• Anonym (Orolig Mamma)

    anfall och ointresserad pappa

    Hej.

    Känner att jag behöver få skriva av mig lite grann...

    Jag har 2 barn, varav en är en pojke på 5 år. Han har sen i höstas fått epilepsi liknande anfall. Han fick första hos sin pappa och den andra kom hos mig. De var då jag for in på akuten med han och de var efter de som man började undersöka honom. (vi är skilda)
    Pappan har sen dag 1 ansett att anfallen är pga magont. Men varken jag eller dagis personal håller med. För han har haft ont i magen flera gånger sen dess och aldrig fått anfall då. Utan dom kommer plötsligt. Oftast börjar de antingen att han kan inte sitta still eller börjar gå in i saker samtidigt som han gråter hejdlöst och håller sig för snoppen. EFter en stund kissar han ner sig och hela kroppen skakar. Sen när de slutar så somnar han och sover tungt i flera timmar. Nu sist fick han de hos mig, mitt i natten.
    Han har varit på 2 EEG och de visar inte epilepsi. Men än så länge ingen röntgen så jag försöker desperat kontakta läkare för att dom ska undersöka vidare.

    Pappan har nu sagt till mig så här:
    "om du ska dra han till läkare så får du fa själv".
    De känns väldigt tråkigt att hans egen pappa har ingen lust, intresse eller ens de minsta lilla oro för min sons anfall.
    Min son har själv sagt till mig att han hellre tar med min sambo till läkaren än sin egen pappa. Så de är det jag kommer göra från o med nu. Min sambo eller min mamma får följa med.

    Har ni några egna erfarenheter av liknande anfall på barn?
    Jag ska som sagt till läkare, och ska kanske få hjälp av dagis personalen så att de går snabbare.
    Men alla erfarenheter tas mycket tacksamt emot!

  • Svar på tråden anfall och ointresserad pappa
  • Anonym (E)

    Vad säger läkarna?

    Jag har kommit i kontakt med epilepsi genom jobbet och det kan ju ta sig väldigt många olika uttryck så det är väldigt svårt att uttala sig om, men det låter ju som att det kan ha varit det. Men har han bara haft två anfall så är det ju inte alls säkert att han kommer få fler i någon större utsträckning...

    Men det hade ju varit bra om det blir utrett...

  • Anonym (E)

    De uteslöt väl andra sjukdomar på akuten via blodprover osv?

    Jag antar att ni dessutom kan prata med barnet eftersom han är fem? Så att ni kan utesluta att han inte hade jätteont i magen? Bara var superkissnödig eller något annat?

  • Anonym (Orolig Mamma)

    Han har nu haft 4 anfall. Men
    varit på 2 st EEG-undersökningar. Läkarna säger ingenting förutom att eeg visar inte epilepsi.

  • Anonym (Orolig Mamma)
    Anonym (E) skrev 2019-05-20 09:42:30 följande:

    De uteslöt väl andra sjukdomar på akuten via blodprover osv?

    Jag antar att ni dessutom kan prata med barnet eftersom han är fem? Så att ni kan utesluta att han inte hade jätteont i magen? Bara var superkissnödig eller något annat?


    Jag har försökt prata med han men han minns inte anfallen. Han kommer aldrig ihåg vad som hänt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Orolig Mamma) skrev 2019-05-20 09:42:32 följande:

    Han har nu haft 4 anfall. Men

    varit på 2 st EEG-undersökningar. Läkarna säger ingenting förutom att eeg visar inte epilepsi.


    Har de utrett honom i övrigt. Bortsett från EEG?

    Både rent fysiskt och uteslutit andra saker. Men också själva anfallen?
  • Anonym (Orolig Mamma)
    Anonym (E) skrev 2019-05-20 09:51:46 följande:
    Har de utrett honom i övrigt. Bortsett från EEG?

    Både rent fysiskt och uteslutit andra saker. Men också själva anfallen?
    Dom kollade neurologiskt på akuten, att han skulle lyfta ett ben osv. Men inga blodprov har tagits på honom överhuvudtaget. De enda dom gjort är eeg.
    Så dom har inte gjort nästan nånting för att ta reda på vad de faktiskt är.
  • Anonym (E)
    Anonym (Orolig Mamma) skrev 2019-05-20 10:23:49 följande:

    Dom kollade neurologiskt på akuten, att han skulle lyfta ett ben osv. Men inga blodprov har tagits på honom överhuvudtaget. De enda dom gjort är eeg.

    Så dom har inte gjort nästan nånting för att ta reda på vad de faktiskt är.


    Har han en egen läkare eller har ni bara varit på akuten?

    För där kollar de väl det mest akuta tänker jag. De startar nog inga utredningar om de ser att det inte är något akut utan kollar bara upp det man kom dit för.
  • Anonym (Ladybug)
    Anonym (E) skrev 2019-05-20 13:11:13 följande:

    Har han en egen läkare eller har ni bara varit på akuten?

    För där kollar de väl det mest akuta tänker jag. De startar nog inga utredningar om de ser att det inte är något akut utan kollar bara upp det man kom dit för.


    Håller med. Ta honom till vc för en utredning.
  • AndreaBD

    Min syster har en ganska svår epilepsi och jag minns att när hon gjorde EEG på sjukhuset så visade det inte alltid något särskilt. Det är ganska många år sedan, men jag har för mig att det är så att det är svårt att få se något ovanligt på EEG. Egentligen syns ju bara något när man har ett anfall, fast jag tror att man kan se mindre ovanliga aktiviteter även mellan anfall. Men det verkar väldigt olika.

    Och jag tror du pratade om röntgen -  det är ju också sällan man ser något "fel" i hjärnan. Oftast vet man inte så exakt. Vi vet i min systers fall att orsaken måste ha varit syrebristen under förlossningen, men var i hjärnan det satt fick mina föräldrar inte veta. Kanske kan man hitta det numera, i hennes fall. Det viktiga är ju att man medicinerar så att man helst undviker anfall. Många växer ju ifrån det, ofta under puberteten. 

  • AndreaBD
    Anonym (Orolig Mamma) skrev 2019-05-20 09:43:26 följande:
    Jag har försökt prata med han men han minns inte anfallen. Han kommer aldrig ihåg vad som hänt.
    Det är vanligt. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ladybug) skrev 2019-05-20 13:17:51 följande:
    Håller med. Ta honom till vc för en utredning.
    Håller med, kontakta VC.
  • Anonym (Orolig Mamma)

    Ja, alltså jag har själv epilepsi så jag vet ungefär hur det är och hur anfallen ser ut. De är även därför jag misstänkte ep från första början för att de var så likt. 
    Men nu utesluter läkarna de.
    Men har i alla fall fått tid idag kl.13 så ska fara med han. Får se vad dom säger...

    Man vill ju gärna veta orsaken.

  • AndreaBD
    Anonym (Orolig Mamma) skrev 2019-05-21 11:17:29 följande:

    Ja, alltså jag har själv epilepsi så jag vet ungefär hur det är och hur anfallen ser ut. De är även därför jag misstänkte ep från första början för att de var så likt. 
    Men nu utesluter läkarna de.
    Men har i alla fall fått tid idag kl.13 så ska fara med han. Får se vad dom säger...

    Man vill ju gärna veta orsaken.


    Kan de utesluta det, bara för att EEG inte visar något? Jag vet inte om det har blivit så mycket mer exakt, men jag vet att min systers EEG ofta inte visade något heller. Och hon har ganska svår epilepsi. Det finns ju ärftliga former av epilepsi. 
Svar på tråden anfall och ointresserad pappa