• Anonym (Moa)
    Sat 18 May 2019 04:59
    1073 visningar
    32 svar
    32
    1073

    Blancolån till kontantinsats

    Hej! Jag har pratat med min bank och de blir ett möte på måndag, men jag vill höra med er först och höra era erfarenheter. Gärna om någon jobbar på bank redan. Bankmannen lät positiv men vill spana idéer innan med er.

    Vi behöver inte gå in på hur eller varför vi inte har sparat ihop till kontantinsatsen. Det är en lång och tragisk historia, hur som haver...

    Vi har hittat ett hus, vi undrar om man kan ta ett blancolån för kontantinsatsen och sedan ett bolån för resterande 85%, någon som gjort så? Enligt våra beräkningar har vi råd med detta.

    Inga betalningsanmärkningar och enda lånet vi har är ett blancolån på 50.000:- men de kanske kan bakas in med de nya blancolånet som vi tänker ta så man slipper 2 lån.

    Inkomst per år för oss båda är ca 700.000;- tillsammans.

    Huset vi vill köpa tror sig gå för ca 3 milj.

  • Svar på tråden Blancolån till kontantinsats
  • Anonym (Tyvär­r)
    Sat 18 May 2019 05:25
    #1

    Tyvärr, med så låga inkomster måste ni lägga kontantinsatsen helt själva. Gissar på att banken inte nöjer sig med 15% utan vill ha 20%, dvs 600000. Sen måste ni ju ha pengar till lagfart och pantbrev också, vilket blir minst 45000 till.

  • Anonym (Vi också)
    Sat 18 May 2019 06:28
    #2

    Vi försökte med det. Banken sa nej. Med motiveringen att blancolån är ingen kontantinsats, det är ett lån. Lånade pengar räknas inte som kontantinsats, sa hon på banken. Så synd, för vi hade klarat det ekonomiskt. Hon menade på att har man inte kontantinsats så räknar de med att man inte har råd att ha hus med alla kostnader. Ok? Men bo i hyresrätt med hyra på 11.000 varje månad fixar vi lysande. Ett hus hade blivit lägre i kostnad med både lån och blancolån.

  • Anonym (Katja­)
    Sat 18 May 2019 06:30
    #3

    Om banken är positiv så är det väl det du ska gå på. Inte vad vi skriver här men jag kan berätta vår historia.

    Vi har bruttoinkomster ihop på 1 år på ca 1 100 000kr. Vi ville låna 3 miljoner till att bygga ett hus. Vi gick själva in med ca 4,5 miljoner. Enligt mäklaren skulle en framtida värdering vara ca 8 milj. Vi trodde med dessa siffror skulle vi knappt få några frågor.( De enda lånen vi hade sedan tidigare var nästan avbetalda CSN. )Men inte. Vi blev ordentligt grillade av banken om allt kring vår ekonomi. Vi fick vårt lån men jag var förvånade över hur hård banken var.

  • Sat 18 May 2019 08:06
    #4

    Nej det går inte. Gör ni så så räknas det som att ni har 500.000 i skulder (15% av 3 miljoner plus ert gamla lån) och inget sparande. Det kommer ingen bank ge er lån på.

    Är det ett hus behöver ni dessutom båda lagfart och pantbrev och dessutom minst en månadsinkomst i buffert, så då går lätt 100.000 till.

    När jag köpte min första bostad tog mina föräldrar ett extra lån på sin bostad för att ge mig ett privatlån till kontantinsatsen. Det ser ju inte banken. Men det var jättelänge sedan och kraven är skärpta nu.

    Har ni inte råd till hus är det bättre att spara ihop till kontantinsatsen för en billigare bostadsrätt, kanske i radhus om ni föredrar. Sen bor ni där några år, sparar ännu mer, säljer bostaden och har kontantinsatsen till drömhuset.

  • Sat 18 May 2019 09:23
    #5

    Om ni tjänar ca 60 000 kr/månad borde ni kunna betala av ert nuvarande blancolån fort, så ni iallafall är skuldfria innan ni försöker visa att ni har bra ekonomi och är duktiga på att betala era lån?

    Säg att ni kämpar stenhårt och betalar av det på 2-3 månader, sen kan ni minska trycket på er själva och lägga undan tex 10-15 000 kr/mån så banken ser att ni har tagit detta på allvar och är på väg mot något i sparväg.

    Hittar ni inget hus direkt så har ni iallafall några hundratusen på kontot efter ett år. Lite bättre utgångsläge än ni har nu.

    Kan vara bra att göra en ekonomisk åtstramning ändå, så ni får känna på hur det är att verkligen slåss för sitt gemensamma mål?
    Köpstopp är givet i detta läget + kanske försöka jobba lite extra + se över alla abonnemang och annat som tickar pengar varje månad + gå igenom gömmorna och sälja/skänka/slänga eftersom ni ändå planerar flytt så det blir lättare att flytta och samtidigt får ni in lite mer pengar till sparkontot.

  • Anonym (ICA)
    Sat 18 May 2019 09:31
    #6
    Anonym (Tyvärr) skrev 2019-05-18 05:25:35 följande:

    Tyvärr, med så låga inkomster måste ni lägga kontantinsatsen helt själva. Gissar på att banken inte nöjer sig med 15% utan vill ha 20%, dvs 600000. Sen måste ni ju ha pengar till lagfart och pantbrev också, vilket blir minst 45000 till.


    Nuförtiden säger lagen att man som låntagare skall kunna stoppa in 15% av bostadens pris i egen kontantinsats. Varför skulle banken höja det?


     


    TS: Testa iaf med ICA-banken de brukar va bra.

  • Anonym (Katja­)
    Sat 18 May 2019 10:24
    #7
    nnnnnnnn skrev 2019-05-18 09:23:38 följande:

    Om ni tjänar ca 60 000 kr/månad borde ni kunna betala av ert nuvarande blancolån fort, så ni iallafall är skuldfria innan ni försöker visa att ni har bra ekonomi och är duktiga på att betala era lån?

    Säg att ni kämpar stenhårt och betalar av det på 2-3 månader, sen kan ni minska trycket på er själva och lägga undan tex 10-15 000 kr/mån så banken ser att ni har tagit detta på allvar och är på väg mot något i sparväg.

    Hittar ni inget hus direkt så har ni iallafall några hundratusen på kontot efter ett år. Lite bättre utgångsläge än ni har nu.

    Kan vara bra att göra en ekonomisk åtstramning ändå, så ni får känna på hur det är att verkligen slåss för sitt gemensamma mål?
    Köpstopp är givet i detta läget + kanske försöka jobba lite extra + se över alla abonnemang och annat som tickar pengar varje månad + gå igenom gömmorna och sälja/skänka/slänga eftersom ni ändå planerar flytt så det blir lättare att flytta och samtidigt får ni in lite mer pengar till sparkontot.


    Det framgår inte om Moa menar brutto eller netto.
  • Sat 18 May 2019 11:30
    #8
    Anonym (Katja) skrev 2019-05-18 10:24:57 följande:
    Det framgår inte om Moa menar brutto eller netto.
    Nej, men det borde väl kunna gå ändå?

    När vi levde 2 vuxna och 3 barn, hus och 2 bilar, på minimum (18000 kr ut per månad) så fick jag rätt massiv kritik här eftersom vi valde att inte spara individuellt till barnen under denna tid.
    Även om 60 000 kr är före skatt och vi drar till med att 40% går till skatt, så har de ändå ut dubbelt så mycket som vi hade då = borde lätt kunna lägga undan 18 000 kr varje månad till lån och sparande.

  • Anonym (Moa) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 11:41
    #9

    Jag har inte skrivit att vi inte sparar någonting. Utan att.ä vi inte har kontantinsatsen som behövs helt enkelt. Men känns konstigt att han bad oss komma och prata om detta om han nu vet vårt läge o går de inte varför kalla in oss?

  • Sat 18 May 2019 12:14
    #10
    Anonym (Moa) skrev 2019-05-18 11:41:11 följande:

    Jag har inte skrivit att vi inte sparar någonting. Utan att.ä vi inte har kontantinsatsen som behövs helt enkelt. Men känns konstigt att han bad oss komma och prata om detta om han nu vet vårt läge o går de inte varför kalla in oss?


    Det kan ju knappast vi veta. Du frågar här och ingen verkar ha varit med om att det går. Sen vet vi ju inte alla detaljerna i er ekonomi.
Svar på tråden Blancolån till kontantinsats