• Anonym (-)

    Varför skäms man så om man inte kan hålla sig?

    Om man råkar ut för att inte kunna hålla sig är det väl få vuxna, om ens några, som skulle se ner på eller tycka något konstigt om denne. De flesta är nog väldigt förstående och stöttande. Så varför skäms man så in i norden om det händer?

  • Svar på tråden Varför skäms man så om man inte kan hålla sig?
  • Anonym (?)

    En intim handling som man inte vill att folk ska se (toaletter har dörrar av en anledning). Det sammanknippas med småbarn. Man är rädd att bli sedd som sjuklig/äcklig.

    Men man skäms ju massor också om man råkar välta ner något på affären och det är inte ens intimt...

    Pinsamt bryta mot sociala normer. Att inte klara något alla "ska" klara.

    Sen hade jag inte tyckt det var inget att bevittna någon annan misslyckas med att hålla sig. Hade tyckt sjukt synd om människan och varit förstående och inte tyckt den var äcklig men hade ju aldrig glömt det liksom... och undrat hur det blev så.

  • Anonym (Ann)

    Ja du, säg det. Man förknippar väl att inte kunna hålla sig med småbarn även om det kan hända och händer vuxna. Och det tror jag de flesta förstår och vet om. Fast jag förstår vad du menar, 2 ggr har det hänt i vuxen ålder att jag inte kunde hålla mig och båda gångerna kändes det om om man ville dö på fläcken. Fast ingen har någonsin påmint mig om det bortsett från min man som bevittnade andra gången. Han kan småretas men jag kan småreta honom för annat så det jämnar ut sig.

Svar på tråden Varför skäms man så om man inte kan hålla sig?