• Anonym (Det_går_trögt)

    Angående bostadskön, Stockholm

    Ska skiljas och vi har en kötid på ett antal år hos Bostad Stockholm som vi har gemensamt betalat avgiften för. Kötiden står dock i mitt blivande exets namn vilket man tyckte inte var viktigt då, men nu tycker man något annat, tyvärr. 

    Så frågan jag gärna skulle vilja höra ett svar på är:

    Har någon (eller någon ni känner) som befann sig i liknande situation lyckats med att få dispens från denna regel hos Bost. Sthlm?

    Vänligen, svara bara på frågan, jag behöver inte förklaring av reglerna som står på BS sida, har redan läst dessa, många gånger om...
    Är ute efter att få reda på om man kan hoppas på att de gör ett undantag om det inte sker på bekostnad av övriga sökande i bostadskön, som i det här fallet. Det är en befintlig kötid, vem av oss som utnyttjar den är i praktiken oväsentligt, tycker jag.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Angående bostadskön, Stockholm
  • Magnefico

    Jag tror du är körd tyvärr. Det är bara att börja om på nytt.

    Måste du bo i Stockholm? I Nynäshamn,Södertälje, Enköping etc. är det mycket lättare att hitta hyresrätter.

  • Anonym (personlig)

    Kötiden i den allmänna bostadskön är väl personlig och har väl alltid varit? EN av er har alltså stått i kön och den andra har blåst sig själv.

  • Anonym (personlig)
    Magnefico skrev 2019-05-20 17:08:01 följande:

    Jag tror du är körd tyvärr. Det är bara att börja om på nytt.

    Måste du bo i Stockholm? I Nynäshamn,Södertälje, Enköping etc. är det mycket lättare att hitta hyresrätter.


    Stockholm har samlat hela länet i en bostadskö och de flesta kommuners egna köer är borta, så även om TS vill bo i Södertälje så måste hen ha tid i Stockholmskön.
  • Anonym (F)
    Anonym (personlig) skrev 2019-05-20 17:38:09 följande:

    Kötiden i den allmänna bostadskön är väl personlig och har väl alltid varit? EN av er har alltså stått i kön och den andra har blåst sig själv.


    Precis.
  • Magnefico
    Anonym (personlig) skrev 2019-05-20 17:40:41 följande:

    Stockholm har samlat hela länet i en bostadskö och de flesta kommuners egna köer är borta, så även om TS vill bo i Södertälje så måste hen ha tid i Stockholmskön.


    Jo, men det gäller bara allmännyttans bostäder. Privata hyresvärdar finns också och de är lättare att få tag på sådana bostäder i t.ex. södertälje.
  • Anonym (Det_går_trögt)

    Tack för alla relevanta svar.
    Jag har reggat mig hos alla privata hyresvärdar som jag har kunnat hitta och som har egna köer, Jag har på senare tid t.o.m. börjat få erbjudanden till visningar här och där. Det är oftast små och dyra lägenheter längre bort från stan, men man får väl gilla läget. Än så länge är jag inte bland dem högst rankade bland dem som får erbjudanden till dessa visningar så även om jag tackade ja till dessa har kontrakten gått till någon annan. Men, men, det är som det är, någonting händer ju i alla fall...
    Södertälje verkar ha mest lägenheter att erbjuda, men detta skulle ju innebära sisådär 4-5 timmars restid till och från jobbet för mig varje dag. 

    Som jag nämnde tidigare, jag är medveten om Bostadförmedlingens regler, har läst dessa flera ggr om, nödens lag...


    Förstår att man kan då undra varför jag ställer frågor om dispens från regler ändå... Jag tänker ungefär så här - Bostadförmedlingen erbjuder en tjänst som vi i egenskap av kunder betalar för. På mitt jobb där vi gör typ detsamma (erbjuder tjänster och produkter till våra kunder) försöker vi vara flexibla mot kunderna när vi kan. Så länge det är inom lagens ramar och ingen annan kund eller partner lider skada av att vi gör ett undantag från dem vanliga spelreglerna, försöker vi oftast göra det lila extra om det känns som det bästa för kunden.
    Så jag hade lite förhoppningar om att detta kanske skulle vara möjligt även hos Bostadförmedlingen, men jag kanske är alltför optimistisk..?

  • Anonym (F)
    Anonym (Det_går_trögt) skrev 2019-05-21 15:35:36 följande:

    Tack för alla relevanta svar.

    Jag har reggat mig hos alla privata hyresvärdar som jag har kunnat hitta och som har egna köer, Jag har på senare tid t.o.m. börjat få erbjudanden till visningar här och där. Det är oftast små och dyra lägenheter längre bort från stan, men man får väl gilla läget. Än så länge är jag inte bland dem högst rankade bland dem som får erbjudanden till dessa visningar så även om jag tackade ja till dessa har kontrakten gått till någon annan. Men, men, det är som det är, någonting händer ju i alla fall...

    Södertälje verkar ha mest lägenheter att erbjuda, men detta skulle ju innebära sisådär 4-5 timmars restid till och från jobbet för mig varje dag. 

    Som jag nämnde tidigare, jag är medveten om Bostadförmedlingens regler, har läst dessa flera ggr om, nödens lag...

    Förstår att man kan då undra varför jag ställer frågor om dispens från regler ändå... Jag tänker ungefär så här - Bostadförmedlingen erbjuder en tjänst som vi i egenskap av kunder betalar för. På mitt jobb där vi gör typ detsamma (erbjuder tjänster och produkter till våra kunder) försöker vi vara flexibla mot kunderna när vi kan. Så länge det är inom lagens ramar och ingen annan kund eller partner lider skada av att vi gör ett undantag från dem vanliga spelreglerna, försöker vi oftast göra det lila extra om det känns som det bästa för kunden.

    Så jag hade lite förhoppningar om att detta kanske skulle vara möjligt även hos Bostadförmedlingen, men jag kanske är alltför optimistisk..?


    Det innebär alltså att du vill ha en massa ködagar gratis? För ni har väl bara betalat en avgift?
  • Anonym (.)
    Anonym (F) skrev 2019-05-21 16:48:35 följande:
    Det innebär alltså att du vill ha en massa ködagar gratis? För ni har väl bara betalat en avgift?
    Man kanske skulle kunna tänka att exet skulle kunna skriva över sin kötid på TS (och alltså förlora sin egen kötid). Det skulle väl inte vara fel egentligen, men jag tror inte att Bostad Stockholm tillåter det heller. 
  • Anonym (Det_går_trögt)
    Anonym (F) skrev 2019-05-21 16:48:35 följande:
    Det innebär alltså att du vill ha en massa ködagar gratis? För ni har väl bara betalat en avgift?
    Nej, det är en existerande kötid som vi har betalat avgift för, vet inte om du missade att jag skrev detta ovan, eller om vi har olika uppfattningar om vad som är gratis.
  • Anonym (Det_går_trögt)
    Anonym (.) skrev 2019-05-21 17:30:52 följande:
    Man kanske skulle kunna tänka att exet skulle kunna skriva över sin kötid på TS (och alltså förlora sin egen kötid). Det skulle väl inte vara fel egentligen, men jag tror inte att Bostad Stockholm tillåter det heller. 
    Precis. Det är det jag hade i åtanke. När man ska skiljas, den ena partnern flyttar, den andra bor kvar.
    Så jag försökte förklara att exet vill ju bo kvar och det är OK för min del. För min del vill jag be bostadsförmedlingen om att låta mig använda kötiden för att flytta. 
    Och du har rätt, de lär nog inte vilja göra det, men jag kommer be dem om detta ändå. Skadar inte att fråga.
  • Anonym (aber)
    Anonym (Det_går_trögt) skrev 2019-05-22 09:02:15 följande:

    Precis. Det är det jag hade i åtanke. När man ska skiljas, den ena partnern flyttar, den andra bor kvar.

    Så jag försökte förklara att exet vill ju bo kvar och det är OK för min del. För min del vill jag be bostadsförmedlingen om att låta mig använda kötiden för att flytta. 

    Och du har rätt, de lär nog inte vilja göra det, men jag kommer be dem om detta ändå. Skadar inte att fråga.


    Köplatsen är personlig och kan ej överlåtas. Som jag ser det har ni följande alternativ.

    Du övertar er nuvarande bostad och din man använder kötiden för att skaffa ny bostad. Du kan vid behov sedan försöka byta den nuvarande bostaden till nåt annat mer lämpligt.

    Din man skaffar en ny bostad som ju även blir din så länge ni är gifta och inte gjort bodelning. Vid bodelningen tar du över den nya medans han behåller den gamla. Det här alternativet är lite krångligt. Det kan exempelvis bli svårt för er att få hyra en ny bostad så länge ni har kvar den gamla. Och vet inte vad hyresbolag tycker om upplägget. Men värt att fundera på.

    Du skaffar dig något på egen hand.

    Ni kontaktar hyresbolaget och frågar dem om det är möjligt att göra som du föreslår. Tror det kommer bli tvärnej MEN det är helt klart värt ett försök.
  • Anonym (Det_går_trögt)

    Tack för alla svar, det mesta är korrekta fakta som jag har redan blivit väl medveten om, för det här problemet har jag försökt lösa under längre tid nu.
    Det uppskattas dock väldigt mycket att ni tog er tid att läsa och svara i tråden. 

    Med det sagt, jag skulle vara tacksam om vi kunde komma tillbaka till det som jag var ute efter från starten, nämligen svar på denna fråga, citerar det igen:
    "Har någon (eller någon ni känner) som befann sig i liknande situation lyckats med att få dispens från denna regel hos Bost. Sthlm?"

  • Anonym (F)
    Anonym (Det_går_trögt) skrev 2019-05-22 08:57:46 följande:

    Nej, det är en existerande kötid som vi har betalat avgift för, vet inte om du missade att jag skrev detta ovan, eller om vi har olika uppfattningar om vad som är gratis.


    Men ni har väl bara betalat för en person?
  • Anonym (Blir svårt)

    Jag tror chansen är minimal att du får överta poängen. Det krävs mycket starka sociala eller medicinska skäl för att få dispans från reglerna, jag har i mitt arbete kommit i kontakt med personer försökt som försökt få dispans men bostadsförmedlingen håller hårt på reglerna. Det är ju som bekant extrem bostadsbrist och för att hela kösystemet inte ska urholkas, exempelvis med föräldrar som ställer sig i kö och överlåter köpoängen till sina barn och liknande, så behöver det vara så. De som jag känner till som har fått det har haft VÄLDIGT starka sociala eller medicinska skäl, att bara separera och att man står utan bostad och har barn exempelvis räcker inte.

  • Anonym (Ellie)

    Om jag var ni, förutsatt att ni kommer bra överens, så hade jag skaffat en ny lägenhet tillsammans. Så att ni står båda på kontraktet. För jag antar att du står som hans medsökande? Annars brukar man kunna lägga till en medsökande. Den får ingen kötid men räknas också in när man söker.

    Då kan du flytta in i lägenheten och senare säger ni att ni har separerat och då tar du bort honom från kontraktet.

  • Anonym (Det_går_trögt)

    Hittills har jag varit könsneutral i tråden och vill gärna att det fortsätter så. Om jag inte har klantat mig någonstans ovan i tråden, så bör ni inte kunna veta om jag är "hon" eller "han".
    Någon antog dock att jag är en "hon" i ett inlägg ovan och andra börjar ta efter så jag vill påpeka att det kanske är så, kanske inte.
    Just saying, ingen big deal egentligen.

    Inga regel utan undantag heter det väl....Jag anser själv att regler måste finnas, det är ett måste för att undvika oegentligheter. Man ser ju att det finns folk som utnyttjar bristande regler och kontroll av dessa. Folk behåller t.ex. hyresrätter och hyr ut svindyrt i andra hand trots att man har köpt hus eller lägenhet. Folk fejkar t.o.m. skillsmässor av någon skum anledning, troligen för ekonomisk vinning. men sånt bör väl myndigheter och hyresvärdar kunna kontrollera och sanktionera bättre. 
    Anser fortfarande att det är ingen annan bostadssökande som skulle ta skada om jag skulle få använda denna kötid. Det är en befintlig kötid som skulle utnyttjas och därmed försvinna, precis som kötider gör. Det är inte så att jag vill be Bostadsförmedlingen ge oss två kötider till förfogande fast vi har betalat bara för en. Jag hoppas bara att de kan göra ett undantag när det gäller namn som står i deras register och på det viset göra en av livets svåraste situationer lite lättare. Jag menar, man delar ju på allt annat vid skillsmässor, så varför kan inte även en kötid omfattas av det? Den ena behåller nuvarande boende, den andra utnyttjar kötiden och flyttar, jag ser inget fel i detta.

    Man kan nog inte få en andra lägenhet så länge man är gift "på papper", så vi får väl ta tag i den biten först. Har inte gjort det hittills, tänker nog inte så klart alla dagar i veckan och hoppades nånstans på att det skulle gå att göra något åt den här kötiden och var rädd att en officiell skillsmässa skulle påverka detta negativt. Kanske dumt tänkt, men man skiljer sig inte så ofta i livet för att kunna veta om man gör rätt eller fel och det är en svår livssituation som gör inte tankearbetet lättare, 
    Starka sociala och medicinska skäl behöver man om man ansöker om förtur, har jag för mig, och det är inte förtur jag vill ansöka om. Sånt brukar dock vara en luddig tolkningsfråga när det kommer till myndigheterna, man hör ju en del skräckhistorier om sånt nuförtiden.

    Ber om ursäkt för att mina inlägg blir längre, jag vill nog skriva av mig lite också och även ta vara på all feedback som ni kan ge, innan jag tar kontakt med Bostadsförmedlingen...

Svar på tråden Angående bostadskön, Stockholm