• Sat 18 May 2019 17:32
    977 visningar
    12 svar
    12
    977

    Otrevlig chef..

    Hej! Första gången jag startar en sån här tråd. Men jag behöver hjälp. Till mitt problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Jag är ensamstående med 2 barn. Jag jobbar vikarierande 80% över sommaren och har schema på 2 sena kvällar och varannan helg på jobbet. Jag har nu ingen hjälp med barnvakt dessa 2 sena kvällar och inte heller varannan helg. Jag berätta detta för chefen och fråga om h*n kan hjälpa mig på något vis, alltså om h*n kan kolla över schemat och kanske jag kan få gå tillbaka till det jag hade innan, (fyllde upp mitt egna schema med de tider som passade) då får jag till svar, du får lösa ditt schema själv eller säga upp dig! Okej tänkte jag.. vill ju inte direkt säga upp mig men jag får absolut ingen tid med mina barn och dom kommer alltid först. Vet absolut inte vad jag ska göra..

  • Svar på tråden Otrevlig chef..
  • Sat 18 May 2019 17:50
    #1

    Då får du tyärr säga upp dig om du inte kan ordna barnvakt. Chefen kan inte göra undantag för dig och låta dig jobba andra tider och inte helger. För det innebär att någon annan måste jobba dina kvällspass och helgpass. Då ska alltså någon annan jobba varje helg för att du aldrig ska jobba helg? Samt att det blir problem om nästa kommer och ber om att inte få jobba helg. Då kan chefen ju inte säga nej till den personen och ja till dig. Tillslut står chefen där med att ingen vill jobba kväll och helger. Och har chefen då godkänt en blir det ju orättvist att inte godkänna nästa.

  • Sat 18 May 2019 19:29
    #2

    Ja, jag får nog göra det i värsta fall.. om det inte gick att lösa att jag får gå som jag gjorde innan, alltså fylla i när jag kan dom tiderna som passar mig. Tack för svar varit så kluven i detta och det är lättare att få andras åsikter än bara familj

  • Sat 18 May 2019 21:09
    #3

    Vad har du för tjänst /anställning nu? Alltså innan du går på sommarvikariatet?

  • Sat 18 May 2019 21:44
    #4

    Jag skulle ha frågat facket. Du är förälder och din kommun erbjuder inte barnomsorg på kvällar och helger.

  • Sun 19 May 2019 01:23
    #5

    Prata med facket. Arbetsgivare (AG) har enl diskrimineringslagens förarbeten skyldighet att möjliggöra föräldraskap, men tyvärr ingår föräldraskap inte som en av diskrimineringsgrunderna. Därför slingrar sig många AG och vill inte ta det ansvaret utan ligger på så att den som en period (kortare eller längre) behöver anpassade tider ska känna sig tvingad att säga upp sig. Det kan löna sig att ta strid för din sak men om du har lätt att få nytt jobb med mer passande arbetstider är det kanske det lättaste. Du ska trots allt kunna gå till jobbet med lätt hjärta och inte känna dig påpassad av chefen (för din arbetsinsats efter den påtvingade anpassningen lär bli skärskådad....).

  • Sun 19 May 2019 08:42
    #6

    Men har du inte aktivt sökt det här 80 procents-tjänsten?

  • Sun 19 May 2019 09:04
    #7

    Har du varit tydlig med att du inte kan jobba kväll och helg och det här schemat kom som en överraskning menar du? Är det vanligt med scheman utan helg/kvällspass på din arbetsplats? Om inte borde du ju ha förstått att även ditt schema innebär helg och kvällsjobb.

  • Sun 19 May 2019 12:38
    #8

    Jag var endast vikarie och kunde fylla i tider som passade mig själv. Men sen så blev det utökat till 80% vikariat över sommaren. Tycker det är jobbigt att gå till jobbet när ens chef undervärderar ens kunskaper och dessutom är otrevlig. Dagis personalen tycker att jag ska prata med facket då chefen inte är villig att hjälpa mig och ber mig att säga upp mig. Just i det sammanhanget jag tog upp detta med chefen så lät det väldigt otrevlig och jag blev så ställd av den kommentaren.. sen uttrycker h*n sig att h*n skulle aldrig kunna tänka sig att vara butiksanställd för att h*n gillar makt. Turen är att denna människa skall sluta och förhoppningsvis kommer en mer mänsklig och trevlig chef.

  • nernu
    Mon 20 May 2019 08:06
    #9
    Amandaperssson skrev 2019-05-19 12:38:37 följande:

    Jag var endast vikarie och kunde fylla i tider som passade mig själv. Men sen så blev det utökat till 80% vikariat över sommaren. Tycker det är jobbigt att gå till jobbet när ens chef undervärderar ens kunskaper och dessutom är otrevlig. Dagis personalen tycker att jag ska prata med facket då chefen inte är villig att hjälpa mig och ber mig att säga upp mig. Just i det sammanhanget jag tog upp detta med chefen så lät det väldigt otrevlig och jag blev så ställd av den kommentaren.. sen uttrycker h*n sig att h*n skulle aldrig kunna tänka sig att vara butiksanställd för att h*n gillar makt. Turen är att denna människa skall sluta och förhoppningsvis kommer en mer mänsklig och trevlig chef.


    Men du har ju valt att gå på schema istället för på timmar? Hur ska chefen kunna hjälpa dig? Ta inte ett jobb som du inte kan.
  • Mon 20 May 2019 08:14
    #10

    Ja precis och det är ju det jag inser nu att jag ångrar. Eftersom jag aldrig jobbat på detta vis innan visste jag inte hur mycket det innebar. Därav min fråga till chefen om det finns möjlighet att få gå tillbaka till timmar. Får se om det löser sig eller inte. Om du läser mina svar ovan så skriver jag att i värsta fall får jag bara säga upp mig inga konstigheter eller någon sorg över det.

  • Mon 20 May 2019 08:15
    #11

    Ja precis och det är ju det jag inser nu att jag ångrar. Eftersom jag aldrig jobbat på detta vis innan visste jag inte hur mycket det innebar. Därav min fråga till chefen om det finns möjlighet att få gå tillbaka till timmar. Får se om det löser sig eller inte. Om du läser mina svar ovan så skriver jag att i värsta fall får jag bara säga upp mig inga konstigheter eller någon sorg över det.

  • GGN
    Mon 20 May 2019 18:40
    #12

    Finns det ingen behovsanställd som vill ta dina kvällar och helger?

Svar på tråden Otrevlig chef..