• Sat 18 May 2019 15:16
    602 visningar
    7 svar
    7
    602

    Köpa ny bil, hjälp!

    Hej! Nu börjar det bli dags att köpa ny bil (begagnad) men för en som är okunnig behöver jag lite hjälp att välja.

    Detta är kraven:

    - Hyfsat stort bagageutrymme då vi behöver ja plats med barnvagn och/eller hund.

    - Bensinsnål, billig i skatt och billig i försäkring

    - Ej diesel

    - Hyfsat lättmekad så man inte behöver lämna in på verkstad för minsta lilla (sambo och svärfar är hyfsat duktiga men vissa saker är ju svårt även för dem såklart).

    Plus vore om den här fyrhjulsdrift så vi bor i Norrland :)

    Tips på vad jag ska kika på? :)

  • Svar på tråden Köpa ny bil, hjälp!
  • Sun 19 May 2019 07:49
    #1
    Minioni skrev 2019-05-18 15:16:31 följande:

    Hej! Nu börjar det bli dags att köpa ny bil (begagnad) men för en som är okunnig behöver jag lite hjälp att välja.

    Detta är kraven:

    - Hyfsat stort bagageutrymme då vi behöver ja plats med barnvagn och/eller hund.

    - Bensinsnål, billig i skatt och billig i försäkring

    - Ej diesel

    - Hyfsat lättmekad så man inte behöver lämna in på verkstad för minsta lilla (sambo och svärfar är hyfsat duktiga men vissa saker är ju svårt även för dem såklart).

    Plus vore om den här fyrhjulsdrift så vi bor i Norrland :)

    Tips på vad jag ska kika på? :)


    Volvo v70
  • Sun 19 May 2019 08:00
    #2

    En fet jeep såklart!

  • Sat 1 Jun 2019 06:24
    #3

    Bara en undran, varför inte diesel?

  • Sat 1 Jun 2019 06:46
    #4

    En Skoda Octavia med 1.6 liters motor och 4x4.

  • Sat 8 Jun 2019 14:31
    #5
    Mentat skrev 2019-06-01 06:24:48 följande:

    Bara en undran, varför inte diesel?


    För vi har diesel nu och det är så jävulskt hög skatt på den... betalar typ 6k om året i skatt och nu för tiden är det ju inte ens värt med tanke på att dieselbränslet är i princip lika dyrt som bensin...
  • Sun 9 Jun 2019 06:42
    #6
    Minioni skrev 2019-06-08 14:31:58 följande:
    För vi har diesel nu och det är så jävulskt hög skatt på den... betalar typ 6k om året i skatt och nu för tiden är det ju inte ens värt med tanke på att dieselbränslet är i princip lika dyrt som bensin...
    Aha, OK. Jo, priset per liter är ju ungefär detsamma men bilen rullar klart längre på en liter diesel än på en liter bensin så min tanke var att man tjänar på det ändå. Men OK, det vet du nog bättre.
  • 85Lisa
    Sun 9 Jun 2019 08:31
    #7

    Subaru outback, vw alltrack?

Svar på tråden Köpa ny bil, hjälp!