• Anonym (Hus)

    Köpa hus utan kontantinsats

    Vill inte ha några inlägg om att det är bäst att spara insatsen etc. Det jag vill veta är ifall någon köpt hus utan kontantinsats dom senaste åren. Vilken bank har gått med på det? Hur gick ni till väga?

    Handlar om ett hus på ca 2.5miljoner, inkomster på ca 800.000 brutto/år

  • Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats
  • Anonym (Sia)

    Nej. Köpte hus för ca 2,5 miljoner för drygt fem år sedan. Förutom kontantinsats krävdes även pengar till lagfart och pantbrev. Vår sammanlagda årsinkomst var ca 700 000 kr. Tror det blir väldigt svårt att få någon bank att gå med på att låna ut till er under de premisserna du angivit.

  • Anonym (?)

    Hur menar du när du säger utan kontantinsats? Menar du att du ska ta blancolån på kontantinsatsen? Det går ju inte att få huslån på 100% av köpesumman. Minst 15 % behöver du ha kontant.

  • Anonym (...)

    Mina föräldrar tog lån i sitt hus och gav oss till kontantinsatsen. Lånet amorteras inte utan vi betalar räntan på lånet.

  • Limeblad

    Tvek om någon bank accepterar det. Sbab kan godta total belåning till 95% varav blancolån får vara max 350 000 kr.

  • Anonym (Hus)
    Limeblad skrev 2019-05-19 00:05:49 följande:

    Tvek om någon bank accepterar det. Sbab kan godta total belåning till 95% varav blancolån får vara max 350 000 kr.


    SBAB ska vi absolut kolla upp =)
  • Anonym (Hus)
    Limeblad skrev 2019-05-19 00:05:49 följande:

    Tvek om någon bank accepterar det. Sbab kan godta total belåning till 95% varav blancolån får vara max 350 000 kr.


    Har du koll hur dom ställer sig till om man tar ett blancolån ifrån annan bank för insats??
  • Limeblad
    Anonym (Hus) skrev 2019-05-21 10:40:29 följande:

    Har du koll hur dom ställer sig till om man tar ett blancolån ifrån annan bank för insats??


    Vet inte, men om du fyller i dem under andra befintliga lån borde det bli rätt i beräkningen.
  • Anonym (Hus)
    Limeblad skrev 2019-05-21 11:27:49 följande:

    Vet inte, men om du fyller i dem under andra befintliga lån borde det bli rätt i beräkningen.


    Jag gjorde så och det såg ljust ut, men har inte pratat med dom ännu så vet inte hur dom ställer sig till lånet när dom får veta att våra befintliga lån som vi skrev ner är för kontantinsatsen =)
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Hus) skrev 2019-05-21 10:40:29 följande:

    Har du koll hur dom ställer sig till om man tar ett blancolån ifrån annan bank för insats??


    När jag köpte hus så sade min bank nej till det. Det är ju ett lån, vilket framkommer vid kreditupplysning.
  • Anonym (Anonymus)

    Vi lånade till 2/3 av kontantinsatsen, lade det som blancolån. Vi köpte hus för 1.7 och fick låna allt på samma bank

Svar på tråden Köpa hus utan kontantinsats