• Demona

    Pulverdieten före gastric sleeveoperation

    Hejsan! Jag ska operera mig 12 juni och fick ett viktmål på att gå ner 8 kilo innan. Kirurgen sa att det vore bra att starta 4 veckor innan med pulverdieten för att klara målet.

    Jag startade 30 dagar innan för säkerhets skull och valde att äta modifast. 4 påsar om dagen. Jag är på dag 6 av 30 och har redan gått ner 7 av dessa kilona. Förstår att det mesta är vatten. Är det ok att gå ner så snabbt i vikt?

    Det jag valt att äta är chokladpuddingen, bananshaken och vaniljgröten. Jag undrar nu i efterhand om vaniljgröten verkligen var ok för den står inte med i mina papper som ok att äta? Den innehåller ju lite havregryn trots allt.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Pulverdieten före gastric sleeveoperation
  • Muflonium

    Hur ser din relation till mat ut? Träning?

    Känns som att många tar en "genväg" med en gastric operation.

    För har du ingen sund relation till mat, tröstätande till exempel så har du inte arbetat bort det "onda", som har tagit dig dit du är idag.

    Risken finns att överätandet kommer tillbaka över tid.

    Har du tränat regelbundet inför operation? Ätit "bra", räknat kalorier?

    Nu vet jag inte hur mkt övervikt du har.

    Men en sund viktnedgång på 0,5kg-1 kg i veckan är inga problem med bra mat. Att tappa 40kg på ett år ska gå om man är villig att göra uppoffringar.

    Men många ger tyvärr upp när de upptäcker hur jobbigt det är att leva ett "sunt" liv.

    Vet att många skyller på att de har dålig ämnesomsätting osv och inte har tid att träna.

    Allt handlar om prioreteringar, är bättre att träna 1 timme än att sitta framför tvn o tröstäta.

    Kanske inte svaret du vill ha, men är skeptisk till att "operera" bort fetma.

    Är man bara villig att offra tid, svett och tårar så tar man sig ur sitt destruktiva liv utan operationer.

  • Demona

    Jag tränar två timmar i veckan inför min operation för att stärka upp kroppen och måste träna likadant efteråt.

    Jag har bantat mig fet. Har alltid haft lätt att gå upp i vikt och jag har i perioder gått ner väldigt mycket genom att träna och äta rätt. Är väl medveten om hur man ska äta.

    Problemet är att efter att ha provat GI, lchf, 5:2, 8:16 och allt annat så har jag pendlat upp och ner i vikt till den grad att kroppen kämpar för att gå upp till min så kallade målvikt, vad jag än provar.

    Läkare är överens om att det enda som funkar då för att ställa om kroppen är en operation. En operation är ingen genväg. Det innebär väldigt mycket jobb och det är någonting jag kommit fram till är rätt för mig efter flera års övervägande.

    Jag fick inte svaren jag behövde så ställer frågan igen. Är det någon som vet om modifast gröt är ok innan operation?

  • Virriga Vera
    Demona skrev 2019-05-19 13:33:07 följande:

    Jag tränar två timmar i veckan inför min operation för att stärka upp kroppen och måste träna likadant efteråt.

    Jag har bantat mig fet. Har alltid haft lätt att gå upp i vikt och jag har i perioder gått ner väldigt mycket genom att träna och äta rätt. Är väl medveten om hur man ska äta.

    Problemet är att efter att ha provat GI, lchf, 5:2, 8:16 och allt annat så har jag pendlat upp och ner i vikt till den grad att kroppen kämpar för att gå upp till min så kallade målvikt, vad jag än provar.

    Läkare är överens om att det enda som funkar då för att ställa om kroppen är en operation. En operation är ingen genväg. Det innebär väldigt mycket jobb och det är någonting jag kommit fram till är rätt för mig efter flera års övervägande.

    Jag fick inte svaren jag behövde så ställer frågan igen. Är det någon som vet om modifast gröt är ok innan operation?


    Ja, det är ok. Bara du går ner det antal kilo du ska så spelar det ingen roll vad du äter. Ju mer du går ner desto bättre förberedd inför operationen ar din kropp.
Svar på tråden Pulverdieten före gastric sleeveoperation