• Thu 16 May 2019 23:38
    2534 visningar
    14 svar
    14
    2534

    Hur mycket mat åt 14v kattunge?

    Hej.

    Jag och sambon hämtade hem vår underbara lilla kattunge för drygt 2 veckor sedan. Allt har funkat kanon och han är så himla go, förrutom maten .

    Till en början åt han ganska lite, nästan såpass lite så jag blev lite orolig, och drack en hel del. Nu har mat problemet nästan vänt. Han äter torrfoder så det visslar om det. Just nu har han fri tillgång till torrfoder vilket är Applaws kitten och sen ger jag en påse applaws kitten blötmat på 75g morgon och kväll. Men är orolig att det kanske blir för mycket mat för honom? Han tömmer nästan skålen torrfoder dagligen och då fyller jag på med ca 50-60g per gång, sen plus sin blötmat. Är lite orolig att det kanske blir för mycket mat för honom.

    Han busar och leker en hel del precis som kattungar gör och sover även ganska mycket. Så den biten är där inga konstigheter med.

    Men är det någon här som är kunnig som skulle kunna ge mig lite råd. Ger vi honom foder på rätt vis och lagom mycket eller finns det något vi borde ändra på?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur mycket mat åt 14v kattunge?
  • Fri 17 May 2019 10:23
    #2
    Dexter dot com skrev 2019-05-17 05:55:06 följande:

    Jag har alltid haft fri tillgång på torrfoder och upplever att dom reglerar intaget bra själva. Katter bör äta många, mindre mål mat så fri tillgång är ju absolut bäst om man inte är hemma och kan ge mat 6-8 g/dag. En växande kattunge behöver ju ordentligt med mat så jag hade inte oroat mig. Blir katten fet får man se över foder, motion och måltider då.


    Ja okej. Fortsätter som jag gjort nu då.

    Motion och så får han gott om, vi leker mycket med honom och han leker även mycket själv.

    Vet du hur mycket som är normalt för viktökning vid denna ålder? Han vägde 1,5kg när vi hämtade honom, nu väger han strax under 2kg, ca 1,9 kanske. Han har bott hos oss i lite över 2 veckor nu.

    Tack
  • Fri 17 May 2019 20:05
    #5
    IceKitten skrev 2019-05-17 11:35:10 följande:

    En kattunge kan ha fri tillgång det är inga problem. Däremot bör en vuxen katt inte ha det, en vild katt skulle aldrig lyckas fånga 8 fåglar/möss/osv om dagen. Fri tillgång till mat leder till tjocka katter (en väldigt stor del av tamkatter är för tjocka) och tar dessutom ifrån katten en viktig glädjekälla. Det ideala är att man leker med katten innan måltiden och sedan ger katten maten som belöning för att hen var en sån duktig jägare... Men det kan vara svårt att hinna med innan varje måltid. Oavsett så bör katten få mat 2-4 gånger om dagen beroende på vad som passar er.

    Torrmat är dock absolut inte bra för katten pga av många anledningar med främst vattennivån, vikten och framtida sjukdomar (främst problem med njurarna och urinvägarna). Byt över katten till BARF. Det finns färdig i djurbutiker, VOM/Mush, om man inte orkar sätta in i kattens näringslära (väldigt mycket arbete...). Mjau blötmat i tetra utan fisk är även det ett väldigt bra foder och finns i typ alla vanliga matbutiker.

    Ha så mysigt med ert lille charmtroll! :)


    Tack för alla underbara tips. Då fortsätter vi som vi göra nu till en början. Ska absolut se över fodret du rekommenderade. Faktiskt aldrig tänkt på att torrfoder inte är bra för katterna, speciellt inte om man ger ett bra foder vilket vi gör. Men ska absolut se över det och prova det du tipsade om.

    Återigen, tack!
  • Fri 17 May 2019 21:02
    #7
    Anonym (Många katter) skrev 2019-05-17 20:19:49 följande:

    Är inte katten överviktig så ska den ha fri tillgång till mat. En katt ska inte bli tom i magen då kan den börja må illa och kräkas (egen erfarenhet av detta) den ska småäta hela tiden.


    Bra att veta, då fortsätter vi med detta. Men kanske kan vara värt att skaffa en sådan aktiverings matskål eller vad man nu ska kalla det. Så att han inte vräker i sig allt direkt? 


     

  • Tue 21 May 2019 15:01
    #10
    brallison skrev 2019-05-20 07:52:05 följande:

    Kvalité på torrfoder skiljer sig i princip bara i andel av kolhydrater - ju mindre det är desto bättre. Men även det bästa torrfordret innehåller alldeles för mycket kolhydrater, därav - torrfoder är inte bra i sig.

    Vilket torrfode anser du att vara bra, förresten?


    Ja jag har läst lite angående detta nu och vi ska prova att ge honom färskt foder när han har ätit upp det vi har hemma.

    Ja nu jämför jag ju med dem billigare märkena så som typ whiskas osv, men i förhållande till dem tycker jag vi ger ett helt okej foder isåfall. Vi ger nu Applaws torrfoder, har även läst en hel del bra om orijen. Dessa anser jag vara ett bättre torrfoder, det va så jag menade. Sen om torrfoder i sig är det bästa alternativet sa jag aldrig.
  • Wed 22 May 2019 20:31
    #13
    IceKitten skrev 2019-05-21 16:13:12 följande:
    Nu kanske det bara var snabbt skrivet av dig eller så men när man byter foder till en katt måste man göra det långsamt. Alltså börjar man när man har ganska mycket av det gamla fostret kvar och sedan långsamt minska/öka fodret.

    Katter är ofta petiga med smaken och deras magar (inte alla så klart) är ganska känsliga för foderbyten. Alltså bör det ta lång tid och man kan även behöva backa i processen samt blanda kattmaten för att lura katten att äta den nya maten.

    Vissa tillverkare tillsätter extra smak på utsidan av torrfodret vilket så klart gör att den smakar godare för katten, pga kan det vara krångligt att övertala katten att äta grönkålen istället för chipsen ;)

    Ja jo det va lite snabbt skrivet av mig bara.. Har koll på hur man gör ett foderbyte, vi har en hel del mat just nu bara då vi beställde fel påse när vi köpte foder. 


    Kommer ihåg först gången vi skulle byta foder till min förra katt (utan kunskaper), då gjorde vi precis som man inte ska, fyllde på hans skål med den nya maten och han åt ju knappt en endaste kula, det va inte populärt Tungan ute 

  • Wed 22 May 2019 20:36
    #14
    brallison skrev 2019-05-22 07:59:38 följande:
    Applaws är helt ok märke. Jag mest tänkte att rätt så många tror på helt alvar att Royal Canin och Hills är bra märke, därför frågade jag om vilket du menade Om ni har inte så mycket kvar, så kan vi använda det som godis och ge bara då och då.
    Tyvärr mina katter ratar BARF i alla dess formerGråter Både köpt och den som jag ibland gör själv, så jag måste fortsätta med torrfoder, men försöker göra livet bättre för andra katter om jag kan

    Ja nä, det är väl en veterinärs lögn? Vi gav visserligen Royal Canin till min förra katt och det fungerade bra. Men vi försökte också byta foder ett flertal tillfällen men det gick inte så bra. Och att vi ville byta va just för att vi fick veta att fodret inte va så bra som vi fått sagt till oss från veterinärerna osv. 


    Men som det ser ut nu så är vår lille kille nöjd med Applaws som han får idag, både torr och blöt. Men ska ändå ge BARF ett försök, men han är inte så gammal ännu så vet inte om man ska börja med det nu när han är liten och kanske har enklare för att vänja sig för nya saker eller om man ska vänta tills han blivit lite äldre? någon rekommendation om detta? :) 


     

Svar på tråden Hur mycket mat åt 14v kattunge?