• SweetJune

    Fiber eller inte?

    Hej

    När vi flyttade in i vårt hus för 6,5 år sedan installerade vi inte fiber utan har haft ADSL. Nu kommer det företaget inte leverera till vårt hus längre och vi måste snabbt ta ett beslut om vi ska installera fiber eller köra ADSL eller mobilt bredband. Har räknat på att vi måste bo i huset i cs 7 år till för att få igen kostnaden förutom att värdet på huset kan stiga om man har fiber? Dessutom måste man gräva upp jättestor del av vår trädgård (har stor tomt). Vi är en småbarnsfamilj och behöver inte jättesnabba hastigheter.

    Vad anser ni?

  • Svar på tråden Fiber eller inte?
  • Mint

    Om några år har ni tonårsbarn och kommer att behöva bättre hastigheter.

    De gräver inte upp tomten - de skär ett smalt spår som knappt syns. De grävde hos oss för en månad sedan och det går inte att se var fibern går genom gräsmattan. Den blev inte skadad eller påverkad.

    Huset blir lättare att sälja om ni har fiber. Visst kan man installera i efterhand men det är lite bökigt och blir väntetid så en köpare hade säkerligen tvekat om det samtidigt funnits ett liknande objekt med fiber.

    Kort sagt: fiber - ja!

  • solros68

    Vi installerade fiber som en investering i huset. Vi tänkte att i framtiden kommer det krävas mer fart och då är det bra att ha fiber.

  • Anonym (Fiber)

    Har ni hittat något annat prisvärt alternativ än fiber? Jag har beslutat mig för fiber eftersom inget annat alternativ finns med obegränsad datamängd. 

  • nnnnnnnn

    Kostnaden är egentligen inget man "tjänar igen" eftersom det kommer vara ett uselt försäljningsargument att inte ha fiber. Värdet på huset kommer vara mkt lägre.
    Om ingen ny teknik kommer, som ersätter fiberdragningen, så kommer detta vara samma vattendelare som när några började dra in el i husen. Läget vi är i nu är samma som när många hade el och en del avstod för att de klarade sig bra med vedspis och fotogenlampor, utan att tänka på att man antagligen behövde göra den investeringen innan försäljning och då kan man lika gärna dra in det direkt och ha nytta av det själv först.

  • Alexi

    Jag skulle faktiskt tycka det vore konstigt att köpa ett hus idag som inte har fiber. Så ja, självklart fiber.

  • SweetJune

    Tack för att ni tog er tiden och besvarade. Då kör vi på det. Verkar ändå billigare än på andra ställen. Hos oss är anslutningskostnaden 12.500kr + grävning.

  • Anonym (Daniel)

    Ts, investera i Fiber alla gånger!
    Det är en värdeinvestering i huset och priset ni fått är rena fyndet (inte hört om någon som fått betala mindre än 17000kr, oftast runt 25000kr).

  • Magnefico
    Anonym (Fiber) skrev 2019-05-19 08:15:15 följande:

    Har ni hittat något annat prisvärt alternativ än fiber? Jag har beslutat mig för fiber eftersom inget annat alternativ finns med obegränsad datamängd. 


    Både Tre och Telia har obegränsade abbonemang för stationärt bruk. Vi kör Telia. Betalar 499 kr/mån. Aldrig att man räknar hem fiber även om man sparar några kronor på månadskostnaden.
  • Magnefico
    nnnnnnnn skrev 2019-05-19 08:34:50 följande:

    Kostnaden är egentligen inget man "tjänar igen" eftersom det kommer vara ett uselt försäljningsargument att inte ha fiber. Värdet på huset kommer vara mkt lägre.

    Om ingen ny teknik kommer, som ersätter fiberdragningen, så kommer detta vara samma vattendelare som när några började dra in el i husen. Läget vi är i nu är samma som när många hade el och en del avstod för att de klarade sig bra med vedspis och fotogenlampor, utan att tänka på att man antagligen behövde göra den investeringen innan försäljning och då kan man lika gärna dra in det direkt och ha nytta av det själv först.


    Det tror jag inte är någon självklarhet. Det väsentliga är att det finns en bra internetuppkoppling. Inte hur den levereras.

    4G ger inte sällan 200 Mbit/ idag. Bättre kommer det att bli.
Svar på tråden Fiber eller inte?