• Anonym (Hundv­akt)
    Mon 20 May 2019 14:19
    944 visningar
    72 svar
    72
    944

    Sjukpensionär, börjat gå med hund mot betalning, mina pengar eller familjens?

    Hej.

    Jag är sjukpensionär sedan fler år tillbaks, har ut ca 11.000/månad. Min samb har ut ca 18-20000 i månaden. Vi betalar procentuellt till hushållet.

    Jag brukar få ca 1500 över till egna utgifter och han får runt 5000 över.

    Jag har medeciner som inte ingår i högkostnads skyddet (och medeciner som maxar högkostnadskyddet) plus linser ca 1500/år.

    Sedan har jag olycksfallförsäkring, telefon, tandläkarsförsäkring på ca 700/mån. Vill bara visa på att jag inte har så mycket att röra mig med.

    Nu har jag fått tag i en familj som behöver hjälp med att rasta sin hund, de bor 1 mil bort så jag måste ta bilen dit. Jag får 150kr/promenad.

    Det är inte mycket pengar, men för mig gör det jättemycket för min personliga budjet.

    Är det fel av mig att behålla dem själv?

    Det är inget kontinuerligt utan vissa veckor är det inget medan andra veckor har det blivit 2 promenader på samma vecka.

    Sammanlagt har jag nu gått 6 promenader på 7 veckor...

    Min sambo behöver inte pengarna, han har typ inga utgifter... Medan jag sakta skulle kunna jobba upp ett liiiitet buffertkonto med det jag får in...

  • Svar på tråden Sjukpensionär, börjat gå med hund mot betalning, mina pengar eller familjens?
  • Mon 20 May 2019 14:21
    #1

    Med din ökade inkomst får ni väl räkna om den procentuella fördelningen av de gemensamma kostnaderna

  • Anonym (han)
    Mon 20 May 2019 14:24
    #2
    -1
    Anonym (Hundvakt) skrev 2019-05-20 14:19:14 följande:

    Hej.

    Jag är sjukpensionär sedan fler år tillbaks, har ut ca 11.000/månad. Min samb har ut ca 18-20000 i månaden. Vi betalar procentuellt till hushållet.

    Jag brukar få ca 1500 över till egna utgifter och han får runt 5000 över.

    Jag har medeciner som inte ingår i högkostnads skyddet (och medeciner som maxar högkostnadskyddet) plus linser ca 1500/år.

    Sedan har jag olycksfallförsäkring, telefon, tandläkarsförsäkring på ca 700/mån. Vill bara visa på att jag inte har så mycket att röra mig med.

    Nu har jag fått tag i en familj som behöver hjälp med att rasta sin hund, de bor 1 mil bort så jag måste ta bilen dit. Jag får 150kr/promenad.

    Det är inte mycket pengar, men för mig gör det jättemycket för min personliga budjet.

    Är det fel av mig att behålla dem själv?

    Det är inget kontinuerligt utan vissa veckor är det inget medan andra veckor har det blivit 2 promenader på samma vecka.

    Sammanlagt har jag nu gått 6 promenader på 7 veckor...

    Min sambo behöver inte pengarna, han har typ inga utgifter... Medan jag sakta skulle kunna jobba upp ett liiiitet buffertkonto med det jag får in...


    Om han får över 5000 kr och du 1500 kr när ert gemensamma är betalt så låter det inte som att ni betalar procentuellt efter inkomst?

    Jag skulle se det som självklart att du behöll de pengarna för dig själv.

    Både jag och min man har bra inkomster och vi betalar procentuellt = att vi har samma summa över för egna omkostnader när det gemensamma är betalt. Och ändå behåller vi för oss själva om vi skulle få nån extra inkomst från nåt håll. Skulle vara annorlunda om vår gemensamma ekonomi krävde de extra pengarna men nu har vi ett gemensamt och eget överskott så då kan de extra pengarna gå till egna nöjen eller vad vi nu vill.

    Tycker din sambo att du ska lägga pengarna till ert gemensamma?
  • Anonym (Sanna­)
    Mon 20 May 2019 14:24
    #3

    Nej, jag tycker inte att det är fel att du använder dessa pengar själv.

    Ska man vara strikt ekonomisk ska dom ju ingå i din inkomst. Men eftersom din situation är som den är, att du är sjuk, så känns det ju kanon att du får något att göra samt lite extra pengar. Detta är ju inget han förlorar på. Eller han förlorar så lite att det knappt märks.

  • Anonym (Hanna­)
    Mon 20 May 2019 15:00
    #4
    Anonym (han) skrev 2019-05-20 14:24:08 följande:
    Om han får över 5000 kr och du 1500 kr när ert gemensamma är betalt så låter det inte som att ni betalar procentuellt efter inkomst?

    Ja, där måste det ha blivit något fel. TS borde ha ca 2300 kvar att röra sig med (räknat på att sambos inkomst är 19000).
  • Tveksa­mt
    Mon 20 May 2019 15:15
    #5
    Anonym (han) skrev 2019-05-20 14:24:08 följande:
    Både jag och min man har bra inkomster och vi betalar procentuellt = att vi har samma summa över för egna omkostnader när det gemensamma är betalt.
    Hur räknar ni då? Eller vad menar du med procentuellt?
    I min värld betyder det att man betalar efter den procentuella inkomst man har.

    Exempel:
    Person A och B tjänar 30kkr resp. 70kkr efter skatt. Gemensamma utgifter är 60kkr.
    Eftersom A tjänar 30% av hushållets pengar betalar A 30% av hushållets utgifter = 18kkr. B betalar resten, dvs. 42kkr = 70%.
    A och B har då kvar 12 resp. 28 tusen.

    Om både A och B skulle ha lika mycket kvar efter gemensamma utgifter skulle detta bli 20 tusen var, vilket betyder att A skulle betala 33% av sin inkomst till det gemensamma och B skulle få betala 71%.

    Jag menar absolut inte att ni har/gör fel, tydligt är att vi tänker olika och jag vill gärna förstå. Förklara gärna med ett exempel.
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (123)
    Mon 20 May 2019 15:31
    #6

    Till att börja med kanske du ska kolla med Försäkringskassan om det är någon av er som har rätt till de här pengarna. Man får arbeta till en viss del med sjukersättning, men kan bli återbetalningsskyldig om man arbetar för mycket. Dessutom har du ju förmåga att tjäna pengar- ska du verkligen ha ut full sjukersättning då?

  • Anonym (han)
    Mon 20 May 2019 15:45
    #7
    Tveksamt skrev 2019-05-20 15:15:07 följande:
    Hur räknar ni då? Eller vad menar du med procentuellt?
    I min värld betyder det att man betalar efter den procentuella inkomst man har.

    Exempel:
    Person A och B tjänar 30kkr resp. 70kkr efter skatt. Gemensamma utgifter är 60kkr.
    Eftersom A tjänar 30% av hushållets pengar betalar A 30% av hushållets utgifter = 18kkr. B betalar resten, dvs. 42kkr = 70%.
    A och B har då kvar 12 resp. 28 tusen.

    Om både A och B skulle ha lika mycket kvar efter gemensamma utgifter skulle detta bli 20 tusen var, vilket betyder att A skulle betala 33% av sin inkomst till det gemensamma och B skulle få betala 71%.

    Jag menar absolut inte att ni har/gör fel, tydligt är att vi tänker olika och jag vill gärna förstå. Förklara gärna med ett exempel.
    Jag menar som i ditt sista exempel, man lägger pengar procentuellt så att båda får lika mycket kvar att röra sig med när det gemensamma är bekostat. Dina två exempel diffar ju med några tusen.

    Det skulle ju bli större skillnad om båda bidrog med lika mycket till det gemensamma men sen har väldigt olika kvar.

    A tjänar 30.000 och får lägga alltihop till det gemenssamma.
    B tjänar 70.000 och får lägga 30.000 till det gemensamma och har sedan 40.000 kr kvar till sig själv.

    För TS verkar det som att sambon kanske lägger lite mer än TS till det gemensamma men ändå har rätt rejält mycket mer när när det gemensamma är betalt.


  • Anonym (Sanna­)
    Mon 20 May 2019 15:49
    #8
    Anonym (han) skrev 2019-05-20 14:24:08 följande:
    Om han får över 5000 kr och du 1500 kr när ert gemensamma är betalt så låter det inte som att ni betalar procentuellt efter inkomst?

    Jag skulle se det som självklart att du behöll de pengarna för dig själv.

    Både jag och min man har bra inkomster och vi betalar procentuellt = att vi har samma summa över för egna omkostnader när det gemensamma är betalt. Och ändå behåller vi för oss själva om vi skulle få nån extra inkomst från nåt håll. Skulle vara annorlunda om vår gemensamma ekonomi krävde de extra pengarna men nu har vi ett gemensamt och eget överskott så då kan de extra pengarna gå till egna nöjen eller vad vi nu vill.

    Tycker din sambo att du ska lägga pengarna till ert gemensamma?
    Om ni har olika mycket i lön och betalar procentuellt till räkningar kan ni ju inte få samma summa över. Samma summa över blir det ju om ni tjänar exakt lika mycket och betalar 50% var av utgifterna.
  • Anonym (Haha)
    Mon 20 May 2019 15:50
    #9
    Anonym (123) skrev 2019-05-20 15:31:42 följande:

    Till att börja med kanske du ska kolla med Försäkringskassan om det är någon av er som har rätt till de här pengarna. Man får arbeta till en viss del med sjukersättning, men kan bli återbetalningsskyldig om man arbetar för mycket. Dessutom har du ju förmåga att tjäna pengar- ska du verkligen ha ut full sjukersättning då?


    Du måste skämta! Menar du att TS skall arbeta med något som motsvarar 6 hundpromenader på 7 veckor?
  • Anonym (vågen­)
    Mon 20 May 2019 15:57
    #10
    Anonym (Hundvakt) skrev 2019-05-20 14:19:14 följande:

    Hej.

    Jag är sjukpensionär sedan fler år tillbaks, har ut ca 11.000/månad. Min samb har ut ca 18-20000 i månaden. Vi betalar procentuellt till hushållet.

    Jag brukar få ca 1500 över till egna utgifter och han får runt 5000 över.

    Jag har medeciner som inte ingår i högkostnads skyddet (och medeciner som maxar högkostnadskyddet) plus linser ca 1500/år.

    Sedan har jag olycksfallförsäkring, telefon, tandläkarsförsäkring på ca 700/mån. Vill bara visa på att jag inte har så mycket att röra mig med.

    Nu har jag fått tag i en familj som behöver hjälp med att rasta sin hund, de bor 1 mil bort så jag måste ta bilen dit. Jag får 150kr/promenad.

    Det är inte mycket pengar, men för mig gör det jättemycket för min personliga budjet.

    Är det fel av mig att behålla dem själv?

    Det är inget kontinuerligt utan vissa veckor är det inget medan andra veckor har det blivit 2 promenader på samma vecka.

    Sammanlagt har jag nu gått 6 promenader på 7 veckor...

    Min sambo behöver inte pengarna, han har typ inga utgifter... Medan jag sakta skulle kunna jobba upp ett liiiitet buffertkonto med det jag får in...


    Vem betalar bensinen?

    Tycker din sambo det är fel att du behåller dem?
Svar på tråden Sjukpensionär, börjat gå med hund mot betalning, mina pengar eller familjens?