• Anonym (Jag)
    Mon 20 May 2019 11:12
    34 visningar
    17 svar
    17
    34

    Ensamhet

    Ensamhet kan verkligen tära på en. Är så avundsjuk på alla som har ett socialt liv. Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet).

    Ser avundsjukt på de som sitter och pratar och skrattar tillsammans på fik etc.

    Tänk om man fick känna gemenskap med andra.

    För att inte tala om ifall man hade någon att krama och mysa i soffan med när man ser en film.

    Ber inte om hjälp men vill bara skriva av mig. Men ni får gärna skriva något snällt.

  • Svar på tråden Ensamhet
  • Anonym (Lungn­et)
    Mon 20 May 2019 11:29
    #1

    Du värkar ju vara driven att ta dig ut på grejer även om du är ensam och det är ju jätte bra. Men har du inga vänner, släktingar att bjuda med dig ut på en fika kanske ta med en kollega. Ett alternativ när du är ute och resa är ju att åka iväg på någon form av aktivitets resa med andra som har samma intresse. Till exempel fjällvandring eller en rolig bar kurs. Finns många grejer man kan göra för att hitta många trevliga spännande figurer :)

  • Anonym (-)
    Mon 20 May 2019 12:47
    #2

    Kramar och vänner är ingen mänsklig rättighet.

  • Mon 20 May 2019 12:52
    #3
    +1
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-20 11:12:42 följande:

    Ensamhet kan verkligen tära på en. Är så avundsjuk på alla som har ett socialt liv. Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet).

    Ser avundsjukt på de som sitter och pratar och skrattar tillsammans på fik etc.

    Tänk om man fick känna gemenskap med andra.

    För att inte tala om ifall man hade någon att krama och mysa i soffan med när man ser en film.

    Ber inte om hjälp men vill bara skriva av mig. Men ni får gärna skriva något snällt.


    Det positiva är att du verkar ha en del fritid. Ett sätt att göra saker tillsammans med andra är att engagerar dig i någon förening eller aktiviteter. Kan vara idrottslag, intresseförening, välgörenhet, hobby mm.


  • sextio­talist
    Mon 20 May 2019 13:43
    #4
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-20 11:12:42 följande:

    Ensamhet kan verkligen tära på en. Är så avundsjuk på alla som har ett socialt liv. Jag går på bio själv, konserter själv. Jag fikar själv, reser själv. Äter på restaurang själv. Promenerar själv, går på utställningar själv, badar själv. Det var flera år sedan jag gjorde något av detta med någon annan (ok, undantaget fika på jobbet).

    Ser avundsjukt på de som sitter och pratar och skrattar tillsammans på fik etc.

    Tänk om man fick känna gemenskap med andra.

    För att inte tala om ifall man hade någon att krama och mysa i soffan med när man ser en film.

    Ber inte om hjälp men vill bara skriva av mig. Men ni får gärna skriva något snällt.


    Har du kollat av singelgrupper, det finns i större städer i varje fall. Facebook, om du går med i en grupp där ni delar intresse så kan du kanske hitta någon som också vill ha sällskap.
  • Mon 20 May 2019 13:46
    #5
    Anonym (-) skrev 2019-05-20 12:47:11 följande:

    Kramar och vänner är ingen mänsklig rättighet.


    Hur tänker man när man skriver något så känslokallt?
  • Anonym (Lisen­)
    Mon 20 May 2019 13:47
    #6

    Man har det inte roligare än vad man själv gör det till..så du förlorar inget på att göra saker själv..tro mig..

  • Anonym (A)
    Mon 20 May 2019 16:55
    #7
    Anonym (Lisen) skrev 2019-05-20 13:47:10 följande:
    Man har det inte roligare än vad man själv gör det till..så du förlorar inget på att göra saker själv..tro mig..
    Ett plus på det
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 17:49
    #8
    Anonym (Lungnet) skrev 2019-05-20 11:29:44 följande:

    Du värkar ju vara driven att ta dig ut på grejer även om du är ensam och det är ju jätte bra. Men har du inga vänner, släktingar att bjuda med dig ut på en fika kanske ta med en kollega. Ett alternativ när du är ute och resa är ju att åka iväg på någon form av aktivitets resa med andra som har samma intresse. Till exempel fjällvandring eller en rolig bar kurs. Finns många grejer man kan göra för att hitta många trevliga spännande figurer :)


    Nej, jag har tappat kontakten med de få vänner jag någonsin haft och inte lyckats med att återuppta den.

    Den lilla släkt jag har har jag ingen, och vill inte heller ha någon kontakt med. Har försökt med några kollegor men de har alltid tackat nej. Sedan är en majoritet kvinnor och de verkar alltid tro att man har annat i tankarna om man frågar dem.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 17:51
    #9
    Kjell2 skrev 2019-05-20 12:52:28 följande:

    Det positiva är att du verkar ha en del fritid. Ett sätt att göra saker tillsammans med andra är att engagerar dig i någon förening eller aktiviteter. Kan vara idrottslag, intresseförening, välgörenhet, hobby mm.


    Jag har varit med i ett par föreningar men inte lyckats hitta vänner att göra något med. Provat gruppresor också men aldrig hittat någon att connecta med. Fast det finns säkert många fler föreningar att prova.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 17:53
    #10
    sextiotalist skrev 2019-05-20 13:43:04 följande:

    Har du kollat av singelgrupper, det finns i större städer i varje fall. Facebook, om du går med i en grupp där ni delar intresse så kan du kanske hitta någon som också vill ha sällskap.


    Nej det har jag inte gjort. Är inte med på Facebook men det finns kanske andra också. Hur hittar man dem?

    Kan googla förstås.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Mon 20 May 2019 17:53
    #11
    Anonym (-) skrev 2019-05-20 12:47:11 följande:

    Kramar och vänner är ingen mänsklig rättighet.


    Har jag påstått det?
  • Mon 20 May 2019 18:02
    #12
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-20 17:51:45 följande:

    Jag har varit med i ett par föreningar men inte lyckats hitta vänner att göra något med. Provat gruppresor också men aldrig hittat någon att connecta med. Fast det finns säkert många fler föreningar att prova.


    Även om du inte hittar vänner så ger föreningar möjlighet att göra saker tillsammans med andra.
  • Tue 21 May 2019 08:33
    #13

    Måste vara svårt att känna sig så ensam. Men det är jättebra att du hittar på aktiviteter ändå.

    Som andra redan föreslagit tror jag också på att gå med i olika typer av föreningar för att träffa folk.

  • Anonym (-)
    Tue 21 May 2019 10:01
    #14
    Överste Senap skrev 2019-05-20 13:46:22 följande:

    Hur tänker man när man skriver något så känslokallt?


    Det kanske lät känslokallt men många fattar inte att saker inte händer av sig självt och att det är samhällets fel att de har problem.
  • Anonym (Jag) Trådstartaren
    Tue 21 May 2019 14:28
    #15
    Kjell2 skrev 2019-05-20 18:02:12 följande:

    Även om du inte hittar vänner så ger föreningar möjlighet att göra saker tillsammans med andra.


    Jo, det är förstås riktigt.
  • Tue 21 May 2019 14:39
    #16
    Anonym (Jag) skrev 2019-05-21 14:28:38 följande:
    Jo, det är förstås riktigt.
    Precis, så ut och träffa folk!
  • sextio­talist
    Wed 22 May 2019 15:53
    #17
    Anonym (-) skrev 2019-05-21 10:01:38 följande:
    Det kanske lät känslokallt men många fattar inte att saker inte händer av sig självt och att det är samhällets fel att de har problem.
    Ts skyllde inte på samhället och verkar inte förvänta sig att samhället skulle lösa hans problem. Däremot verkade han ta emot våra råd utan att dissa dom, dvs han verkar vilja lösa det på egen hand, men vet inte riktigt hur.
Svar på tråden Ensamhet