• Anonym (Lustlös)

    Hur ofta ligger ni?

    Hej alla kloka (särskilt småbarnsföräldrar)

    Jag och min man har hamnat i den där trista situationen där jag oftast är för trött för att ligga, vilket gör honom ledsen och så blir det ansträngt och ett känsligt ämne och jag vill ännu mindre.

    Vår situation: Vi har varit ihop i 8 år, gifta 3. Vi har två barn på 2 respektive 3,5 år.

    Jag har haft fler hyfsat långa förhållanden och vet ju med mig själv att efter ett par år så vill jag ju inte lika ofta längre, och tröttheten i att ha heltidsjobb, två barn som behöver mycket närhet och aktivitet, gör att jag inte orkar mycket mer än att ligga i soffan på kvällen - och jag vill helst ha min kropp ifred. 

    Ändå ligger vi iallafall 2-3 gånger i månaden, och jag tycker helt ärligt inte att det är jättedåligt. Det tycker däremot min man som skulle vilja att vi gjorde det minst två gånger i veckan, men jag pallar verkligen inte. 


    Så bara av ren nyfikenhet - ni som befinner er (eller har befunnit er) i liknande situation, hur ofta ligger/låg ni?

  • Svar på tråden Hur ofta ligger ni?
  • Anonym (A)

    Ingen av era preferenser är väl helt orimliga eller faller utanför normen särskilt mycket så i slutändan blir det väl främst en fråga om vad ni själva är bekväma med. Kanske en kompromiss kan vara en lösning där ni försöker få till det säg dubbelt så ofta som idag?

    Sen kan trötthet självklart många gånger inverka negativt på sexlusten men med tanke på att du märkt detta hos dig själv i tidigare förhållanden också kanske du helt enkelt inte har så hög sexlust överlag? Jag kan vara extremt trött eller sjuk och ändå vilja ha sex så alla är vi olika på det sättet.

  • Anonym (Olika)

    Olika hur ens behov ser ut ju. Vi har varit ihop i 25 år, tre barn. Båda jobbar heltid, ett par hotellnätter i veckan för maken i jobbet. Snittar på två gånger i veckan. Det har vi nog gjort sista 15, innan var det mer, men då hade vi ju massa tid och energi över. Kvalitén på sexet är bättre nu än under småbarnsåren dock, då blev det en del snabbligg.

  • Anonym (Z)

    Några gånger i veckan i snitt. Varit tillsammans 10 år, 3 barn. Det blir mest snabbisar på veckorna och på helgerna försöker vi få till längre och mer innehållsrikt sex. Absolut kan vi vara trötta och inte orka ibland men vi mår bra när vi får vara nära. För det mesta vill jag mer men ibland är min man på mer.

  • Anonym (Deala)

    Deala. Om han vill ha mer sex så får det ju ske på bekostnad av hans ork, för att du ska orka ha lust. Om han vill ligga 2 dagar i veckan så är det inte orimligt att han de 2 dagarna i veckan hanterar det som gör dig för trött, exempelvis barnen och hushållet. När han kommer hem från jobbet så lämnar du över allt på honom, går och gör det som du behöver för att få mer lust. Vad det är vet ju bara du men personligen så vill jag bada, läsa en god bok, raka mig, skrubba och smörja för att verkligen vara på topp. Ett glas vin och några snuskiga sms ger det där lilla extra. När kvällen sen kommer kan du krypa ner i sängen utvilad och fräsch och ta honom med storm.

  • Anonym (Lustlös)
    yonilingam skrev 2019-05-19 14:17:57 följande:

    Jag undrar om du önskar att ni hade mer sex?


    Jag skulle nog önska att jag hade mer lust, så ja.
  • Anonym (Lustlös)
    yonilingam skrev 2019-05-19 14:17:57 följande:

    Jag undrar om du önskar att ni hade mer sex?


    Jag skulle nog önska att jag hade mer lust, så ja.
  • Anonym (!!)

    Varit tillsammans 3 år. Två barn vardera och en gemensam nu som är 10 veckor.

    Typ varannan dag blir det! Men dottern på 10 veckor är jätte snäll.

    Lyssna på rådet du fick, låt han göra allt hemma så du kan vila o orka med kvällen

  • Tom Araya
    Anonym (Lustlös) skrev 2019-05-19 12:22:13 följande:

    Hej alla kloka (särskilt småbarnsföräldrar)

    Jag och min man har hamnat i den där trista situationen där jag oftast är för trött för att ligga, vilket gör honom ledsen och så blir det ansträngt och ett känsligt ämne och jag vill ännu mindre.

    Vår situation: Vi har varit ihop i 8 år, gifta 3. Vi har två barn på 2 respektive 3,5 år.

    Jag har haft fler hyfsat långa förhållanden och vet ju med mig själv att efter ett par år så vill jag ju inte lika ofta längre, och tröttheten i att ha heltidsjobb, två barn som behöver mycket närhet och aktivitet, gör att jag inte orkar mycket mer än att ligga i soffan på kvällen - och jag vill helst ha min kropp ifred. 

    Ändå ligger vi iallafall 2-3 gånger i månaden, och jag tycker helt ärligt inte att det är jättedåligt. Det tycker däremot min man som skulle vilja att vi gjorde det minst två gånger i veckan, men jag pallar verkligen inte. 


    Så bara av ren nyfikenhet - ni som befinner er (eller har befunnit er) i liknande situation, hur ofta ligger/låg ni?


    Enligt min erfarenhet har detta mer med lust och samlivsbehovet samt hur mycket man prioriterar det, snarare än ork.

    Hur mycket ork kostar ett ligg egentligen?
    I synnerhet för en kvinna, som kan slippa en hel del av den fysiska ansträngnigen...

    Jag har under de senaste fem åren haft en slags förhållande med två kvinnor (inte samtidigt), båda med påtaglig brist på ork.
    Båda föräldrar, om än inte små barn, utan barn i grundskoleålder.

    Den ena fick jag i alla fall ligga med flera gånger i veckan och minst hälften av gångerna på hennes initiativ. Hon hade behovet och gav det därför en viss prioritet, trots brist på ork. En taktik för henne var att gå och lägga sig tidigare och ha sex istället för spel och nätsurf.

    Den andra prioriterade annorlunda och på mindre än ett år sjönk sexfrekvensen från 5-6 gånger i månaden till 1 gång i månaden.
    Hon hade också lust, njöt varje gång och beklagade hur sällan det blev.
    Hon var lätt att få igång, men tog aldrig själv initiativ.
    Men för henne hade samlivet helt enkelt lägre prioritet. Ibland sov vi inte ens tillsammans, för att hon somnade i soffan.
Svar på tråden Hur ofta ligger ni?