• Anonym (alone­inthed­ark)
    Sun 19 May 2019 07:59
    270 visningar
    16 svar
    16
    270

    Vem är det jobbigast för?

    Många är ensamma, och saknar någon.
    Vem har det värst?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-19 08:22
    Ska förtydliga. Jag menar att sakna en partner. Man längtar alltså efter någon att kramas med, sex m.m.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är det jobbigast för?
  • Anonym (F)
    Sun 19 May 2019 08:17
    #1

    Är man helt utan närstående (partner, föräldrar, syskon, vänner) så är det ingen skillnad. Däremot verkar kvinnor ha lättare för att tillfredsställa sina sociala behov utan att ha en partner. Väldigt många män klarar det också, såklart, men det tycks finnas en betydande grupp män som endast kan prata förtroligt med en partner och som tappar kontakten med närstående om det inte finns någon kvinna som ser till att upprätthålla relationerna. Dessa löper en extra stor risk att bli ensamma. Men när ensamheten väl slår till känns den lika jävlig för alla drabbade.

  • Anonym (S)
    Sun 19 May 2019 08:49
    #2

    Tror knappast att det har med kön att göra hurjobbigt man upplever ofrivillig ensamhet vara. Det har nog mer med individ att göra.

  • Anonym (J)
    Sun 19 May 2019 10:51
    #3

    Tror det är lika jobbigt oavsett kön.

    Men tror att det är något fler män än kvinnor som är i den situationen.

  • Anonym (Jag)
    Sun 19 May 2019 10:56
    #4

    Det spelar säkert ingen roll vilket kön den ensamma har. Det är lika vidrigt ändå. Sedan finns en grad av ensamhet till, där tex jag befinner mig och det är dessutom att sakna vänner helt.

    Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet)

  • Sun 19 May 2019 10:58
    #5

    Jag tror det är jobbigast för män. Inte i meningen avsaknaden av det, utan i meningen bristen på funktionell hantering av saknaden, sorgen och de sekundära känslor som följer på detta.


    Alla hästar hemma
  • Anonym (Jag)
    Sun 19 May 2019 10:59
    #6
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-19 10:56:10 följande:

    Det spelar säkert ingen roll vilket kön den ensamma har. Det är lika vidrigt ändå. Sedan finns en grad av ensamhet till, där tex jag befinner mig och det är dessutom att sakna vänner helt.

    Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet)


    Och att ens tänka på en partner man kan krama i soffan med känns som en utopi.
  • Anonym (Kvinn­or)
    Sun 19 May 2019 11:21
    #7

    Jag tror det är jobbigast för kvinnor. Finns en diskurs i samhället att det dels är jättelätt för kvinnor att hitta partners och dels att kvinnor är bra på att skapa/behålla relationer. De kvinnor som är ensamma har alltså misslyckats med det som "ska" vara jättelätt för kvinnor, de är dubbelt misslyckade och får ingen förståelse.

    För män finns en diskurs att män ska klara sig bra själva som de kan söka tröst i och det finns många mansgrupper för ensamma män. Man har förståelse att det är svårt för dem.

    Jag tror det är större risk att män blir ensamma men när ensamheten väl är ett faktum är det värre för kvinnor.

  • Anonym (J)
    Mon 20 May 2019 08:57
    #8
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-19 10:56:10 följande:

    Det spelar säkert ingen roll vilket kön den ensamma har. Det är lika vidrigt ändå. Sedan finns en grad av ensamhet till, där tex jag befinner mig och det är dessutom att sakna vänner helt.

    Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet)


    Låter inte som någon höjdare men det är OT
  • Anonym (Jag)
    Mon 20 May 2019 10:53
    #9
    Anonym (J) skrev 2019-05-20 08:57:57 följande:

    Låter inte som någon höjdare men det är OT


    Du har rätt, ville bara skriva av mig.
  • Anonym (A)
    Mon 20 May 2019 16:45
    #10

    Lika för båda

  • Mon 20 May 2019 17:00
    #11
    +1

    Tycker att det är irrelevant vem det är "värst" för, det är ingen tävling.


    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Mon 20 May 2019 22:08
    #12

    Om en människa är helt utan närhet så tror jag att det kvittar vilket kön en tillhör, för de allra flesta är ensamhet (som inte är vald) vedervärdigt och ledsamt.

    Däremot så tror jag även att män oftare hamnar i den situationen- speciellt efter en separation eller dylikt. Min uppfattning (Vilken för all del kan vara fel) är att det oftast är kvinnan som sköter majoriteten av parets sociala liv, anordnar saker bokar och bjuder ut. Så när de går isär så har nog kvinnor ett starkare socialt nätverk vilket ofta minskar smärtan av att inte ha en partner...kanske, var lite tankar så här på kvällskvisten :)

  • Fri 7 Jun 2019 15:55
    #13

    Mina killkompisar ser ut att "lida" mer av det, de påtalar det rätt ofta hur de mår att bo och göra allt själv. Känns som de få singel tjejkompisar jag har "lider" inte lika mycket utan har väl mer en kompis i byrålådan.

  • Anonym (SCB)
    Fri 7 Jun 2019 16:15
    #14
    msalpha83 skrev 2019-06-07 15:55:49 följande:

    Mina killkompisar ser ut att "lida" mer av det, de påtalar det rätt ofta hur de mår att bo och göra allt själv. Känns som de få singel tjejkompisar jag har "lider" inte lika mycket utan har väl mer en kompis i byrålådan.


    Tror din iaktagelse är helt riktig.

    Ser man på självmordsstatistiken så är ensamma olyckliga män klart överrepresenterade.
  • Anonym (Suck)
    Fri 7 Jun 2019 17:13
    #15
    -1

    Ganska ogenomtänkt fråga. Dels är känslor subjektiva, dels är det knappast hållbart att klumpa ihop alla män och kvinnor i två grupper och ställa dem mot varandra.

  • Sat 8 Jun 2019 17:22
    #16

    Den som är ofrivilligt ensam har det värst oavsett kön. Är man ensam frivilligt är det inte problem alls.

Svar på tråden Vem är det jobbigast för?