt om vederbörande har över- eller underskott av kapital (endast klumpsumma, inget specificerat). Det står också hur mycket personen skall betala i skatt. OBS! Men det står inte hur mycket personen har betalat i skatt eller om skatt betalats överhuvudtaget. Vad jag förstod så fanns detta med tidigare.

Svar på tråden Är betald skatt en offentlig handling?