• Anonym (Behöver hjälp)

    Hur kommer man i kontakt med en psykolog?

    Behöver verkligen hjälp, har ingen motivation att ta tag i ens det lilla. Är alltid på dåligt humör, sover dåligt, ångest för att jobba, gör ett dåligt jobb när jag väl är där. Mitt liv är verkligen inte bra, och jag har förstått att jag bör träffa en psykolog. Men hur kommer man i kontakt med en? Har googlat, ja, hittat lite olika men ingen känns seriös. Vill inte hamna i det läget där jag betalar massa pengar men inte får den hjälp jag behöver.

    Så snälla, hjälp mig

  • Svar på tråden Hur kommer man i kontakt med en psykolog?
  • Anonym (qq)

    Ring din husläkare/vårdcentral. De ska kunna hjälpa dig.

  • Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (qq) skrev 2019-05-19 21:12:15 följande:

    Ring din husläkare/vårdcentral. De ska kunna hjälpa dig.


    Finns det inte möjlighet att ta första kontakten via mail eller nått? Är verkligen inte sugen att prata med någon om jag inte måste
  • Anonym (Kim)

    Vad är det som gör att du känner att det är just en psykolog du behöver? Finns ju andra professioner också som kan vara passande beroende på vad problemet är, kurator eller någon form av terapeut t ex.

    Det du beskriver i TS får du hjälp med på vårdcentral som ofta har olika former av samtalshjälp kopplade till sig men även psykolog om det är något tyngre psykiskt problem, alternativt remitterar de till öppenvårdspsykiatrin.

  • neverpreggo

    Vissa vårdcentraler har så att man kan skicka meddelande via 1177. Kika om din har det.

  • Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (Kim) skrev 2019-05-19 21:18:27 följande:

    Vad är det som gör att du känner att det är just en psykolog du behöver? Finns ju andra professioner också som kan vara passande beroende på vad problemet är, kurator eller någon form av terapeut t ex.

    Det du beskriver i TS får du hjälp med på vårdcentral som ofta har olika former av samtalshjälp kopplade till sig men även psykolog om det är något tyngre psykiskt problem, alternativt remitterar de till öppenvårdspsykiatrin.


    Är väl att jag känner att det är så mycket som gått snett, har en del psykiska problem som jag antar att en psykolog är bäst lämpad att ta tag i, men asså jag vet inte. Har som sagt inte ens motivation att ta tag i det hela, men fattar att jag måste om jag ska få må bättre
  • Ocdkille

    Det går att göra en egenremittering till psykmottagningen på 1177 leta rätt på din psykmottagning där eller googlar du på psykmottagning och sen orten där den ligger. Där ska det finnas ett alternativ där då kan själv ansöka om vård-.

  • taao

    Som sagt finns flera som kan hjälpa. Jag fick en gång förklarat att en psykolog och har en helhets- och systemsyn på ens livsproblem. Själv hittade jag min nuvarande terapeut genom googling och av att han hade foton från fjällen jag såg att han varit på mindre kända ställen av Sarek. Och det viktigaste/avgörande är att du och hen på andra sidan klickar kan avgöras först efter ett antal gånger. Finns fler bitar som inte heller avgörs teoretisk utan av hur det fungerar, i praktiken.

  • Anonym (Behöver hjälp)

    Asså tack alla!
    Ska kolla med 1177 först, får se vad som händer
    Någon som har en aning om vad det kostar? Asså är det som ett vanligt läkarbesök eller kostar det mer? Gäller frikort osv?

  • neverpreggo
    Anonym (Behöver hjälp) skrev 2019-05-21 16:16:01 följande:

    Asså tack alla!
    Ska kolla med 1177 först, får se vad som händer
    Någon som har en aning om vad det kostar? Asså är det som ett vanligt läkarbesök eller kostar det mer? Gäller frikort osv?


    Kolla på ditt landstingssida på 1177.
  • Ocdkille

    Brukar vara ett par hundra per besök men man kommer nästan direkt upp till frikort och då är det gratis.

Svar på tråden Hur kommer man i kontakt med en psykolog?