• Anonym (Mamma till två)

    Vad gör ni med era 7 månaders bebisar

    Vad gör ni med era 7 månaders bebisar? Min börjar bli så rastlös på dagarna när storasyster är på fsk, jag är inte mkt för öppna förskolan så vill helst ha andra tips,

    Min 7 månaders är otroligt rörlig och både kryper och går längst möbler så han vill helst inte behöva sitta i vagnen utan röra sig.

    Jag har noll idéer snälla hjälp!!

  • Svar på tråden Vad gör ni med era 7 månaders bebisar
  • Anonym (barnbarn)

    Men barnet måste väl få röra sig? Det är så de utvecklar muskler och får erfarenhet. Så länge han är nöjd så är det ju helt ok. Så små barn behöver inte få så mycket sysselsättning. De behöver mat, närhet, blöjor och sömn. I övrigt roar de sig själva. Ge honom tid att upptäcka dig och din kropp (händer, ansikte osv). Bara umgås. Läs pekböcker. Gunga. Lek tittut. Det finns hur mycket som helst. Men de behöver inte stimuleras så mycket som du tror. 

  • Frejv

    Jag åkte och badade på badhus ibland. Mycket mysigt och han tyckte det var roligt. Sen sov han gott efteråt! Bra med vattenvanan dom får då med!

  • Frejv

    Brukar även "jaga" varandra. Kryper på golvet och säger att jag ska ta honom och morrar lite som ett djur. Mycket omtyckt här hemma!

  • Anonym (Mamma till två)
    Meriall skrev 2019-05-20 15:18:12 följande:

    Vattenlek på balkong/uteplats? (plaska med händerna)


    [quote=79637208][quote-nick]Anonym (barnbarn) skrev 2019-05-20 15:16:46 följande:[/quote-nick]Men barnet måste väl få röra sig? Det är så de utvecklar muskler och får erfarenhet. Så länge han är nöjd så är det ju helt ok. Så små barn behöver inte få så mycket sysselsättning. De behöver mat, närhet, blöjor och sömn. I övrigt roar de sig själva. Ge honom tid att upptäcka dig och din kropp (händer, ansikte osv). Bara umgås. Läs pekböcker. Gunga. Lek tittut. Det finns hur mycket som helst. Men de behöver inte stimuleras så mycket som du tror. [/

    Nu var det ju inga större aktiviteter jag efterlyste men han behöver stimulans mer än mitt första barn behövde, alla barn är olika!
  • Anonym (Mamma till två)

    [quote=79637211][quote-nick]Meriall skrev 2019-05-20 15:18:12 följande:[/quote-nick]Vattenlek på balkong/uteplats? (plaska med händerna

    Tack för bra idé, mitt första svar vart super konstigt och skulle vara till det första inlägget.

  • Anonym (tag)
    Anonym (Mamma till två) skrev 2019-05-20 15:12:02 följande:

    Vad gör ni med era 7 månaders bebisar? Min börjar bli så rastlös på dagarna när storasyster är på fsk, jag är inte mkt för öppna förskolan så vill helst ha andra tips,

    Min 7 månaders är otroligt rörlig och både kryper och går längst möbler så han vill helst inte behöva sitta i vagnen utan röra sig.

    Jag har noll idéer snälla hjälp!!


    Nu är det ett tag sedan mina var 7 månader men jag hade också en lite rastlös sort som gillade att göra saker.

    För det första så ville de prompt sitta framåtvänt i sittvagn när vi promenerade. Vi bor i en lugn villaförort så jag tror inte att de fick nån överdos av intryck för att de satt framåtvända, inte heller blev vår anknytning allvarligt försämrad av det.

    Saker vi brukade göra:
    - Ses hos andra föräldrar med bebisar i samma ålder. Andras grejer och hem= roligare än hemma.
    - Öppna förskolan, nån gånger i veckan i den åldern (jag tyckt inte heller det var superkul, men nåt ska man ju göra liksom och bebisen gillade att sjunga och et som man gjorde där).
    - Lekpark, gunga var poppis i alla fall. Minns inte om de börjat sitta i sandlådan redan då? När de började med sandlåda så kunde de sitta där länge i alla fall, gräva, kasta sand, äta sand..

    Varje dag gick vi promenad minst två ggr (på fm och em) och de promenaderna brukade leda till en lekpark med lite gungning och ev lite sandlåda.

    På sommaren (mina är födda på vintern så de var omkring 7 mån på sommaren) så kunde vi gå ut och leka med vatten, en hink och lite ösgrejer så kunde de hålla på och hälla och plaska. Även sittbada i en balja utomhus och hälla ut vattnet omkring sig.

    Och så öppna eller träffa annan bebis 1-3 ggr per vecka lite beroende på.


  • Anonym ()

    Jag körde ett gäng sånger och babymassage också. Hade väl ca 10 sånger som gick runt, flesta "snodda" på öppna förskolan. Igenkänningsfaktorn i sångerna och att veta när man skulle blåsa, eller annat var ju också kul!

Svar på tråden Vad gör ni med era 7 månaders bebisar