• Klumpigatjejen

    Min syster hatar mitt ofödda barn

    Hej

    Det är såhär att jag är inte ute efter att höra elaka kommentarer utan mer lite råd vad ni hade gjort i denna situationen.

    Jag är 24 år gammal, min syster är 28 år gammal.

    Jag väntar mitt första barn, jag skulle börja på fertilitet utredning men blev gravid i vintras och väntar en liten tjej i augusti.

    Min syster har 3 barn som jag alltid lekt med och köpt massa saker till och busat med.

    När min syster fick reda på att jag var gravid blev hon arg och sa massa dumma saker.

    Hon har aldrig sagt grattis eller frågat något om mitt barn. Hon snackar skit om mig, barnets pappa och familj och mitt barn utan anledning.

    Hon sa en gång att hon hoppas att jag får tvillingar med kolik.

    Hon pratar bara illa om oss hela tiden till vår mamma och det har slutat med att vår familj är skör pga allt bråk som hon ställer till med hela tiden.

    Jag antar att hon tror att hon kommer bli bortglömd och att mitt barn kommer betyda mer än hennes då hon är väldigt mammig. ( vilket inte är fallet, mamma vill träffa hennes barn hela tiden )

    Hon kommer med hot att hon aldrig kommer vilja hjälpa mig med något, att mamma aldrig mer får träffa hennes barn och bara negativa kommentarer om mig och barnet.

    Till frågan.

    Jag är fadder till alla hennes tre barn och jag känner mig dum om jag inte gör henne till fadder.

    Just nu känns det som att jag inte ens vill bjuda henne på dopet, men hon är ju min familj och jag tycker inte illa om henne. Tycker bara hon beter sig elakt.

    Vad hade ni gjort? Hade ni bjudit henne/gjort henne till fadder?

  • Svar på tråden Min syster hatar mitt ofödda barn
  • Delilah2001

    Tråkig sits. Låter ju som helt skruvat beteende.

    Bjudit till dopet hade jag gjort, men inte fadder.

    Har du frågat henne varför hon håller på så här?

  • Klumpigatjejen

    Jag har frågat henne 2-3 gånger om vi ska släppa allting och börja om. Hon har självklart inte bett om ursäkt, men har bara velat ha det som innan och att familjen ska fungera ihop. Jag vill inte tappa kontakten med hennes barn heller som jag tycker om så mycket.

    Det har fungerat i några timmar, sen börjar hon snacka skit om mig igen till vår mamma.

    Kan tillägga att min mamma är även sjuk och har fått åka in till sjukhus och bli inlagd pga hennes bråk nu men det stoppar inte henne..

    Men som sagt har hon alltid velat ha mamma för sig själv och jag har aldrig varit någon som umgåtts eller pratat med våra föräldrar så mycket. Nu när jag är gravid har jag och mamma fått en jätte bra kontakt så det är där skon klämmer, hon tror att mitt barn kommer bli favorit barnbarnet fast att mamma inte prioriterar ett barn utan hon behandlar alla lika och rättvist..

  • Barbro45

    Grattis till den nya familjemedlemmen. Jag är dock helt övertygad om att din syster inte hatar ditt kommande barn. Det handlar nog inte om dig heller, det verkar vara en djup osäkerhet hos din syster. Hon har haft en nära kontakt med sin mamma nu ser hon förändringar, eller rättare sagt hon befarar förändringar. Jag tror att hon är i känslomässig panik inombords. Vissa av oss är sköra oberoende av hur vi växt upp så kan vissa av oss ha stora problem med förändringar.

    Se med lite ömhet på din i grunden sköra syster, det är kanske nu hon behöver dig som mest. Bjud henne på dopet, gör henne till fadder, Hon är den person som kommer att vara den som finns med i ditt liv längst.

    Det är du som måste vara den större människan här. Försök se henne som en panikslagen treåring, känslomässigt är hon kanske där.

    Kanske har jag helt fel här, bara du kan bedöma om det kanske kan vara hennes osäkerhet som spökar.


    Klumpigatjejen skrev 2019-05-17 00:59:32 följande:

    Hej

    Det är såhär att jag är inte ute efter att höra elaka kommentarer utan mer lite råd vad ni hade gjort i denna situationen.

    Jag är 24 år gammal, min syster är 28 år gammal.

    Jag väntar mitt första barn, jag skulle börja på fertilitet utredning men blev gravid i vintras och väntar en liten tjej i augusti.

    Min syster har 3 barn som jag alltid lekt med och köpt massa saker till och busat med.

    När min syster fick reda på att jag var gravid blev hon arg och sa massa dumma saker.

    Hon har aldrig sagt grattis eller frågat något om mitt barn. Hon snackar skit om mig, barnets pappa och familj och mitt barn utan anledning.

    Hon sa en gång att hon hoppas att jag får tvillingar med kolik.

    Hon pratar bara illa om oss hela tiden till vår mamma och det har slutat med att vår familj är skör pga allt bråk som hon ställer till med hela tiden.

    Jag antar att hon tror att hon kommer bli bortglömd och att mitt barn kommer betyda mer än hennes då hon är väldigt mammig. ( vilket inte är fallet, mamma vill träffa hennes barn hela tiden )

    Hon kommer med hot att hon aldrig kommer vilja hjälpa mig med något, att mamma aldrig mer får träffa hennes barn och bara negativa kommentarer om mig och barnet.

    Till frågan.

    Jag är fadder till alla hennes tre barn och jag känner mig dum om jag inte gör henne till fadder.

    Just nu känns det som att jag inte ens vill bjuda henne på dopet, men hon är ju min familj och jag tycker inte illa om henne. Tycker bara hon beter sig elakt.

    Vad hade ni gjort? Hade ni bjudit henne/gjort henne till fadder?


  • Ebo88

    Grattis till att nu ska bli föräldrar och beklagar samtidigt situationen med din syster. Tråkigt att hon ska bete sig sådär och att det går ut över så många.

    Jag hade bjudit henne å dopet men jag hade inte gjort henne till fadder, absolut inte. Och du har ju en bra motivering till varför hon inte ska bli fadder. En blivande fadder baktalar inte fadder-barnet eller beter sig illa pga den lilles ankomst. Man beter sig inte illa mot någon överlag heller för den delen . Din syster är en vuxen kvinna och borde förstå bättre.

    Hoppas att saker och ting löser sig.

    Mvh

  • Kusinen
    Klumpigatjejen skrev 2019-05-17 01:18:11 följande:

    Jag har frågat henne 2-3 gånger om vi ska släppa allting och börja om. Hon har självklart inte bett om ursäkt, men har bara velat ha det som innan och att familjen ska fungera ihop. Jag vill inte tappa kontakten med hennes barn heller som jag tycker om så mycket.

    Det har fungerat i några timmar, sen börjar hon snacka skit om mig igen till vår mamma.

    Kan tillägga att min mamma är även sjuk och har fått åka in till sjukhus och bli inlagd pga hennes bråk nu men det stoppar inte henne..

    Men som sagt har hon alltid velat ha mamma för sig själv och jag har aldrig varit någon som umgåtts eller pratat med våra föräldrar så mycket. Nu när jag är gravid har jag och mamma fått en jätte bra kontakt så det är där skon klämmer, hon tror att mitt barn kommer bli favorit barnbarnet fast att mamma inte prioriterar ett barn utan hon behandlar alla lika och rättvist..


    Två funderingar.

    Ett, varför för din mamma vidare detta till dig? Som jag förstår är det av din mamma som du får reda på vad systern säger? Borde det då inte kunna stanna hos mamman så att det inte stormar upp till bråk?

    Två. På vilket sätt blir din namma sjuk av din systers kommentarer? Har du eller någon annan närstående haft ett djupgående snack med systern om hur hennes agerande påvetkar namman?

    I den situation som du beskriver där din mamna blir sjuk på grund av syatern skulle jag prioritera det. Jag skulle be någon närstående till mamnan (make, väninna) att prata med systern om mammans mående och reaktioner.

    Jag tycker absolut att du ska bjuda hela familjen på dopet, annars lär ju situationen bli än jobbigare för din mamma och om systern inte brukar ställa till offentliga scener borde det funka att ha henne där.
  • Ellifant

    Hej!

    Jag har/haft exakt samma problem, min systers avundsjuka och osäkerhet gör henne till en hemsk syster. När jag vänta min son fick jag med höra massa skit hon sa om mig och alla svarta blickar.

    Saken är den att jag till sist var så ledsen att jag börja skippa familjesamankomster till jag en dag fick nog.

    Så fort någon sa vad hon hade sagt om mig så kontra jag med, vad sa du då? Varför låter du henne säga så?

    Även min mamma sa jag detta till och till sist fatta hon med att det var fel och sa till min syster det i stället för att mesa med och berätta för mig.

    När dopet kom.. sa jag att hon får göra som hon vill men jag ser bara att hon kommer om hon är glad för vår skull och inte sitter och surar hela tiden.

    Med tiden har det blivit bättre, nu kan hon vara i samma rum och nämna hans namn. Men hon har aldrig helt i han ( 9mån) tråkigt tycker jag för jag har så roligt med hennes barn och älskar dom verkligen.

    Saken jag vill komma till är att stå på dig. Och säg att du inte vill höra vad hon säger. Gör inte henne till gudmor om hon beter sig så. Bara för att man är syskon får man inte bete sig hur som hälsat. Grattis till bebisen <3

  • Leila4
    Klumpigatjejen skrev 2019-05-17 00:59:32 följande:

    Hej

    Det är såhär att jag är inte ute efter att höra elaka kommentarer utan mer lite råd vad ni hade gjort i denna situationen.

    Jag är 24 år gammal, min syster är 28 år gammal.

    Jag väntar mitt första barn, jag skulle börja på fertilitet utredning men blev gravid i vintras och väntar en liten tjej i augusti.

    Min syster har 3 barn som jag alltid lekt med och köpt massa saker till och busat med.

    När min syster fick reda på att jag var gravid blev hon arg och sa massa dumma saker.

    Hon har aldrig sagt grattis eller frågat något om mitt barn. Hon snackar skit om mig, barnets pappa och familj och mitt barn utan anledning.

    Hon sa en gång att hon hoppas att jag får tvillingar med kolik.

    Hon pratar bara illa om oss hela tiden till vår mamma och det har slutat med att vår familj är skör pga allt bråk som hon ställer till med hela tiden.

    Jag antar att hon tror att hon kommer bli bortglömd och att mitt barn kommer betyda mer än hennes då hon är väldigt mammig. ( vilket inte är fallet, mamma vill träffa hennes barn hela tiden )

    Hon kommer med hot att hon aldrig kommer vilja hjälpa mig med något, att mamma aldrig mer får träffa hennes barn och bara negativa kommentarer om mig och barnet.

    Till frågan.

    Jag är fadder till alla hennes tre barn och jag känner mig dum om jag inte gör henne till fadder.

    Just nu känns det som att jag inte ens vill bjuda henne på dopet, men hon är ju min familj och jag tycker inte illa om henne. Tycker bara hon beter sig elakt.

    Vad hade ni gjort? Hade ni bjudit henne/gjort henne till fadder?


    Gör henne inte till Fadder! Du kommer ångra dig...känner igen mig i dig om att ha en syster som är så. Gör dig inte beroende utav henne. Aldrig! Nu vet jag ju inte exakt hur erat förhållande är. Men Gör inte de
Svar på tråden Min syster hatar mitt ofödda barn