• Sun 19 May 2019 22:57
    1878 visningar
    11 svar
    11
    1878

    Hur ser din vardag ut som föräldraledig?

    Omöjligt att ange klockslag, särskilt med så litet barn. En nyföding har knappt några rutiner, mina har inte haft det i alla fall. Men typ uppstigning 0500 (morgonpigga = JA!), ligga i babynest/babysitter kort stund medan jag tvättar av mig och klär på mig, sen börja ordna frukost till syskon och mig själv, väcka syskon och få iväg till skolan. Under den stunden från att vi vaknar till 08-0830 kan jag ha behövt pausa och amma 2-3 ggr. Det varierar. Kan också vara så att bebisen inte alls vill ligga själv utan att allt detta "fix" skett med bebisen i famnen eller möjligen i bärsjal eller bärsele.

    Sen när vi är själva så ska man plocka undan frukost, fundera på kvällsmat, dra igång en tvätt, gå en promenad, vila ett par timmar när barnet sover sina lite längre stunder. Plocka undan lite smått,dra en sväng m dammsugaren, vika tvätt. Amma 2-3ggr till.

    Förbereda mellis till skolbarn som kommer hem, kolla läxor (med bebisen i famnen) , se till att allt blir packat till syskonets träning, börja med middagen. Trösta bebis som har kolik och skriker 2-3h varje eftermiddag/kväll.

    Sen slänga i sig lite mat, duscha och gå och sova.

  • Mon 20 May 2019 06:03
    #4
    BuoBä skrev 2019-05-19 23:01:55 följande:

    Har man barn som är under ca 6 månader så är det enda man kan vara säker på att så fort man tror man fått in en rutin så ändras den. Så frågar du nån om klockslag kommer du få en ögonblicksbild som troligen inte alls är samma någon vecka senare.


    Just så är det! Något händer 2 dagar i rad och man tänker aha! Ny rutin! Sen nästa dag...nähe
Svar på tråden Hur ser din vardag ut som föräldraledig?