• Swedman

    SFI, Folkhögskola och bidrag?

    Min sambo ska på möte inför SFI nästa vecka. Har hört att man kan ansöka om nån form av dagsersättning om hon läser på SFI men man måste specifikt ansöka om det. Kan detta verkligen stämma?
    Sen, efter SFI ska man tydligen kunna gå SAS på folkhögskola. Hon/vi är inte där än.
    Kan nån reda ut detta åt mig/oss? 

    Tack

  • Svar på tråden SFI, Folkhögskola och bidrag?
  • Anonym (jobbarpåfolkis)

    När din sambo är klar med SFI kan hon läsa allmän kurs på folkhögskola. Den finns både på grundskole- och gymnasienivå. När hon går där kan hon söka CSN, både bidragsdelen och lån, förutsatt att hon har bott tillräckligt länge i Sverige.
    Angående dagersättning för SFI gäller det troligen inte din sambo, eftersom du ska försörja henne. Däremot får ju flyktingar förstås någon typ av ersättning, ofta socialbidrag. Jag tycker att du ska ringa SFI-ansvarig på din kommun och fråga, de ska ha koll på sånt. 

  • Swedman
    Anonym (jobbarpåfolkis) skrev 2019-05-28 15:35:18 följande:

    När din sambo är klar med SFI kan hon läsa allmän kurs på folkhögskola. Den finns både på grundskole- och gymnasienivå. När hon går där kan hon söka CSN, både bidragsdelen och lån, förutsatt att hon har bott tillräckligt länge i Sverige.
    Angående dagersättning för SFI gäller det troligen inte din sambo, eftersom du ska försörja henne. Däremot får ju flyktingar förstås någon typ av ersättning, ofta socialbidrag. Jag tycker att du ska ringa SFI-ansvarig på din kommun och fråga, de ska ha koll på sånt. 


    Ok! Jag misstänkte detta. Har kollat upp en del sen jag skrev inlägget. 
    Flykting är hon inte. 
    Det är som du säger; Efter SFI del D så kan hon gå allmän kurs (är det SAS?) och då söka CSN om hon har varit f.bokförd här i minst 2 år som jag minns det.

    Tackar för bekräftelsen.
  • Anonym (??)
    Swedman skrev 2019-05-28 17:48:59 följande:

    Ok! Jag misstänkte detta. Har kollat upp en del sen jag skrev inlägget. 

    Flykting är hon inte. 

    Det är som du säger; Efter SFI del D så kan hon gå allmän kurs (är det SAS?) och då söka CSN om hon har varit f.bokförd här i minst 2 år som jag minns det.

    Tackar för bekräftelsen.


    2 år?? Jag pratade med CSN för ett tag sen angående en vän till mig från Europa. Hon svarade att nu när hon går SFI får hon inget från CSN, men när hon börjar på SAS har hon rätt till det. Hon nämnde inget om att hon är tvungen att vara folkbokförd i 2 år. Kan det stämma??
  • Swedman
    Anonym (??) skrev 2019-05-28 22:41:36 följande:
    2 år?? Jag pratade med CSN för ett tag sen angående en vän till mig från Europa. Hon svarade att nu när hon går SFI får hon inget från CSN, men när hon börjar på SAS har hon rätt till det. Hon nämnde inget om att hon är tvungen att vara folkbokförd i 2 år. Kan det stämma??
    Nu minns inte jag på rak arm men du hade rättigheter till ekonomisk hjälp när du hade permanent UT. Det kunde ske efter att du varit folkbokf. i minst 2 år.
    Hittar jag skrivelsen så kommenterar jag igen i tråden.
  • Swedman
    Anonym (??) skrev 2019-05-28 22:41:36 följande:
    2 år?? Jag pratade med CSN för ett tag sen angående en vän till mig från Europa. Hon svarade att nu när hon går SFI får hon inget från CSN, men när hon börjar på SAS har hon rätt till det. Hon nämnde inget om att hon är tvungen att vara folkbokförd i 2 år. Kan det stämma??
    Jo. Jag hittade fotot på stycket från MIG:s hemsida. Där står att du har rätt till studiestöd för studier i Sverige om MIG har gett dig PUT.
    Då får man läsa regelverket runt PUT och där var det som jag minns det kravet att du varit Folkbokförd i Sverige i minst 2 år.  Det fanns möjlighet att du fick PUT om du hade synnerliga skäl.
  • Anonym (??)
    Swedman skrev 2019-05-29 06:34:09 följande:

    Jo. Jag hittade fotot på stycket från MIG:s hemsida. Där står att du har rätt till studiestöd för studier i Sverige om MIG har gett dig PUT.

    Då får man läsa regelverket runt PUT och där var det som jag minns det kravet att du varit Folkbokförd i Sverige i minst 2 år.  Det fanns möjlighet att du fick PUT om du hade synnerliga skäl.


    Kommer verkligen bli arg om det är så att hon inget får. I så fall är systemet i Sverige helt åt....

    Min vän bor själv här ni egen lägenhet och när 23 år, det är hennes pappa som försörjer henne just nu, han bor här sedan snart 20 år. Kanske gör det skillnad?

    Kommer din sambo från EU land eller utanför?:)
  • Swedman
    Anonym (??) skrev 2019-05-29 10:29:06 följande:
    Kommer verkligen bli arg om det är så att hon inget får. I så fall är systemet i Sverige helt åt....

    Min vän bor själv här ni egen lägenhet och när 23 år, det är hennes pappa som försörjer henne just nu, han bor här sedan snart 20 år. Kanske gör det skillnad?

    Kommer din sambo från EU land eller utanför?:)
    Hon kommer utanför EU. Mycket dokument hit o dit. Herregud.
  • Anonym (??)
    Swedman skrev 2019-05-29 15:35:46 följande:

    Hon kommer utanför EU. Mycket dokument hit o dit. Herregud.


    Ja man blir trött på alla papper och krångel. Men vad mycket man kommer att kunna sen:)
  • Swedman
    Anonym (??) skrev 2019-05-29 16:17:31 följande:
    Ja man blir trött på alla papper och krångel. Men vad mycket man kommer att kunna sen:)
    Ändå var det MIG som sullade med foto+fingeravtryck så hennes UT-kort blev försenat med 2 månader. Det jag har gjort fel med dokumenten var att jag skrev att det var hon och jag som hade separerat i hennes hemland. Inte hon o hennes X. Men det var Skatteverket vänliga och påpeka. "Det var väl ändå XXXX och YYY som separerade och inte du och XXXX?".
    Jag kunde inte annat än hålla med. 
  • Anonym (??)
    Swedman skrev 2019-05-29 18:29:12 följande:

    Ändå var det MIG som sullade med foto+fingeravtryck så hennes UT-kort blev försenat med 2 månader. Det jag har gjort fel med dokumenten var att jag skrev att det var hon och jag som hade separerat i hennes hemland. Inte hon o hennes X. Men det var Skatteverket vänliga och påpeka. "Det var väl ändå XXXX och YYY som separerade och inte du och XXXX?".

    Jag kunde inte annat än hålla med. 


    Gäller att verkligen kolla ALLT man fyllt i annars blir väntetiden väldigt lång:( Vissa uppgifter känner man att de borde vara självklara.
  • Swedman
    Anonym (??) skrev 2019-05-29 18:32:19 följande:
    Gäller att verkligen kolla ALLT man fyllt i annars blir väntetiden väldigt lång:( Vissa uppgifter känner man att de borde vara självklara.
    När jag skulle fylla i UT-ansökan åt henne på internet började jag kl 20 en fredagkväll. Tänkte det skulle vara klart till typ 22 då en film började. KL 02.00 var jag klar. HA HAHA.
    Fan. Galet asså. Personnummer på hela släkten....
Svar på tråden SFI, Folkhögskola och bidrag?