• Ab imo pectore

    Barns bestämmanderätt

    Jag har ett ex som vägrar gå med på att våra gemensamma barn får pass.

    Han vill hindra mig från att kunna resa med barnen för att såra mig men förstår inte att han sårar barnen mest.

    Jag har försökt det mesta för att få honom att ändra sig men han vägrar. Barnen vet om detta och tycker att han är elak mot mig och orättvis mot dom. Tyvärr vågar dom inte säga emot honom.

    Barnen är 11 och 13 år. Har dom ingen egen bestämmande rätt angående sina pass? Om dom verkligen talar om för honom att dom vill ha pass/id, kan han verkligen neka dom det då?

    Jag vet att barnen från 12 år har en egen bestämmanderätt ang vart dom vill bo. Tänker att det borde väl kanske gälla även andra viktiga saker i så fall.

    Jag står liksom utom råd just nu och vet inte hur jag ska komma vidare.

  • Svar på tråden Barns bestämmanderätt
  • Anonym (Hur länge blir du borta?)

    En kortare resa utan barn går ju bra, men är det en längre kan det bli tufft för barnen. Ja, men kanske finns det möjligheter för barnen att komma och hälsa på, kanske du kan åka och hälsa på barnen också?

  • Anonym (Hur länge blir du borta?)
    Anonym (Hur länge blir du borta?) skrev 2019-05-19 00:24:11 följande:

    En kortare resa utan barn går ju bra, men är det en längre kan det bli tufft för barnen. Ja, men kanske finns det möjligheter för barnen att komma och hälsa på, kanske du kan åka och hälsa på barnen också?


    Vid delad vårdnad kan du inte resa utan den andra förälderns godkännande.
  • Anonym (Pass)

    Jag har för mig att familjerätten kan gå in och hjälpa till med pass om den ena föräldern vägrar, så länge det är en vettig resa. Alltså inte till krigszoner etc. kontakta dem och fråga om tips och hjälp.

  • Bagar Bengtsson

    Jag förstår inte hur ditt ex tänker?


    Är han grinig, bitter på att ni separerat? Är ungarna rädda för att säga till sin pappa att de vill åka till utlandet? Är det avundsjuka eller är han svartsjuk på din nya man? Eller kommer du från något annat land och han tror du ska stanna i det landet när du reser dit?


    Jag har tyvärr inga konkreta råd att ge, men jag vet att du kan åka på nationellt ID i stora delar av Europa. Thailand och USA blir svårt utan pass. 

  • Anonym (E)

    Nej, barnen kan inte bestämma att de ska få pass.

  • Anonym (?)

    Det du kan göra är väl egentligen att ansöka om ensam vårdnad pga samarbetssvårigheter.

  • Anonym (Kan du visst)
    Anonym (Hur länge blir du borta?) skrev 2019-05-19 00:27:00 följande:

    Vid delad vårdnad kan du inte resa utan den andra förälderns godkännande.


    Kan man visst det är fritt fram att valsa genom tullen.
  • Kjell2
    Ab imo pectore skrev 2019-05-19 00:11:54 följande:

    Jag har ett ex som vägrar gå med på att våra gemensamma barn får pass.

    Han vill hindra mig från att kunna resa med barnen för att såra mig men förstår inte att han sårar barnen mest.

    Jag har försökt det mesta för att få honom att ändra sig men han vägrar. Barnen vet om detta och tycker att han är elak mot mig och orättvis mot dom. Tyvärr vågar dom inte säga emot honom.

    Barnen är 11 och 13 år. Har dom ingen egen bestämmande rätt angående sina pass? Om dom verkligen talar om för honom att dom vill ha pass/id, kan han verkligen neka dom det då?

    Jag vet att barnen från 12 år har en egen bestämmanderätt ang vart dom vill bo. Tänker att det borde väl kanske gälla även andra viktiga saker i så fall.

    Jag står liksom utom råd just nu och vet inte hur jag ska komma vidare.


    Prata med familjerätten, överväg EV.

    Kolla möjligheten att resa utan pass.

    Men nej, omyndiga barn bestämmer inte själv om sitt pass eller var de ska bo.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)

    Svinigt av honom. Varit i samma sits där mamman vägrade låta barnen få pass. Löste sig första gången då vi hamnade i vårdnadstvist och hon blev utskälld av domaren som hotade att ge mig ensam vårdnad interimistiskt om hon inte skrev på.
    När första passen skulle förnyas vägrade hon igen men gav med sig efter att en sonen vågat fråga henne varför.

    Det där med bestämmanderätt om boende vid 12 år stämmer inte. Hänsyn till barnets vilja ska alltid tas utifrån ålder och mognad. Kronologisk ålder spelar ingen roll.
    Dessvärre går det inte att få till pass utan båda vårdnadshavarnas samtycke. I och förs sig en försåelig lag utifrån att en förälder måste ha möjligheten att skydda sina barn från att föras utomlands. När det missbrukas så är det ett tämligen starkt argument för ensam vårdnad. Fundera på att stämma på vårdnaden?

  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2019-05-19 09:22:08 följande:

    Prata med familjerätten, överväg EV.

    Kolla möjligheten att resa utan pass.

    Men nej, omyndiga barn bestämmer inte själv om sitt pass eller var de ska bo.


    Kjell, du borde även veta detta, man får från 16 år skriva sin egen flyttanmälan och skriva under den. Så en 16-åring kan i praktiken bestämma sitt boende helt själv
  • Kjell2
    sextiotalist skrev 2019-05-19 10:07:15 följande:

    Kjell, du borde även veta detta, man får från 16 år skriva sin egen flyttanmälan och skriva under den. Så en 16-åring kan i praktiken bestämma sitt boende helt själv


    Tack för rättelsen. Fort men fel.
  • Ab imo pectore

    Jisses vad många svar.

    Jag ska försöka förklara lite och svara på frågor.

    Mitt ex är bitter, arg, besviken mm. Han tror det bara går ut över mig och ser inte till barnens bästa. Vill tillägga att det har gått 8 år....

    Jag gjorde ett försök att få egen vårdnad men det var ingen idé. Soc vill inte ha mer med karln att göra pga hur han beter sig.

    Han åker själv till Norge och Danmark med dom utan att be mig om lov och har aldrig behövt visa pass (enligt barnen)

    Mig har han själv förbjudit att ta med barnen någonstans och jag varken vill eller kan be dom vara tysta om vi skulle åkt någonstans.

    Jag vill inte åka på semester utan dom, jag kan men vill inte. Mest tragiskt är det att först å främst vill jag o barnen endast till Tyskland då jag har släkt där. Barnen vill se lite vart dom har sina "rötter". Det har aldrig varit tal om en semester till Thailand, Usa, eller krisländer. Tyskland duger bra till att börja med men då krävs pass

    Jag har varit i kontakt med soc, familjerätt, advokat men alla säger att han kan neka så det leder inte någon vart och att det krävs mer för att jag ska få egen vårdnad.

    Mitt ex har kört " mår så dåligt/synd om mig/rädd att förlora er" kortet i alla år så dom har svårt för att bita ifrån. Tyvärr. Dom vill men vågar inte.

    Jag har kollat möjligheten att resa utan pass/med tillfälliga pass men det går inte.

    Jag vill tacka för alla svar jag jag fått. Men det känns ganska kört. Vad gäller boendet så är dom nöjda med att bo varannan vecka. Jag tänkte mer att som tonåring kanske deras röst räknades men jag misstänker att han kan neka även om dom själva säger ifrån.

  • Bagar Bengtsson
    Ab imo pectore skrev 2019-05-19 17:45:30 följande:

    Jisses vad många svar.

    Jag ska försöka förklara lite och svara på frågor.

    Mitt ex är bitter, arg, besviken mm. Han tror det bara går ut över mig och ser inte till barnens bästa. Vill tillägga att det har gått 8 år....

    Jag gjorde ett försök att få egen vårdnad men det var ingen idé. Soc vill inte ha mer med karln att göra pga hur han beter sig.

    Han åker själv till Norge och Danmark med dom utan att be mig om lov och har aldrig behövt visa pass (enligt barnen)

    Mig har han själv förbjudit att ta med barnen någonstans och jag varken vill eller kan be dom vara tysta om vi skulle åkt någonstans.

    Jag vill inte åka på semester utan dom, jag kan men vill inte. Mest tragiskt är det att först å främst vill jag o barnen endast till Tyskland då jag har släkt där. Barnen vill se lite vart dom har sina "rötter". Det har aldrig varit tal om en semester till Thailand, Usa, eller krisländer. Tyskland duger bra till att börja med men då krävs pass

    Jag har varit i kontakt med soc, familjerätt, advokat men alla säger att han kan neka så det leder inte någon vart och att det krävs mer för att jag ska få egen vårdnad.

    Mitt ex har kört " mår så dåligt/synd om mig/rädd att förlora er" kortet i alla år så dom har svårt för att bita ifrån. Tyvärr. Dom vill men vågar inte.

    Jag har kollat möjligheten att resa utan pass/med tillfälliga pass men det går inte.

    Jag vill tacka för alla svar jag jag fått. Men det känns ganska kört. Vad gäller boendet så är dom nöjda med att bo varannan vecka. Jag tänkte mer att som tonåring kanske deras röst räknades men jag misstänker att han kan neka även om dom själva säger ifrån.


    Kan du ordna nationellt ID-kort? Det ska funka att resa med till Tyskland.
  • Anonym (D)
    Anonym (Pass) skrev 2019-05-19 00:35:31 följande:

    Jag har för mig att familjerätten kan gå in och hjälpa till med pass om den ena föräldern vägrar, så länge det är en vettig resa. Alltså inte till krigszoner etc. kontakta dem och fråga om tips och hjälp.


    Jag har också hört om det. Stör familjerätten igen! Ligg på ordentligt, de ska kunna hjälpa. Ge. Dig. Inte.
  • Ab imo pectore
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-19 20:53:05 följande:

    Kan du ordna nationellt ID-kort? Det ska funka att resa med till Tyskland.


    Han måste godkänna all typ av legitimation för barnen så länge dom är under 18.
  • Ab imo pectore
    Anonym (D) skrev 2019-05-20 18:52:50 följande:

    Jag har också hört om det. Stör familjerätten igen! Ligg på ordentligt, de ska kunna hjälpa. Ge. Dig. Inte.


    Jag får prova igen. ????
  • Anonym (hej)

    Gå till famlijerätten och ta med pappren på att skaffa pass. 
    Han måste då framför socialen motivera varför han inte skriver på.
    Om han säger nej, gå till tingrätten om passfrågan. De lär också skälla ut honom.
    Ibland räcker det med att skicka brev från din advokat med information om att om han inte skriver på till ett visst datum kommer du dra det till domstol.

  • Queeniee42

    Låter ju konstigt om du tänker att barn ska kunna bestämma själva när och om de vill resa någonstans...det är ju vårdnadshavare som bestämmer över barnen och förmodligen har de bättre att se vad som är bra för barnen. 

    Vet många föräldrar som inte skriver på passhandlingar eftersom de är rädda att barnen aldrig ska komma tillbaka...Barn själva kan ju inte ha sådana perspektiv ...

  • size
    Anonym (Hur länge blir du borta?) skrev 2019-05-19 00:27:00 följande:
    Vid delad vårdnad kan du inte resa utan den andra förälderns godkännande.
    Här har du helt fel! man kan vist resa utan att den andre vårdnadshavaren godkänner,  det är bara om det finns en uppenbar risk att dom aldrig kommer tillbaka man kan försöka stoppa resan, men som två svenska föräldrar med all sin anknytning i Sverige så går det inte och stoppa en vanlig semester resa på 2 veckor.

    Har själv gått igenom det i en vårdnadstvist, domaren sa det är bara åka!!!!
Svar på tråden Barns bestämmanderätt