• Aceswe

    Barn och familj utanför EU

    Hej Familjeliv, första tråden.

    Har ett ganska komplicerat problem, behöver information men ingen aning om vart man ens börjar att leta någonstans.

    Har bott i danmark i ca 1 och ett halvt år och jobbat. Har varit tillsammans med min flickvän jag träffade där i ett år nu. Hon är filipinsk och jobbar som au pair.

    Nu är det så att hon har blivit gravid. Vi är båda glada och hon vill absolut inte göra abort, och jag stöttar hennes beslut.

    Problemet är att hennes kontrakt tar slut om 1 månad, och därmed också hennes visum.

    Hon hade tänkt att åka till spanien när kontraktet tog slut och fortsätta jobba som au paur där, då hon har familj där.

    Dock så får man inte vara au paur om man är gravid.

    Hon vill absolut inte åka tillbaks till filipinerna. Och tyvärr så var jag anställd på ett projektbaserat kontrakt och fick inte fortsatt anställning, så jag har nu fått flytta hem till sverige och söker nu ett jobb så jag kan få en lägenhet.

    Hennes plan just nu att åka till spanien när hon fortfarande har sitt visum och sen stanna kvar då "olagligt", då man får permanent tillstånd efter man varit där i 3 år. Hon har redan varit där flera gånger under 2 år och hon påstår att det gills som sparad tid.

    Hon säger också att enligt sveriges regler så om jag har jobb och boende och hon kan ge bevis på att hon är gravid så kan hon få ett visum i sverige(enligt någon hon känner som bor i sverige). Dock så har jag inte det ny och kommer nog inte få det innan hennes kontrakt tar slut, för efter det tar slut kan hon inte resa.

    Så jag frågar nu, vad kan jag göra???

    Det känns inte alls bra att hon och bebisen ska bo olagligt i spanien, samt att jag bara kommer kunna träffa dom kanske en gång i månaden då de kostar att flyga, och hon kan inte resa ut ur spanien förens om 3 år (om det ens funkar så!)

    Vill att dom båda ska komma hit på något sätt. Kommer antaglugen ha jobb och boende inomen snar framtid.

    Finns det regler för det här? Familjeinvandring? Special visum? Hjälp!

  • Svar på tråden Barn och familj utanför EU
  • Anonym (M)

    Ett uppehållstillstånd på anknytning till dig är det ?bästa? alternativet. Man kan få tillfälliga visum utfärdat på en ambassad i max 90 dagar, men har man visat vilja att flytta till Sverige är de restriktiva. Och hon skulle alltid behöva återvända till Spanien eller Filippinerna när visumet går ut.

    Det relativt nya försörjningskravet för anhöriginvandring innebär att du ska ha boende stort nog och äganderätt/ hyra i första hand och en tillräckligt stor inkomst för de personerna som ska flytta till dig. Sist jag hörde/var insatt var handläggningstiden för ett uppehållstillstånd ca 15-22 månader, förr gav man förtur till gravida kvinnor men det upphörde för några år sedan.

    Du får nog förbereda dig på en lång process innan hon kan bo lagligt i Sverige i alla fall tyvärr. :(

  • Aceswe

    Tack för svar!

    Du har inte någonstans du kan rekommendera för att kunna läsa mera?

    Samt kanske någon jag borde kontakta för att få igång en process av något slag av någon som jobbar inom det området? Migrationsverket?

    Jag kan inget om sånt :/

    Vad är bästa sättet att gå vidare i dagsläget liksom, kontakta vem, var, hur

  • Anonym (M)

    Det blir nog Migrationsverkets hemsida för mer info.

    Det är även där ni ansöker om uppehållstillstånd, det är första steget. Problemet där är att du måste ladda upp anställningsbevis och hyreskontrakt/annat bevis på eget boende. Så har du inte det tar det stopp direkt.

    Vad du än gör så anlita ingen ?Thaikonsult? för att hantera ditt ärende åt dig. De lovar en massa saker och att ärendet kommer gå snabbare men de stjälper mycket mer än de hjälper.

  • Anonym (Ja)

    Bästa är om du får arbete och lägenhet snabbt så ni kan ansöka om uppehållstillstånd med dig som anhörig.

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html

    Finns ett annat alternativ.. Är du svensk medborgare så kommer barnet få svenskt medborgarskap så fort h*n är född och ni fyllt i lite papper. Så barnet kan lagligt komma till Sverige efter födseln. Och bor barnet i Sverige så kan mamman ansöka som anhörig till barnet och då slippa inkomst och boende kraven.

  • Aceswe

    Tack alla kunniga! Känns skönt att få någon typ av stöd av de som kan något :)

    Jobb och boende samt dokument blir första prio.

    Hur fungerar det med boende, finns det några regler om hur stort eller hur många rum? Läst på några lägenheter där det står "hushållsmedlemmar: 1", får hon inte bli registrerad där då?

  • Anonym (Ja)
    Aceswe skrev 2019-05-20 14:00:05 följande:

    Tack alla kunniga! Känns skönt att få någon typ av stöd av de som kan något :)

    Jobb och boende samt dokument blir första prio.

    Hur fungerar det med boende, finns det några regler om hur stort eller hur många rum? Läst på några lägenheter där det står "hushållsmedlemmar: 1", får hon inte bli registrerad där då?


    "Din bostad

    Du ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum.

    Det går bra att hyra bostaden i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärd, bostadsrättsförening eller hyresnämnd. Att vara inneboende hos någon annan eller bo hemma hos sina föräldrar räknas inte som att ha en godtagbar bostad.

    Ni ska kunna använda bostaden från det att dina familjemedlemmar kommer till Sverige."
  • Anonym (€€€)

    Hur har ni tänkt med förlossningen?

    Nu kan jag inte de spanska reglerna, men det är rätt troligt att ni kommer få betala för den. Tror det skulle vara fallet om hon födde i Sverige, utan giltigt uppehållstillstånd.

    Kostnaden är minst 30000 SEK.

  • Zakopane

    Om du hade bott kvar i Danmark hade hon kunnat härleda uppehållsrätt från dig, förutsatt att du kunde försörja henne.

    Uppehållsrätt är alltså en annan variant, inte samma sak som uppehållstillstånd.

    Uppehållsrätt har du som EU-medborgare i annat EU-land, och en person som är medborgare i tredje land och som har en relation till dig kan då få uppehållsrätt.

    Läs på på Migrationsverkets hemsida.

    I övrigt, nu när du bor i Sverige och det gäller uppehållstillstånd hit, ta kontakt med en advokat som arbetar med migrationsrätt. Se till att det är en advokat och inte nån som kallar sig jurist, då man inte ens behöver ha läst juristlinjen för att kalla sig jurist. Finns en del oseriösa.

    Huvudregeln är att man måste söka uppehållstillstånd OCH beviljas det INNAN inresa till Sverige. Att åka hit och tänka att det löser sig är därför en extremt dålig idé. Vill bara varna för det. Att uppehålla sig i Sverige illegalt kan leda till att din tjej får ett flerårigt återreseförbud.

    Anledningen till att jag skriver detta om advokat är för att OM ni gör fel i ansökan från början så är det jävligt svårt att rätta till i efterhand. Handläggningstiderna är också väldigt långa på migrationsverket. Ni vill inte behöva få avslag på nåt skitgrej och sen få köa igen i 1,5 år.

    Att lyssna på nån som känner nån som vet hur det går till i Sverige kan vara förödande. Jag har jobbat nästan tio år på domstol med migrationsärenden, så jag har sett hur mycket som kan bli knas.

  • Aceswe

    Tack igen för svar.


    Hur går man till väga för att hitta en advokat att prata med? Har du tips för någon byrå etc. och hur mycket kommer det kosta?

    Här läst på migrationsverket om att hon kan ansöka om saker om jag har inkomst och boende, vilket jag inte har just nu, men sen är det ju faktorn att om mindre än 1 månad så tar hennes visa slut, och då kan hon inte längre resa, dvs kan inte komma till migrationsverket i Sverige.

    Om man får ett uppehålls tillstånd, får man då också ett visa att resa till sverige? Eller måste det hanteras någon annan stans, t.ex hemland.

    Ang födsel så enligt google kostar det ca 2000$ add föda i spanien om hon går den vägen, men vet inte om det gäller vanliga medborgare endast eller också de utan tillstånd.
    I Sverige hoppas jag att hon kan få papper och sånt, det är ett tag kvar, jag tror hon kommer föda runt december.

  • Zakopane
    Aceswe skrev 2019-05-21 13:55:23 följande:

    Tack igen för svar.

    Hur går man till väga för att hitta en advokat att prata med? Har du tips för någon byrå etc. och hur mycket kommer det kosta?

    Här läst på migrationsverket om att hon kan ansöka om saker om jag har inkomst och boende, vilket jag inte har just nu, men sen är det ju faktorn att om mindre än 1 månad så tar hennes visa slut, och då kan hon inte längre resa, dvs kan inte komma till migrationsverket i Sverige.

    Om man får ett uppehålls tillstånd, får man då också ett visa att resa till sverige? Eller måste det hanteras någon annan stans, t.ex hemland.

    Ang födsel så enligt google kostar det ca 2000$ add föda i spanien om hon går den vägen, men vet inte om det gäller vanliga medborgare endast eller också de utan tillstånd.

    I Sverige hoppas jag att hon kan få papper och sånt, det är ett tag kvar, jag tror hon kommer föda runt december.


    Bästa är om du googlar advokatbyrå migrationsrätt i krokarna där du bor, och försöker läsa dig till på deras hemsidor om de verkligen jobbar med migrationsrätt. Svårt att tipsa då jag inte vet var du bor.

    Kostnad vet jag inte men de kan sannolikt ge en prisuppgift. Ofta brukar en stunds gratis konsultation ingå.

    Som sagt, jag har sett alltför många gånger när folk är puckade och tänker ?allt löser sig!? Eller, ?om vi skaffar barn så måste ju min utländska partner få uppehållstillstånd direkt?. Säger absolut inte att detta gäller dig och din tjej! Vill bara varna för att vara naiv i såna här saker.

    Nån skrev ovan att barnet blir svensk medborgare och får komma till sverige. Så är det, men det innebär ej att mamman får komma i samma veva utan skulle då bygga på att barnet kommer ensam. Och det är ju ej realistiskt för de flesta par att separera bebisen från mamman. Hon skulle också få skriva under att hon godkänner att barnet får flytta till Sverige, vilket inte per automatik leder till att hon själv är garanterad att få komma efter.

    Ska jag gissa utifrån det lilla jag vet om er hade det varit avgjort enklast om du hade bott kvar och haft jobb i danmark. Då hade ni inte behövt göra någonting i stort sett (som sagt, kolla reglerna för uppehållsrätt). Så det var ju jäkla otur att din anställning där ej fortgick.
  • Aceswe

    Får kolla om det finns något i närheten annars är väl närmaste inne i stan.

    Anledningen att jag var i danmark var för att jag praktiserade där i 6 månader via min utbildning och sen fick fortsatt projektanställning


    Jobbar inom speldesign så den branschen är lite svårare att söka sig ett snabbt jobb, därav att jag fick flytta tillbaka till sverige då jag inte skulle ha råd att bo kvar utan inkomst medans jag söker nytt jobb (12 tusen i mån för en etta i köpenhamn betalade jag) för anställningsprocessen brukar ta en längre tid i min erfarenhet.


    Så jag är i sverige, och kommer med stor sannolikhet inte söka mig jobb utanför då de är enklare och snabbare att få både jobb och boende här. Söker ju nuvarande både "vanligt" och inom spel


    Hon är i danmark nu och har basically 3 val, komma till sverige, åka till spanien eller tillbaks till filipinerna. Men hon kan bara resa tills slutet av nästa månad då hennes visum tar slut.

  • Anonym (Ja)
    Aceswe skrev 2019-05-21 15:48:16 följande:

    Får kolla om det finns något i närheten annars är väl närmaste inne i stan.

    Anledningen att jag var i danmark var för att jag praktiserade där i 6 månader via min utbildning och sen fick fortsatt projektanställning

    Jobbar inom speldesign så den branschen är lite svårare att söka sig ett snabbt jobb, därav att jag fick flytta tillbaka till sverige då jag inte skulle ha råd att bo kvar utan inkomst medans jag söker nytt jobb (12 tusen i mån för en etta i köpenhamn betalade jag) för anställningsprocessen brukar ta en längre tid i min erfarenhet.

    Så jag är i sverige, och kommer med stor sannolikhet inte söka mig jobb utanför då de är enklare och snabbare att få både jobb och boende här. Söker ju nuvarande både "vanligt" och inom spel

    Hon är i danmark nu och har basically 3 val, komma till sverige, åka till spanien eller tillbaks till filipinerna. Men hon kan bara resa tills slutet av nästa månad då hennes visum tar slut.


    Hon får inte ansöka i Sverige eller vara i Sverige när beslutet kommer. Hon måste ansöka ifrån sitt hemland eller ett land där hon har uppehållsrätt.

    Det är inte troligt att hon fått uppehållstillstånd innan december, tyvärr. Väntetiderna på migrationsverket är långa.
  • Aceswe

    Läste också lite om vart man får söka ifrån. Hur långt kan man flyga när man är gravid då? Beror det på hur långt man kommit? Eller är det ofarligt. Tror hon är orolig av att flyga så långt när hon är gravid.

  • Aceswe

    Kan man gå till migrationsverket och fråga och prata med dom där direkt? Eller ska man gå direkt till advokat som hjälper till.

  • Anonym (Ja)
    Aceswe skrev 2019-05-21 16:18:04 följande:

    Läste också lite om vart man får söka ifrån. Hur långt kan man flyga när man är gravid då? Beror det på hur långt man kommit? Eller är det ofarligt. Tror hon är orolig av att flyga så långt när hon är gravid.


    Tror det är fram till v24 man kan flyga fritt. Efter det vill flygbolagen ha läkarintyg på att allt är bra för att försäkringar och sånt ska gälla. Efter v30 rekomenderas man inte att flyga alls.
    Aceswe skrev 2019-05-21 16:29:11 följande:

    Kan man gå till migrationsverket och fråga och prata med dom där direkt? Eller ska man gå direkt till advokat som hjälper till.


    Jag tog hit min ex man för 8 år sen, han tog hit sin nya fru för 2 år sen, ingen av oss hade nån advokat. Dom flesta söker utan advokat. Men det är klart det kan va bra så att man vet att allt säker blir rätt.
Svar på tråden Barn och familj utanför EU