• Sun 19 May 2019 18:34
    1314 visningar
    25 svar
    25
    1314

    Vilken hundras?

    Har ni tänkt aktivera hunden i någon form tex spår, lydnad, nosework förutom motion?

  • Mon 20 May 2019 05:21
    #7
    Västkustkarl skrev 2019-05-19 20:05:35 följande:

    Självklart kommer hunden aktiveras. :)

    Valpkurser, ungvalpskurs osv.

    Lydnad yes.

    Nosework har jag försökt lista ut vad det är men inte riktigt fått en ordentlig bild av det.

    Spår är tanken, dock ingen erfarenhet inom detta så lär bli någon form av kurs eller liknande för att lära mig.

    Hunden kommer få enormt fokus och tas hand på om ett bra sätt. Aktiveras absolut, men dom långa skogspromenaderna på timmar kommer inte i vanliga fall kunna ske mer än 1 vardag i veckan.


    Hur kommer en vardag se ut för hunden i form aktivering och motion om tiden mest finns på helgerna? 
    Det finns bra aktiveringskurser där ni får prova på olika former av aktivering och se vad som passar er.
    Jag läste att ni tittat på Broholmer ( som jag inte har någon erfarenhet av ) och tänker då genast på bullmastiff om ni är intresserade av mastiffer. Mycket trevlig ras som oftast är nöjd med sällskap och motion men det finns en del vakt ( som i alla mastiffer) som man bör vara medveten om. Det finns en del hälsoproblem så val av uppfödare är oerhört viktig. Tyvärr har många mastiffer problem med huden och hotspot vilket kan bli ett problem då ni kommer vara mycket vid vatten och hunden förmodligen kommer bada mycket.

    Tycker även korthårig collie kunde passa er. Kräver en viss aktivering men inte i samma utsträckning som schäfern. Labben borde också fungera.
Svar på tråden Vilken hundras?