• Anonym (Ujuj)

    Jösses, ska köpa bil för första gången som 46-åring..!

    Jag har aldrig ägt en egen bil. När jag fick körkort var det pappas bil jag körde, sedan har det varit mina pojkvänners och sedan min exmakes. Jag har dessutom inte kört de sista 10 åren jag och exmaken höll ihop, för jag blev rädd av en olycka som nästan hände och överlät det åt honom.

    Nu har jag och exmaken varit separerade i 1,5 år och jag har försökt tänka att jag ska klara mig utan bil. Det är dyrt och jag har som sagt ändå inte kört på så länge. Men jag har ju mer och mer känt att det är väldigt jobbigt och tråkigt att vara så utlämnad till välvillig omgivning, som kan ställa upp och skjutsa om jag behövt storhandla eller forsla hem något stort  

    Jag träffade för ett år sedan en fantastisk man, som uppmuntrat mig att börja köra igen. Han sade att det är bra för mig att bli mer självständig, att jag inte borde bli så låst när jag i allt annat är så framåt. Han har pushat mig att köra och jag har känt något spira där. Dessutom kommer mitt äldsta barn få körkort om ett år och jag vill ju inte att hen ska gå till exet så fort det behövs bil... 

    Så nu köper jag en av min särbos bilar; en Ford Fiesta-09. Är dock skitorolig för att jag ska bli ruinerad; kan inte ens överblicka vad en bil liksom kostar. Dieselkostnaden lär väl inte bli så hög (kommer bara köra inom stan för det mesta), men allt annat?! Vad GÖR man med en bil som kostar, vad behöver den?! 

    Tjejer/kvinnor; gör inte som jag. Sluta inte köra, fortsätt vara självständiga. Nu ser jag fram emot att bli bilburen och friare för första gången på så länge, men jag står kunskapsmässigt på samma nivå som en 18-åring... 

    Någon som kan ge mig tips och råd om hur jag sköter en bil och vad kostnaderna kan hamna på ungefär? Hur vet jag tex vilka däck jag ska köpa och NÄR jag bör byta dem?

    (ja, kan fråga min särbo så klart - men jag vill ta reda på info själv nu känner jag. Måste ta egna initiativ)

  • Svar på tråden Jösses, ska köpa bil för första gången som 46-åring..!
  • Anonym (29 bilar)

    Kvinna, 50+, har ägt 29 bilar.

    Däcken byter du innan mönsterdjupet blir olagligt. Du kan göra det på egen hand om du har domkraft och fälgkors, det tar tid, det är skitigt, men du sparar ca 600-1000 kr två ggr per år. Om du har möjlighet att hemma förvara de däck som för tillfället inte används sparar du kostnaden för däckhotell.

    Utöver bränsle behöver bilen motorolja när oljenivån är för låg (det framgår av oljestickan som du läser av genom att dra upp den, torka av den noga, trycka tillbaka den i behållaren, dra upp igen och se om oljan når till mellan markeringarna för min och max). Oljan kostar kanske 180 kr för en förpackning. På macken berättar de vilken typ du ska ha när du uppger märke och årsmodell. Någon gång per år, eller per tusen mil eller så, behöver du byta olja. Det görs bäst på verkstad om du inte har verktyg och kunnande att fixa det själv. Jobbet tar ca 30 minuter, och material (ny olja, kanske 5 liter) tillkommer. I servicehandboken, som bör ligga i handskfacket, står det hur ofta oljan behöver bytas.

    Den behöver även spolarvätska, tror det brukar vara erbjudande med tre 5-litersdunkar för 99 kr. Du KAN ta enbart vatten, men medlet som är i vätskan tvättar bort s.k. vägfilm effektivare än vatten.

    Dessutom behöver du vid köpet kolla styrservooljenivån, kykarvätskenivån, bromsoljenivån. Alla behållarna har markeringar så du ser hur mycket de ska innehålla.

    Du måste betala skatt och försäkring (minst trafik, men jag skulle valt halvförsäkring.

    Utöver ovan kan du någon gång behöva byta en lampa (du får rätt modell om du uppger regnumret på macken), det är på de flesta bilar otroligt pillrigt men inte egentligen svårt. Torkarbladen kan också behöva bytas någon gång vartannat år eller så. Också sjukt pillrigt men inte svårt. Man brukar hamna i att behöva göra det när det spöregnar vilket ju inte direkt underlättar.

    Lycka till med bilen!

  • Anonym (29 bilar)

    Glömde: inför varje däckbytarperiod, dvs typ i september och mars, publicerar de flesta tidningar däcktest. Riktigt noggranna sådana utförs av tidningen Teknikens värld, och du kan säkert köpa enbart däcktestet på deras webbplats. Även motorbilagorna i dags- och kvällstidningarna har däcktest. Läs några sådana så upptäcker du vilka egenskaper som är viktiga för sommar- respektive vinterdäck. Bra däck kan rädda liv!

  • Anonym (.)

    Bränsle är väl typ 10kr per mil. Däck brukar jag lägga ca 1kr per mil. Läser något däcktest från teknikens värld eller "vi bilägare", och nån av typ topp 5 däcken. Jag byter sommardäcken när det är mellan 2 och 3 mm kvar, och vinterdäcken när de är 4- 5mm kvar.

    Oljebyten o diverse reservdelar 2000 till 3000kr per år (för delarna, jag byter själv), kör ca 1000mil per år. Kan du inget om bilar, lämna in bilen för reparation o service på typ Mekonomen så blir du förhoppningsvis inte lurad. Och håll reda på vad bilen är värd, gamla bilar som börjar få höga och frekventa verkstadsnotor är oftast bäst att sälja eller skrota.

    Googla däckbytestider om du är osäker. Eller så byter du till vinterdäck ca november, och sommardäck typ mitten av april. Tiderna beror ju lite på vart i Sverige du bor och hur vädret är just den tiden.

    En fiesta från 09 hade jag köpt för typ 5000kr eller liknande.

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Glöm inte kolla lufttrycket i däcken!
    Gör det varje gång du tankar tills du fått lite känsla för hur fort lufttrycket minskar.

    Ha alltid en extra uppsättning torkarblad liggande i bilen.

    En fördel att själv byta mellan sommar/vinter-däck är att man inte står handfallen om man någon gång tvingas byta däck. Ett fälgkors är ett fullständigt värdelöst verktyg för att lossa hjulbultar om de råkar sitta hårt. Ett teleskopskaft som man vänder så att man ger en "knyck" nedåt med hela kroppstyngden klarar alltid jobbet. För att lära sig dra åt lagom hårt kan man skaffa ett moment-skaft, det finns ganska billiga. Det räcker dock att ha teleskop-skaftet med i bilen. Glöm fälgkorset!
    Se till att ha ett par rejäla arbetshandskar i bilen. Ett enkelt knäskydd att lägga på marken kan vara bra.

    Lär dig blanda spolarvätska sjäv från koncentrerad. Läs på förpckningen och blanda för den lägsta temperatur du tror kan förekomma, dvs det kan vara mer utspätt på sommaren.

  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (29 bilar) skrev 2019-05-19 22:45:57 följande:

    Kvinna, 50+, har ägt 29 bilar.

    Däcken byter du innan mönsterdjupet blir olagligt. Du kan göra det på egen hand om du har domkraft och fälgkors, det tar tid, det är skitigt, men du sparar ca 600-1000 kr två ggr per år. Om du har möjlighet att hemma förvara de däck som för tillfället inte används sparar du kostnaden för däckhotell.

    Utöver bränsle behöver bilen motorolja när oljenivån är för låg (det framgår av oljestickan som du läser av genom att dra upp den, torka av den noga, trycka tillbaka den i behållaren, dra upp igen och se om oljan når till mellan markeringarna för min och max). Oljan kostar kanske 180 kr för en förpackning. På macken berättar de vilken typ du ska ha när du uppger märke och årsmodell. Någon gång per år, eller per tusen mil eller så, behöver du byta olja. Det görs bäst på verkstad om du inte har verktyg och kunnande att fixa det själv. Jobbet tar ca 30 minuter, och material (ny olja, kanske 5 liter) tillkommer. I servicehandboken, som bör ligga i handskfacket, står det hur ofta oljan behöver bytas.

    Den behöver även spolarvätska, tror det brukar vara erbjudande med tre 5-litersdunkar för 99 kr. Du KAN ta enbart vatten, men medlet som är i vätskan tvättar bort s.k. vägfilm effektivare än vatten.

    Dessutom behöver du vid köpet kolla styrservooljenivån, kykarvätskenivån, bromsoljenivån. Alla behållarna har markeringar så du ser hur mycket de ska innehålla.

    Du måste betala skatt och försäkring (minst trafik, men jag skulle valt halvförsäkring.

    Utöver ovan kan du någon gång behöva byta en lampa (du får rätt modell om du uppger regnumret på macken), det är på de flesta bilar otroligt pillrigt men inte egentligen svårt. Torkarbladen kan också behöva bytas någon gång vartannat år eller så. Också sjukt pillrigt men inte svårt. Man brukar hamna i att behöva göra det när det spöregnar vilket ju inte direkt underlättar.

    Lycka till med bilen!


    TACK - vilken källa av kunskap! Uppskattar det väldigt
  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (29 bilar) skrev 2019-05-19 22:51:21 följande:

    Glömde: inför varje däckbytarperiod, dvs typ i september och mars, publicerar de flesta tidningar däcktest. Riktigt noggranna sådana utförs av tidningen Teknikens värld, och du kan säkert köpa enbart däcktestet på deras webbplats. Även motorbilagorna i dags- och kvällstidningarna har däcktest. Läs några sådana så upptäcker du vilka egenskaper som är viktiga för sommar- respektive vinterdäck. Bra däck kan rädda liv!


    Toppen!
  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (.) skrev 2019-05-19 23:12:02 följande:

    Bränsle är väl typ 10kr per mil. Däck brukar jag lägga ca 1kr per mil. Läser något däcktest från teknikens värld eller "vi bilägare", och nån av typ topp 5 däcken. Jag byter sommardäcken när det är mellan 2 och 3 mm kvar, och vinterdäcken när de är 4- 5mm kvar.

    Oljebyten o diverse reservdelar 2000 till 3000kr per år (för delarna, jag byter själv), kör ca 1000mil per år. Kan du inget om bilar, lämna in bilen för reparation o service på typ Mekonomen så blir du förhoppningsvis inte lurad. Och håll reda på vad bilen är värd, gamla bilar som börjar få höga och frekventa verkstadsnotor är oftast bäst att sälja eller skrota.

    Googla däckbytestider om du är osäker. Eller så byter du till vinterdäck ca november, och sommardäck typ mitten av april. Tiderna beror ju lite på vart i Sverige du bor och hur vädret är just den tiden.

    En fiesta från 09 hade jag köpt för typ 5000kr eller liknande.


    Oj, 5000 spänn? Har kollat på Blocket osv och de ligger ju runt 30-40000 kr där, de som är i bra skick. Denna har nybytt kamrem, det är ju en större kostnad (typ 10000 kr) plus att den är nyservad. Har inte sett någon i liknande skick för 5000 kronor.
  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (.) skrev 2019-05-19 23:12:02 följande:

    Bränsle är väl typ 10kr per mil. Däck brukar jag lägga ca 1kr per mil. Läser något däcktest från teknikens värld eller "vi bilägare", och nån av typ topp 5 däcken. Jag byter sommardäcken när det är mellan 2 och 3 mm kvar, och vinterdäcken när de är 4- 5mm kvar.

    Oljebyten o diverse reservdelar 2000 till 3000kr per år (för delarna, jag byter själv), kör ca 1000mil per år. Kan du inget om bilar, lämna in bilen för reparation o service på typ Mekonomen så blir du förhoppningsvis inte lurad. Och håll reda på vad bilen är värd, gamla bilar som börjar få höga och frekventa verkstadsnotor är oftast bäst att sälja eller skrota.

    Googla däckbytestider om du är osäker. Eller så byter du till vinterdäck ca november, och sommardäck typ mitten av april. Tiderna beror ju lite på vart i Sverige du bor och hur vädret är just den tiden.

    En fiesta från 09 hade jag köpt för typ 5000kr eller liknande.


    Oj, 5000 spänn? Har kollat på Blocket osv och de ligger ju runt 30-40000 kr där, de som är i bra skick. Denna har nybytt kamrem, det är ju en större kostnad (typ 10000 kr) plus att den är nyservad. Har inte sett någon i liknande skick för 5000 kronor.
  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (.) skrev 2019-05-19 23:12:02 följande:

    Bränsle är väl typ 10kr per mil. Däck brukar jag lägga ca 1kr per mil. Läser något däcktest från teknikens värld eller "vi bilägare", och nån av typ topp 5 däcken. Jag byter sommardäcken när det är mellan 2 och 3 mm kvar, och vinterdäcken när de är 4- 5mm kvar.

    Oljebyten o diverse reservdelar 2000 till 3000kr per år (för delarna, jag byter själv), kör ca 1000mil per år. Kan du inget om bilar, lämna in bilen för reparation o service på typ Mekonomen så blir du förhoppningsvis inte lurad. Och håll reda på vad bilen är värd, gamla bilar som börjar få höga och frekventa verkstadsnotor är oftast bäst att sälja eller skrota.

    Googla däckbytestider om du är osäker. Eller så byter du till vinterdäck ca november, och sommardäck typ mitten av april. Tiderna beror ju lite på vart i Sverige du bor och hur vädret är just den tiden.

    En fiesta från 09 hade jag köpt för typ 5000kr eller liknande.


    Oj, 5000 spänn? Har kollat på Blocket osv och de ligger ju runt 30-40000 kr där, de som är i bra skick. Denna har nybytt kamrem, det är ju en större kostnad (typ 10000 kr) plus att den är nyservad. Har inte sett någon i liknande skick för 5000 kronor.
  • Anonym (Ujuj)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-05-19 23:59:26 följande:

    Glöm inte kolla lufttrycket i däcken!
    Gör det varje gång du tankar tills du fått lite känsla för hur fort lufttrycket minskar.

    Ha alltid en extra uppsättning torkarblad liggande i bilen.

    En fördel att själv byta mellan sommar/vinter-däck är att man inte står handfallen om man någon gång tvingas byta däck. Ett fälgkors är ett fullständigt värdelöst verktyg för att lossa hjulbultar om de råkar sitta hårt. Ett teleskopskaft som man vänder så att man ger en "knyck" nedåt med hela kroppstyngden klarar alltid jobbet. För att lära sig dra åt lagom hårt kan man skaffa ett moment-skaft, det finns ganska billiga. Det räcker dock att ha teleskop-skaftet med i bilen. Glöm fälgkorset!
    Se till att ha ett par rejäla arbetshandskar i bilen. Ett enkelt knäskydd att lägga på marken kan vara bra.

    Lär dig blanda spolarvätska sjäv från koncentrerad. Läs på förpckningen och blanda för den lägsta temperatur du tror kan förekomma, dvs det kan vara mer utspätt på sommaren.


    Jättebra tips, tack!
  • Magnefico

    I ditt fall skulle jag säga att det bästa är att lämna in bilen på service enligt tillverkarens intervall. Det står i bilens servicebok när det är dags. De flesta nyare bilar har även en serviceindikator som tänds.

    I samband med service görs kontroller av bilens alla viktiga funktioner så som vätskenivåer, däckens kondition osv. Då håller du bilen i ok skick utan att du behöver kunna något själv. Man utför även underhåll som t.ex byte av motorolja och liknande.

    Jag skulle satsa på en bil som är max 7 år gammal och gått under 15000 mil. Vid 10 år och 20 000 mil brukar reparationerna dra iväg.

    Kostnaderna ser väl ut ungefär som följer:

    Underhåll/service: 500-1500 kr/mån

    Skatt: 360-3000 kr/år (kolla innan du köper bilen!)

    Försäkring: 200-700 kr/mån

    Bränsle: 10-15 kr/mil

  • Magnefico
    Anonym (29 bilar) skrev 2019-05-19 22:45:57 följande:

    Kvinna, 50+, har ägt 29 bilar.

    Däcken byter du innan mönsterdjupet blir olagligt. Du kan göra det på egen hand om du har domkraft och fälgkors, det tar tid, det är skitigt, men du sparar ca 600-1000 kr två ggr per år. Om du har möjlighet att hemma förvara de däck som för tillfället inte används sparar du kostnaden för däckhotell.

    Utöver bränsle behöver bilen motorolja när oljenivån är för låg (det framgår av oljestickan som du läser av genom att dra upp den, torka av den noga, trycka tillbaka den i behållaren, dra upp igen och se om oljan når till mellan markeringarna för min och max). Oljan kostar kanske 180 kr för en förpackning. På macken berättar de vilken typ du ska ha när du uppger märke och årsmodell. Någon gång per år, eller per tusen mil eller så, behöver du byta olja. Det görs bäst på verkstad om du inte har verktyg och kunnande att fixa det själv. Jobbet tar ca 30 minuter, och material (ny olja, kanske 5 liter) tillkommer. I servicehandboken, som bör ligga i handskfacket, står det hur ofta oljan behöver bytas.

    Den behöver även spolarvätska, tror det brukar vara erbjudande med tre 5-litersdunkar för 99 kr. Du KAN ta enbart vatten, men medlet som är i vätskan tvättar bort s.k. vägfilm effektivare än vatten.

    Dessutom behöver du vid köpet kolla styrservooljenivån, kykarvätskenivån, bromsoljenivån. Alla behållarna har markeringar så du ser hur mycket de ska innehålla.

    Du måste betala skatt och försäkring (minst trafik, men jag skulle valt halvförsäkring.

    Utöver ovan kan du någon gång behöva byta en lampa (du får rätt modell om du uppger regnumret på macken), det är på de flesta bilar otroligt pillrigt men inte egentligen svårt. Torkarbladen kan också behöva bytas någon gång vartannat år eller så. Också sjukt pillrigt men inte svårt. Man brukar hamna i att behöva göra det när det spöregnar vilket ju inte direkt underlättar.

    Lycka till med bilen!


    Olja ska normalt inte behöva fyllas på om motorn är i bra skick. Visst kan gamla slitna bilar dra så mycket olja att man måste fylla på mellan oljebytena, men det är snarare ett undantag.
  • Anonym (29 bilar)
    Magnefico skrev 2019-05-20 17:05:44 följande:

    Olja ska normalt inte behöva fyllas på om motorn är i bra skick. Visst kan gamla slitna bilar dra så mycket olja att man måste fylla på mellan oljebytena, men det är snarare ett undantag.


    Just den generationen av Fiesta har ju haft massor av problem med sönderrostade tråg så det är väl inte alls dumt att hålla koll på oljeåtgången. Sedan är det förstås inte rätt åtgärd att spilla i mer olja om tråget egentligen behöver bytas. Men eftersom hon är helt ny som bilägare tycker jag hon ska lära känna sin bil så bra hon kan.
  • Anonym (Bilägaren)

    Det behöver inte vara så krångligt att ha bil. Jag har allvädersdäck som bara byts vart 4 år eller så. Så byter bara däcken när jag behöver nya. Jag lämnar in bilen för service var sjätte månad för oljebyte etc. Jag har bara Toyota och tycker dom är väldigt pålitliga bilar. Kamremmen behöver aldrig bytas för det är en kedja. Jag har ingen lust att lägga en massa tid på en bil. Jag tvättar aldrig bilen heller, den blir tvättad när det regnar.

  • Anton Chigurh
    Anonym (Bilägaren) skrev 2019-05-21 15:49:15 följande:

    Det behöver inte vara så krångligt att ha bil. Jag har allvädersdäck som bara byts vart 4 år eller så. Så byter bara däcken när jag behöver nya. Jag lämnar in bilen för service var sjätte månad för oljebyte etc. Jag har bara Toyota och tycker dom är väldigt pålitliga bilar. Kamremmen behöver aldrig bytas för det är en kedja. Jag har ingen lust att lägga en massa tid på en bil. Jag tvättar aldrig bilen heller, den blir tvättad när det regnar.


    Allvädersdäck är billigt. På ett sätt. Enkelt. Men fan så mycket sämre när du verkligen behöver det. Typ. En maxinbromsning. Eller "älgtestsmanöver". Men visst. Så länge du är nöjd med att vara laglig. Så är allvädersdäck the shit.

    Och nej. Regn = biltvätt. Det kan du fetglömma.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Bananböjaren
    Anonym (Ujuj) skrev 2019-05-20 16:42:08 följande:
    Oj, 5000 spänn? Har kollat på Blocket osv och de ligger ju runt 30-40000 kr där, de som är i bra skick. Denna har nybytt kamrem, det är ju en större kostnad (typ 10000 kr) plus att den är nyservad. Har inte sett någon i liknande skick för 5000 kronor.
    Självklart får du inte en trafikduglig fiesta från -09 för 5000kr, det finns en massa tomtar på nätet som kan skriva precis vad som helst.
    Ett kamremsbyte kostar inte 10000, snarare runt 2000-3000kronor skulle jag gissa. Kostar det tiotusen så har remmen gått av och slagit sönder annat i motorn = ignorant ägare. Är det frågan om kedja så blir det dyrt, vet inte vad fiesta använder. En kedja ska man inte egentligen behöva byta.

    Oljebyte + filter brukar jag göra varje år, ca 300kr om du gör det själv, kanske runt 1000kr på verkstad. Med en ford (amerikansk jävla skit :D) så hamnar du att kolla oljestickan och fylla på lite olja lite vartefter, eftersom dom glappar på alla ställen. Jag är bortskämd med Toyota och tappar ur exakt samma mängd gammal olja som jag fyllt på med ett år tidigare.

    Luftfilter byter jag ungefär efter 3000mil, filtret kostar 50-100kr och bytet tar fem minuter. På verkstad blir det antagligen 500kr.
    Kamrembyte efter ca 8000 mil, om du har sån.
    Tändstift brukar jag byta efter 6000mil, det beror lite på model hur ofta dom ska bytas, det brukar stå i manualen. Kostar ungefär 200-1000kronor för fyra tändstift beroende på modell och kvalitet. Jobbet går på max en halvtimme om man är van.

    Slitdelar, (bromsskivor, klossar, fjädrar, däck) byter jag vartefter när besiktningen kuggar dom.

  • Anonym (Bilägaren)
    Anton Chigurh skrev 2019-05-21 16:20:58 följande:

    Allvädersdäck är billigt. På ett sätt. Enkelt. Men fan så mycket sämre när du verkligen behöver det. Typ. En maxinbromsning. Eller "älgtestsmanöver". Men visst. Så länge du är nöjd med att vara laglig. Så är allvädersdäck the shit.

    Och nej. Regn = biltvätt. Det kan du fetglömma.


    Dubbdäck är olagliga där jag bor så det blir allvädersdäck.
  • Anonym (29 bilar)
    Anonym (Bilägaren) skrev 2019-05-21 21:16:21 följande:

    Dubbdäck är olagliga där jag bor så det blir allvädersdäck.


    Det tråkiga med dem är att de är hyfsade på både sommar- och vinterväg, men inte BRA på någotdera. Tycker du ska skaffa sommardäck och dubbfria vinterdäck.
Svar på tråden Jösses, ska köpa bil för första gången som 46-åring..!