• Aceswe

    Barn och familj utanför EU

    Hej Familjeliv, första tråden.

    Har ett ganska komplicerat problem, behöver information men ingen aning om vart man ens börjar att leta någonstans.

    Har bott i danmark i ca 1 och ett halvt år och jobbat. Har varit tillsammans med min flickvän jag träffade där i ett år nu. Hon är filipinsk och jobbar som au pair.

    Nu är det så att hon har blivit gravid. Vi är båda glada och hon vill absolut inte göra abort, och jag stöttar hennes beslut.

    Problemet är att hennes kontrakt tar slut om 1 månad, och därmed också hennes visum.

    Hon hade tänkt att åka till spanien när kontraktet tog slut och fortsätta jobba som au paur där, då hon har familj där.

    Dock så får man inte vara au paur om man är gravid.

    Hon vill absolut inte åka tillbaks till filipinerna. Och tyvärr så var jag anställd på ett projektbaserat kontrakt och fick inte fortsatt anställning, så jag har nu fått flytta hem till sverige och söker nu ett jobb så jag kan få en lägenhet.

    Hennes plan just nu att åka till spanien när hon fortfarande har sitt visum och sen stanna kvar då "olagligt", då man får permanent tillstånd efter man varit där i 3 år. Hon har redan varit där flera gånger under 2 år och hon påstår att det gills som sparad tid.

    Hon säger också att enligt sveriges regler så om jag har jobb och boende och hon kan ge bevis på att hon är gravid så kan hon få ett visum i sverige(enligt någon hon känner som bor i sverige). Dock så har jag inte det ny och kommer nog inte få det innan hennes kontrakt tar slut, för efter det tar slut kan hon inte resa.

    Så jag frågar nu, vad kan jag göra???

    Det känns inte alls bra att hon och bebisen ska bo olagligt i spanien, samt att jag bara kommer kunna träffa dom kanske en gång i månaden då de kostar att flyga, och hon kan inte resa ut ur spanien förens om 3 år (om det ens funkar så!)