• Mon 20 May 2019 12:36
    521 visningar
    13 svar
    13
    521

    Svettas ihjäl! Tips mottages tacksam!

    Gravid vecka 38 och svettas så enormt. Fötterna fastnar i golvet, händerna klibbar i allt, ansiktet är konstant blött och bh:ar likaså. Kan inte stå i duschen hela dagarna, finns andra tips? 

    Tips mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Svettas ihjäl! Tips mottages tacksam!
  • Mon 20 May 2019 13:19
    #1

    En fläkt som står bredvid en räddade mig när jag var höggravid i sommarvärmen. En sådan som snurrar och blåser.

    Har du råd kan du köpa kylaggregat och ställa i ett rum.

  • Mon 20 May 2019 13:32
    #2

    Ja är i v 37 o har precis som du... Haft i 3 dagar nu. Det är Ju hemskt

    Vågar inte ta fram fläkten, då blir ja väl sjuk i min vanliga tur. Haha

  • Mon 20 May 2019 18:48
    #3

    Är i vecka 32+6 och känner precis likadant, svettas konstant, deo hjälper inte och att duscha varje dag torkar ut min hud så in i helvete, konstant kliande antingen pga svetten eller uttorkad hud från allt duschande! kan inte ha täcke på mig och inte ens att ha 2 fläktar blåsandes på mig hjälper. Lider med dig!

  • Mon 20 May 2019 20:05
    #4

    Känner igen det där nu när värmen slagit till. Men det värsta är att mina fötter svullnat så enormt. Varje steg är en pina och typ inga skor passar längre. Någon som känner samma? Har beställt stödstrumpor nu som jag hoppas ska kunna underlätta lite i alla fall

  • Mon 20 May 2019 20:33
    #5

    Ja har inga bra svar åt svullna fötter, har inte haft det någon gång under mina graviditeter.. Men dessa svettningar vi skrivit om är olidliga.. Min man fråga på skämt hur många gånger jag duschat då ja e dyngsur efter en liten ansträngning... Blä alltså..

    Fläkten som sagt vågar ja inte ta fram, sist ja gjorde det blev ja jätte förkyld o vill gärna inte bli det nu. Har uruselt immunförsvar..

    Men nu på kvällen bor ja i soffan under fönstret.. Blåser lite ialf.. Resten av lägenheten är som en bastu... 25 grader inomhus.. De e ju hemskt!!!!

  • Thu 23 May 2019 01:46
    #6

    Svettas också ihjäl. Är i vecka 32. Mitt bästa tips är att dra ner rullgardin på alla fönster som har solen på sig. Duscha svalt och sänk sakta temperaturen tills du når din gräns för hur kallt vatten du klarar. Sitt i duschen en bra stund tills du känner dig genomkyld. Ta gärna huvudet oxå. Vet att man vill undvika att tvätta håret varje dag men de gör så mycket när huvudet kyls ner. Sen brukar jag lägga mig i sängen och andas en stund. Inga hastiga rörelser så man blir varm. Sen brukar min sambo kräma in ben och så, gör jag det själv blir jag andfådd + galsvettig IGEN. Sedan brukar jag ta ut kylplattor ur frysen och lägga bakom mig eller vid fötterna och bara slappna av så himla skönt. Dricker mycket kallt vatten med is. Kör kallaste temp i bilen, ja sen finns det nog inte så mycket mer jag kommer på att man kan göra. Klä dig lätt, luftigt, en fläkt?? Folk har jacka och jag t-shirt ???? snart är det över för dig!

  • Thu 23 May 2019 01:51
    #7

    Stäng av värmen hemma om ninhar nån. Jag har stängt av alla våra element. Sover med en springa öppet i fönstret. Testa att ställa fläkten längre bort du kanske har den för nära?

  • Thu 23 May 2019 01:53
    #8

    Ska du kyla kroppen ska du fokusera på huvudet, nacke/hals, underarmarna och fötterna.

    Svala fotbad och blöta handdukar kan ge svalka. Kanske i kombination med flera andra bra tips i tråden.

  • Thu 23 May 2019 15:12
    #9

    Gud vad många bra tips, ska sova med kyklampar och kalla handdukar! Köpa fläkt lät ju hemskt skönt!

  • Sun 26 May 2019 01:23
    #10
    Granskott skrev 2019-05-20 20:05:46 följande:

    Känner igen det där nu när värmen slagit till. Men det värsta är att mina fötter svullnat så enormt. Varje steg är en pina och typ inga skor passar längre. Någon som känner samma? Har beställt stödstrumpor nu som jag hoppas ska kunna underlätta lite i alla fall


    Granskott, hela min kropp är megasvullen. Fått karpaltunnelsyndrom pga det. Vad gäller benen så är mitt bästa tips ett par riktigt bra stödstrumpor. Ha fötterna i högläge när du ligger/sitter. Undvik att stå upp/gå för länge om du kan, det kan kännas som att fötterna inte klarar en minut till sen får man en chock när man ser dom. Ta pauser ofta om du kan. Jobbigt de där med svullna fötter!

  • Sun 26 May 2019 01:32
    #11
    Granskott skrev 2019-05-20 20:05:46 följande:

    Känner igen det där nu när värmen slagit till. Men det värsta är att mina fötter svullnat så enormt. Varje steg är en pina och typ inga skor passar längre. Någon som känner samma? Har beställt stödstrumpor nu som jag hoppas ska kunna underlätta lite i alla fall


    Glömde säga att ingen av mina skor passar längre. Försökte med hjälp av min sambo för nån vecka sedan att slitaaaaaa på ett par sportskor, såg ut som en lindad korv gick bara inte. Kunde inte ens gå i dom. Det jag har gjort är att jag hittade ett par breda rejäla Nikes hos mamma och jag fick dom. Har dom oavsett outfit å de får se hur roligt ut de vill men jag har inget val nu, dom e dom enda skor som jag får på å dessutom bra stöd och sköna. Satsa på en sko som har en rejäl sula för stöd och kanske lite tunnare nu när vår/sommar är här. Har du någon som kan tänka sig att massera ben/fötter så hjälper det också. I alla fall på mig
  • Mon 27 May 2019 22:36
    #12
    Emiz skrev 2019-05-26 01:23:54 följande:

    Granskott, hela min kropp är megasvullen. Fått karpaltunnelsyndrom pga det. Vad gäller benen så är mitt bästa tips ett par riktigt bra stödstrumpor. Ha fötterna i högläge när du ligger/sitter. Undvik att stå upp/gå för länge om du kan, det kan kännas som att fötterna inte klarar en minut till sen får man en chock när man ser dom. Ta pauser ofta om du kan. Jobbigt de där med svullna fötter!


    Tack för dina tips. Har blivit lite bättre sedan jag började med stödstrumpor och att värmeböljan försvann. Är fortfarande dock svullen och har riktigt ont. Hoppas denna sommaren blir mildare än den förra. Vilken veckar du i?
  • Mon 27 May 2019 23:23
    #13
    Granskott skrev 2019-05-27 22:36:08 följande:

    Tack för dina tips. Har blivit lite bättre sedan jag började med stödstrumpor och att värmeböljan försvann. Är fortfarande dock svullen och har riktigt ont. Hoppas denna sommaren blir mildare än den förra. Vilken veckar du i?


    Jag är i vecka 33 32+3. Allt började väldigt tidigt på mig. Ja, värmen är hemsk i detta tillstånd. Blir såååååå glad när jag vaknar å ser att de är mulet ute gått ut i kortärmat å njutit hahahaha. Förhoppningsvis så kommer vi att kissa ut all denna vätska fort som fan efter förlossning! Vilken vecka är du själv i?
Svar på tråden Svettas ihjäl! Tips mottages tacksam!