• Anonym (Ts)

    Hur funkar det med vab under semester?

    Jag har ett långtidssjukt barn. Jag och pappan har varsin 100%ig anställning. Jag jobbar 50% och vabbar 50%. Pappan jobbar hemifrån och jobbar då det han kan och anmäler vab när han inte kunnat jobba pga barnet, så det blir lite olika.

    Nu är det snart semester. Hur blir det då för mig? Jag kommer ta 4 veckor i rad men 50% av detta blir ju vab, eller räknas det bara som vanlig semester om barnet är sjukt på semestern? Eller får jag ta halvdagar semester och halvdagar vab?

    Min och pappans semester överlappar troligtvis med 2 veckor (hans börjar 2v innan min och är också 4v). Vi får inte bestämma när vi tar ut semestern tyvärr så måste bli så.

    Någon som vet hur vi ska tänka?

  • Svar på tråden Hur funkar det med vab under semester?
  • Anonym (100 %)

    Antalet semesterdagar är samma oavsett heltid eller deltid. Du kan inte ta ut halva dagar.

  • Anonym (S)

    Vabbar gör man när man inte kan arbeta pga sjukt barn. På er semester arbetar ni inte. Så, nej, det tror jag inte att man kan.

    Men det finns säkert de som är mer insatta än jag är.

  • Anonym (?)

    Normalt sett kan man byta semesterdag mot vab om barnet är sjukt under semestern, så länge arbetsgivaren godkänner det. Det blir alltså inte automatiskt beviljat. Jag vet dock inget om hur det skulle fungera i er situation.
    Jag får lov att ta halva semesterdagar, men det är nog olika beroende på arbetsplats.

  • Anonym (Ts)

    Jag jobbar på statlig myndighet men det är inget som halkar efter om jag är borta dvs går inte ut över någon kollega

Svar på tråden Hur funkar det med vab under semester?