• Sun 19 May 2019 20:08
    3209 visningar
    33 svar
    -2
    33
    3209

    Byta namn på 5-åring

    Alltså... jag vet att detta är sjukt och jag hatar att jag ens känner såhär. Men jag har länge varit tveksam till mitt barns namn, skickade in papperna i sista sekund till Skatteverket när mitt barn va 3 månader. Hade inget namnförslag alls men tillslut tog jag ett ovanligt för jag ville absolut inte att mitt barn skulle ha ett topp 10 namn. Sedan fick jag mitt andra barn (det namnet är jag jättenöjd med) men det blev faktiskt ett jättevanligt namn. Först nu (eller rättare sagt för ett år sedan) kom jag på vilket namn jag vill ge mitt första barn. Jag hade namnet i mina tankar för 5 år sedan men eftersom en kompis systers barn hette det (som jag förövrigt inte har någon kontakt med längre) så var det inte ett alternativ för mig. Men nu vet jag vad min son borde heta egentligen. Jag sa till min familj att jag går i dessa tankar med att byta namn men alla tycker ju såklart det är konstigt (även jag). Största problemet nu är att mitt syskon ska ha barn o deras barn ska få mitt favoritnamn så nu känns det ännu svårare att nånsin kunna ta det namnet. Jag har under ett år försökt släppa dessa tankar o acceptera läget men detta kommer i mina tankar heeela tiden, jag kan inte släppa det o detta har gjort att jag känner mig smått deprimerad. Jag vet inte hur jag ska gå vidare o samtidigt blir jag irriterad på mig själv som bryr mig om en så löjlig grej egentligen, men jag kan inte hjälpa det.. det är "bara" ett namn men sånt är väldigt viktigt för mig. Någon som känner igen sig? Tips?

  • Svar på tråden Byta namn på 5-åring
  • Anonym (G)
    Mon 20 May 2019 21:04
    #21

    Jag känner lite liknande. Vi pratade om att smaka på namnet andra dagen på neonatal och så fick min man för sig att vi hade bestämt det och berättade det för alla sköterskorna och så blev det att vi skrev det till släktingar och sen kände jag inte att jag kunde ångra mig fastän jag ångrade det. Jag var egentligen inte i stånd att bestämma en så viktig sak i det läget, men samtidigt så ville jag tidigt ha ett namn att kalla bebisen. Men om det blir en nästa så kommer jag inte vilja prata om namnet förrän vi är hemma i lugn och ro.

    Jag tänker att hon får bestämma själv när hon är äldre om hon är nöjd med sitt namn eller om hon vill byta. Det viktigaste är ju ändå att den som har namnet är nöjd med det. Har du frågat din son vad han själv tycker om sitt namn?

  • Tue 21 May 2019 11:52
    #22
    Anonym (Wicki) skrev 2019-05-20 19:51:30 följande:
    Jag är likadan. Får jag fråga vad det är för medicin snälla?
    Varför vill du veta namnet på en medicin som inte fungerar?
  • Tue 21 May 2019 11:54
    #23

    Såhär är det. Jag frågat egentligen inte för att ni ska säga till mig hur dumt det är, för det vet jag redan, jag är dock inte sån som bryr mig vad andra säger, snarare tvärtom. Säger någon att jag inte borde så brukar jag göra motsatsen faktiskt. Men min son säger själv att han gillar sitt namn men vill han byta namn framöver så får han det. Jag har inte tänkt byta namn på honom nu ändå för jag förstår konsekvenserna av det. Jag ville mest veta om det fanns någon i liknande sits och hur den personen då hanterar saken. 

  • Tue 21 May 2019 12:10
    #24

    Min yngsta dotter har ett namn jag inte riktigt kommer överens med. Vi har haft otroligt svårt med tjejernas namn och den äldsta fick det enda namnet vi var överens om då.

    När så lillasyster föddes så fanns inte ett enda namn vi både tyckte om. Vi hittade ett som båda sa ok-det-duger till. Så då blev det så.

    Nu är hon snart 9 och jag börjar vänja mig men det var många år där jag levde med känslan av att namnet blivit fel på henne.

  • Anonym (Anna)
    Tue 21 May 2019 17:56
    #25

    Jag har också haft mycket beslutsångest gällande min sons namn. Är sådan som ältar saker och inser att jag antagligen skulle ångra mig ännu mer om jag bytte namn på honom. Hade jag valt ett annat namn från början hade jag förmodligen ältat det också.

  • Fri 14 Jun 2019 00:17
    #26

    Jag tror du behöver terapi. Att byta på en 5åring är ju inte rätt mot barnet. Sluta vara ego.

  • Fri 12 Jul 2019 02:33
    #27

    Nej, det är hemskt taskigt mot barnet

  • Anonym (-)
    Fri 12 Jul 2019 10:58
    #28
    MFML skrev 2019-05-19 20:23:16 följande:

    Innerst inne förstår jag att jag inte ska byta och det skulle jag inte göra nu under tiden han går på förskolan, isf om vi någon gång flyttar o han byter skola. Men jag vet inte hur jag ska "komma över" detta.. har en tendens att haka upp mig på saker. Ändå äter jag medicin mot detta (med att fastna i tankar) men det hjälper inte.


    OT och förlåt för det men snälla kan du berätta vilken medicin man får mot att fastna i tankar!?
  • Wed 17 Jul 2019 03:00
    #29

    Jag tror du behöver terapi... Inte att din son ska behöva det för att du byter namn på han.

  • Anonym (Sara)
    Wed 17 Jul 2019 06:43
    #30

    Men om ditt syskons barn ska få det namnet så kan du väl inte byta till det i sllafall??

  • Anonym (Wayan­)
    Wed 17 Jul 2019 07:36
    #31

    Som många fler sagt så ligger det nog nåt annat bakom. Kanske har du tagit extra hänsyn till din syrra/din kompis på bekostnad av dig själv? Och nu när du börjar inse det (mönstret) så inser du att du tom backade på vilket namn du ville ge din son.
    Och istället för att vara arg över det kommer det ut som ångest/oro?

    Dvs kanske du har nåt mönster i dig där du tar överdriven hänsyn till andra? 

    För övrigt: ett namn är bara ett namn. På Bali heter man, man som kvinna, Wayan (eller Putu) om man är förstfödd, Made (eller Kadek) om man är nr 2, Nyoman om man är 3, och Ketut om man är nr 4. Sen börjar det om igen om man får barn nr 5. 

    Lägg inte så stor betydelse vid namnet, utan lägg betydelse på tankarna som ligger bakom detta!

  • Anonym (Agnet­a)
    Wed 17 Jul 2019 08:03
    #32

    Som jag förstår har du ett geberellt problem med att haka upp dig på saker, älta och lita på egba beslut? Förutom medicin, har du fått hjälp med konkreta verktyg/knep hur du jan hantera såna situationer? Omminte tycker jag att du ska söka professionell hjälp med detta för att få en smidigare vardag.

    Som sagt tycker jag att du ska söka professionell hjälp men några små tankar från mig. För som jag tolkar det har du inga egentliga tankar på att byta namn på barnet men har svårt tt slöppa tnakarna kring att du tog ett felbeslut för fem år sedan?

    1. Tala om för dig själv att beslutet redan är taget i namnfrågan för fem år sedan. Det finns alktså inget nytt beslut att ta. Själva namnvalet är redan gjort så det finns ingen anledning att grubbla över det. Var tydlig ned dig själv kring det varje gång de tankarna komner upp.

    2. Vad gäller att ångra ett beslut kan du behöva bearbeta det. Sätt dig ned och skriv ned olika faktorer kring namnvalet för fem år sedan. Vad var eet som gjorde att du gjorde det val som du gjorde? Vad var det som gjorde att du tyckte att det var det bästa bealutet då? Se att du hade skäl för det val som du gjorde då utifrån de erfarneheter, kunskaper och känslor som du hade då. Jag får intrycket av att det hela handlar om att du är rädd för att göra fel och att du därför är rädd för att lita på dina beslut. Då kan det vara bra att gå tillbaka och se vilka skäl du hade för valet.

    3. Om du har ett behov av att älta en period avsätt en särskild tid för det under en begränsad period. Tex " Jag får älta detta en kvart varje dag kl 18, i tbå veckor, sedan ska jag släppa detta och gå vidare.".

    4. När tankarna om detta kommer upp försök hantera dem just som tankar som dyker upp och inte som beslut som ska tas. Alltså typ " Nu kommer en tanke om barnets namn upp. Detta är inget som ska göras något med utan bara en tanke som kommer".

    Ett annat tips kan vara att läsa på om "acceptans" som är ett sätt att hantera orostankar mm.

  • Fri 19 Jul 2019 01:36
    #33

    Nej och åter nej, tänk på vad det gör mot barnet. Var inte sån egoist.

Svar på tråden Byta namn på 5-åring