• Anonym (TS)

    Hjälp en ovan att få en kille på kroken

    Har varit singel i drygt 1,5 år nu och börjar tröttna.
    Problemet är att det var drygt 15 år sedan som jag var singel sist. Och då var jag inte ens ute och raggade. Jag har egentligen inte varit ute och dejtat alls i vuxen ålder.

    Nu har jag träffat på en speciell kille, som är nästan garanterad singel. Problemet är att vi bara träffas på hans jobb så det är ju inte speciellt professionellt att han tar det vidare. Därför har jag insett att jag måste ta initiativ, men jag har ingen aning om hur man gör.

    Snälla kom med några bra tips på vad jag kan göra

  • Svar på tråden Hjälp en ovan att få en kille på kroken
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:25:58 följande:

    Har varit singel i drygt 1,5 år nu och börjar tröttna.
    Problemet är att det var drygt 15 år sedan som jag var singel sist. Och då var jag inte ens ute och raggade. Jag har egentligen inte varit ute och dejtat alls i vuxen ålder.

    Nu har jag träffat på en speciell kille, som är nästan garanterad singel. Problemet är att vi bara träffas på hans jobb så det är ju inte speciellt professionellt att han tar det vidare. Därför har jag insett att jag måste ta initiativ, men jag har ingen aning om hur man gör.

    Snälla kom med några bra tips på vad jag kan göra


    Hur mycket kontakt har du haft med honom?
    Hur mycket känner du till om honom?
    Om du skulle vara tydlig och fick nej. Skulle det bli trassligt då?


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-05-20 10:29:16 följande:
    Hur mycket kontakt har du haft med honom?
    Hur mycket känner du till om honom?
    Om du skulle vara tydlig och fick nej. Skulle det bli trassligt då?
    Vi har inte haft så jättemycket kontakt, men kommer ha en del nu under sommaren. Jag känner till rätt så mycket, men jag tror att han inte känner till så mycket om mig.
    Nej, det skulle inte bli speciellt trassligt. Är inte riktigt personen som tycker att sånt är speciellt pinsamt. Skulle han säga nej är det hans förlust liksom. Och jag skule lätt kunna vända mig till något annat ställe. Men man vill ju ändå öka chanserna till att han säger ja om du är med på vad jag menar.
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2019-05-20 10:29:04 följande:

    Fråga om han vill ta en fika efter jobbet?


    Mjaaa, jag vet inte. Det är inte så mycket att spinna vidare på då ju.
    Och fika känns så tråkigt och vanligt. Vill man då inte hellre typ gå på en grym konsert tillsammans eller något? Typ en upplevelse man kan snacka om efteråt?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:40:08 följande:
    Vi har inte haft så jättemycket kontakt, men kommer ha en del nu under sommaren. Jag känner till rätt så mycket, men jag tror att han inte känner till så mycket om mig.
    Nej, det skulle inte bli speciellt trassligt. Är inte riktigt personen som tycker att sånt är speciellt pinsamt. Skulle han säga nej är det hans förlust liksom. Och jag skule lätt kunna vända mig till något annat ställe. Men man vill ju ändå öka chanserna till att han säger ja om du är med på vad jag menar.
    Lär känna om honom lite mera under sommaren. Försök spendera lite avslappnad tid med honom lunch, fika t ex. Känns det rätt försök få till något utanför jobb, kanske kopplat till ett gemensamt intresse.

    Eller så kör du hårt redan nu och bjuder ut honom. "Hej - du verkar vara en kul typ, ska du med och ta en öl efter jobb/träna/gå på konsert efter jobb nästa vecka?"

     
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:44:40 följande:
    Mjaaa, jag vet inte. Det är inte så mycket att spinna vidare på då ju.
    Och fika känns så tråkigt och vanligt. Vill man då inte hellre typ gå på en grym konsert tillsammans eller något? Typ en upplevelse man kan snacka om efteråt?
    En bra gundregel är att inte krångla till det för mycket eller superoptimera. Är ni rätt för varandra lär det mesta funka.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:44:40 följande:

    Mjaaa, jag vet inte. Det är inte så mycket att spinna vidare på då ju.

    Och fika känns så tråkigt och vanligt. Vill man då inte hellre typ gå på en grym konsert tillsammans eller något? Typ en upplevelse man kan snacka om efteråt?


    Fika är FÖRSTA steget. Det är väl meningen att lära känna varann, det gör man ju inte på en konsert där man knappt hör vad den andra säger.

    Sen är det mycket mer som måste klaffa med en konsert, allt från musiksmak till om det finns biljetter och att tiden passar. En fika är billig, opretentiös, kan genomföras omedelbart, är lätt att avbryta om det känns fel.

    Plus att alla vet att fika är en omskrivning för "jag är intresserad av dig", medan gå på konsert snarare signalerar "jag är intresserad av musik".
  • Pierott
    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:44:40 följande:

    Mjaaa, jag vet inte. Det är inte så mycket att spinna vidare på då ju.

    Och fika känns så tråkigt och vanligt. Vill man då inte hellre typ gå på en grym konsert tillsammans eller något? Typ en upplevelse man kan snacka om efteråt?


    Att föreslå en aktivitet som medför att man inte kan kommunicera under en/flera timmar är aldrig optimalt första gången. Då är fika eller lunch ett säkrare kort:)
  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-05-20 10:46:35 följande:
    Lär känna om honom lite mera under sommaren. Försök spendera lite avslappnad tid med honom lunch, fika t ex. Känns det rätt försök få till något utanför jobb, kanske kopplat till ett gemensamt intresse.

    Eller så kör du hårt redan nu och bjuder ut honom. "Hej - du verkar vara en kul typ, ska du med och ta en öl efter jobb/träna/gå på konsert efter jobb nästa vecka?"

     
    För att få till avslappnad tid så behöver jag få till något utanför jobb. När vi ses är jag där privat, men han jobbar. Vi jobbar alltså inte tillsammans på något.
    Tänk typen att han är receptionist och jag sitter och väntar i ett väntrum.
  • Anonym (Jennie)

    Gå inte på konsert/evenemang förrän du vet hur han beter sig i såna sammanhang.

    Jag var på konsert på Gröna lund med en kille och han hinkade rätt mycket öl och blev onykter, stöddig och pinsam. Hela kvällen blev förstörd. Jag träffade aldrig honom igen.

    Den här killen var beskedlig, snäll och skitrolig i vanliga fall och därför hade vi aldrig ens berört ämnet alkohol/fest, vi hade aldrig träffats i såna sammanhang och tänkte inte ens åt det hållet.

    Två öl på väg dit var inget problem men han fortsatte dricka öl i allt snabbare takt och kvällen urartade helt.

    På omvägar i efterhand har jag fått veta att han har dåligt ölsinne och blir För jävlig på fester och folk undviker att bjuda in honom.


    Anonym (TS) skrev 2019-05-20 10:44:40 följande:

    Mjaaa, jag vet inte. Det är inte så mycket att spinna vidare på då ju.

    Och fika känns så tråkigt och vanligt. Vill man då inte hellre typ gå på en grym konsert tillsammans eller något? Typ en upplevelse man kan snacka om efteråt?


Svar på tråden Hjälp en ovan att få en kille på kroken