• Anonym (B)

    Hur länge är era 10-åringar hemma själva?

    Jag har precis fått arbete och får därmed ingen semester i år. Har ingen fritids till min son. Jag jobbar dock bara 50%. Min son tycker det känns bra. Anser ni det är ok att en tioåring är själv ca 8-13?

  • Svar på tråden Hur länge är era 10-åringar hemma själva?
  • Anonym (mamma)

    Min 9-åring trivs inte på fritids, hon vill oftast gå hem direkt efter skolan och är både jag och maken på jobbet så är hon då ensam i ca 5 timmar. Hon har inga problem med det, fixar själv ett enkelt mellanmål, har en telefon om hon behöver få tag på oss (ringer alltid när hon kommit hem) och sitter sedan oftast vid datorn eller tv:n. Hon får inte ta hem kompisar när hon är ensam och inte heller öppna dörren för någon.

    Har en 10-åring också som absolut inte kan tänka sig att vara ensam hemma. Tillsammans med syrran går det bra men hon är inte redo för att vara själv.

  • Anonym (C)

    Ja självklart. Min 10-åring (går i 4:an) kommer att vara själv 7-16.30 under flera veckor i sommar.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (B) skrev 2019-05-19 11:34:42 följande:

    Jag har precis fått arbete och får därmed ingen semester i år. Har ingen fritids till min son. Jag jobbar dock bara 50%. Min son tycker det känns bra. Anser ni det är ok att en tioåring är själv ca 8-13?


    Ja, om ditt barn själv tycker det, så är det nog inga problem.

    Du känner dessutom ditt barn, och vet vad hen klarar av. Idag har ju alla mobil dessutom, han kan ju ringa om det är  något. Jag tycker att det daltaas för  mycket med barn idag överlag, detta är ju ett bra sätt att han blir mer självständig och mogen.
  • Anonym (Mm)

    Inga problem hela dagar om barnet är ok med det och anses klara sköta lättare värmning av mat. Våra barn är själva en yngre än 10 men har äldre syskon.

Svar på tråden Hur länge är era 10-åringar hemma själva?