• Anonym (N)

    obekväm att prata med barn. Fler?

    Jag gillar inte barn generellt, bara mina egna. Jag blir jättenervös när andra barn pratar med mig och jag är tvungen att svara.

    Känns så tillgjort att behöva prata med mjuk röst. När man pratar med sina egna så pratar man ju automatiskt med mjuk röst men jag pratar inte så per automatik med andras barn utan med min vanliga röst som jag pratar med vuxna.

    Undviker gärna öppna förskolor etc där jag kan hamna i situationer då jag måste prata med andra barn. Detta blir ju ett stort problem sen när barnen blir större och kanske tar med sig kompisar hem som jag måste prata med.

    Finns här fler än jag med dessa problem? Vad gör man åt detta?

  • Svar på tråden obekväm att prata med barn. Fler?
  • Anonym (Oj)

    Oj, det är nog inte så vanligt. Har inga tips tyvärr.

  • Anonym (...)

    Jag ser inte riktigt att det är ett problem. Man måste ju inte springa runt och prata med främmande barn.

  • Anonym (Vana)

    Man vänjer sig vid andras barn ju äldre de egna barnen blir. För man träffar dem mer och mer.

  • Anonym (N)
    Anonym (...) skrev 2019-05-18 15:31:16 följande:

    Jag ser inte riktigt att det är ett problem. Man måste ju inte springa runt och prata med främmande barn.


    Va inte så jag menade utan jag menar när barn kommer fram och pratar med en, man kan ju inte bara ignorera och strunta i att svara då.
  • nnnnnnnn

    Jag pratar med min vanliga röst med alla barn. De verkar inte ta skada av det...  Snarare tvärtom, en del uppskattar att man pratar med dem som en riktig människa och intresserar sig för vad de har att säga istället för att bara gulligulla lite med dem och sen ägna sig åt de vuxna igen.

    Så mitt tips är:


    Prata med din vanliga röst. Prata med dem om du vill, annars låter du bli. Vad är det som är så viktigt att prata med en liten unge på öppna förskolan om? Jag har nog mest lekt med mina egna barn och pratat med de vuxna, det har gett mej mer utbyte än att prata med Wilgot 8 mån och Inez 1,5 år... Spara din oro för framtiden till senare. Hur det blir när de tar med kompisar ser du då. Här är de så att de härjar på studsmattan, spelar fotboll, leker i sandlådan, lego, hästar mm. Vad skulle jag prata med dem om? Klart att man säger lite grann, men det är ju mest: "Fikadags" eller "kommer ni ihåg att gå på toa?" eller  "Nu kommer Sunes pappa". Mina barns vänner är inte intresserade av att sitta med mej och diskutera, de vill leka med mina barn. Om andras barn pratar med dej så svara bara, med din vanliga röst, på frågan. Oftast är det något banalt som "Vems mamma/pappa är du?" eller "Vad heter du?", då svarar du bara med ett ord.
    Det utbryter sällan en debatt, så du kan hålla det kort. Leta inte efter problem eller ursäkter för att undvika sådant som kan bli problem. Gör det du vill eller det du tror är bra och utvecklande för ditt barn. Så löser sig det mesta!
  • Anonym (Lisa)

    Jag är värdelös på att prata med barn, men när de tilltalar mig svarar jag på det de säger och pratar till dem som om de vore vuxna. Jag skalar av sarkasm och ironi för att de inte ska bli obekväma förstås, men ofta flyter samtalet bättre om jag pratar om det som är på riktigt istället för att tramsa med sånt som vuxna tror att barn gillar.

  • nnnnnnnn
    Anonym (N) skrev 2019-05-18 15:35:04 följande:
    Va inte så jag menade utan jag menar när barn kommer fram och pratar med en, man kan ju inte bara ignorera och strunta i att svara då.
    Svara på frågan med få ord.
    Gå vidare med ditt liv.

    klart
  • Anonym (...)
    Anonym (N) skrev 2019-05-18 15:35:04 följande:

    Va inte så jag menade utan jag menar när barn kommer fram och pratar med en, man kan ju inte bara ignorera och strunta i att svara då.


    Jaså i vilken situation?

    Det är väl annars bara att svara som vanligt. Jag brukar inte använda någon speciell röst, och om barnet frågar nåt så är det ju bara att svara på frågan, men har ju inget ansvar att nödvändigtvis fortsätta konversationen...
  • Anonym (Anna)
    Anonym (N) skrev 2019-05-18 15:35:04 följande:
    Va inte så jag menade utan jag menar när barn kommer fram och pratar med en, man kan ju inte bara ignorera och strunta i att svara då.
    Varför kan du inte prata med din vanliga röst?
  • Anonym (N)
    Anonym (...) skrev 2019-05-18 15:45:14 följande:

    Jaså i vilken situation?

    Det är väl annars bara att svara som vanligt. Jag brukar inte använda någon speciell röst, och om barnet frågar nåt så är det ju bara att svara på frågan, men har ju inget ansvar att nödvändigtvis fortsätta konversationen...


    ja som exempelvis när man är med sina barn på öppna förskolan. Nej jag fortsätter inte konversationen och helst vill jag inte ens svara om dom kommer fram och pratar med mig. Men oftast fortsätter barnen konversationen.
Svar på tråden obekväm att prata med barn. Fler?