• Mon 20 May 2019 17:10
    1504 visningar
    14 svar
    14
    1504

    Vad har jag rätt till om jag bott och arbetat på Irland senaste 5 åren men är gravid och vill flytta hem till Sverige?

    Hej, 

    Jag har lite funderingar kring föräldrar penning. 

    Jag har bott och arbetat på Irland i 5 år. Min man är irländsk och vi fick precis veta att vi väntar vårt första barn som är beräknat i januari.

    Här på Irland så kommer jag att ha rätt till 6 månaders mammaledighet. Då 6 månader känns lite kort så funderar vi nu på att flytta till Sverige så jag kan tillgodo fler dagar. 

    Jag undrar då vad jag har för rättigheter gällande föräldrar penning och föräldrar ledighet. 

    Måste jag ha jobbat i Sverige i minst 240 dagar när jag flyttar tillbaka innan jag har rätt till fp?

    Vad är mina rättigheter om jag folkbokför mig i Sverige igen och registrerar mig hos försäkringskassan när jag flyttar tillbaka när mitt barn är 6 månader?

    Har min irländska make några rättigheter då han är EU medborgare?

    Tacksam för svar
  • Svar på tråden Vad har jag rätt till om jag bott och arbetat på Irland senaste 5 åren men är gravid och vill flytta hem till Sverige?
  • Anonym (t)
    Mon 20 May 2019 17:14
    #1
    -1

    Oj, här ska det mjölkas ur så mycket pengar som möjligt, ser jag.

  • Anonym (M)
    Mon 20 May 2019 17:14
    #2
    -1

    Wow! Snacka om att vilja utnyttja systemet. Till att börja med, är du ens svensk medborgare?

  • Mon 20 May 2019 19:42
    #3
    Anonym (M) skrev 2019-05-20 17:14:50 följande:

    Wow! Snacka om att vilja utnyttja systemet. Till att börja med, är du ens svensk medborgare?


    Anonym (t) skrev 2019-05-20 17:14:03 följande:

    Oj, här ska det mjölkas ur så mycket pengar som möjligt, ser jag.


    Vad är det för inställning? Det verkar ju som att TS är svensk medborgare med tanke på hennes nick. Det är väl klart att hon ska få ta del av den svenska föräldraledigheten! Hon har ju bara varit borta från Sverige i 5 år, räknas man inte som svensk längre då och ska förlora alla sina rättigheter? .."Utnyttja systemet", Hon vill ju bara nyttja systemet som vilken svensk som helst! 


    Ts, Jag tycker att det är jättebra att ni tänker på barnets bästa och vill vara föräldralediga i mer än 6 månader! 
    Jag läste lite på försäkringskassan och det verkar helt klart att du har rätt till föräldrapenning. Hur mycket det blir har jag ingen aning om. Det är nog lika bra att ringa och prata med försäkringskassan!
    Det finns massor med info här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning 

  • Anonym (t)
    Mon 20 May 2019 19:45
    #4
    TantTitti skrev 2019-05-20 19:42:34 följande:
    Anonym (t) skrev 2019-05-20 17:14:03 följande:

    Oj, här ska det mjölkas ur så mycket pengar som möjligt, ser jag.


    Vad är det för inställning? Det verkar ju som att TS är svensk medborgare med tanke på hennes nick. Det är väl klart att hon ska få ta del av den svenska föräldraledigheten! Hon har ju bara varit borta från Sverige i 5 år, räknas man inte som svensk längre då och ska förlora alla sina rättigheter? .."Utnyttja systemet", Hon vill ju bara nyttja systemet som vilken svensk som helst! 


    Ts, Jag tycker att det är jättebra att ni tänker på barnets bästa och vill vara föräldralediga i mer än 6 månader! 
    Jag läste lite på försäkringskassan och det verkar helt klart att du har rätt till föräldrapenning. Hur mycket det blir har jag ingen aning om. Det är nog lika bra att ringa och prata med försäkringskassan!
    Det finns massor med info här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning 


    Hon kan vara ledig lika länge på Irland. Eftersom hon ändå ska sluta sitt jobb så kan hon vara hemma hur länge hon vill.  Men det är ju pengarna hon vill åt.
  • Anonym (...)
    Mon 20 May 2019 19:47
    #5

    Tror knappast du har rätt till ett öre i Sverige om du inte har jobbat här det senaste året. Med all rätt.

  • Mon 20 May 2019 19:48
    #6

    Det verkar också som att du kan få (svensk) föräldrapenning även om du bor i Irland så länge du är försäkrad i Sverige.. Dock kanske det bara gäller kortare resor.


    "Du har rätt att behålla din föräldrapenning när du är utomlands så länge du är försäkrad i Sverige och barnet bor inom EU/EES-området eller Schweiz."
    - Försäkringskassan

  • Anonym (moll)
    Mon 20 May 2019 19:56
    #7

    Vissa delar av socialförsäkringen är baserade på bosättning och vissa på arbete. Kan vara så i andra länder med. Gällande föräldraförsäkringen så är grundersättningen bosättningsbaserad medans den högre ersättningen är arbetsbaserad. I vilket fall kommer du få grundersättningen. Kan vara så att du kommer få en del av ersättningen från Sverige och en del från Irland.

  • Mon 20 May 2019 21:11
    #8
    Anonym (M) skrev 2019-05-20 17:14:50 följande:

    Wow! Snacka om att vilja utnyttja systemet. Till att börja med, är du ens svensk medborgare?


    Ja, 

    Född och uppvuxen i Sverige. Jobbar för ett danskt företag på Irland mot den svenska marknaden så jag reser till och med fortfarande till Sverige för jobb en gång i månaden och för att hälsa på min oerhört svenska familj. 
    Vi planerade en flytt till Sverige om ett år men på grund av graviditeten så får vi skynda på. Några fler frågor?
  • Mon 20 May 2019 21:14
    #9
    TantTitti skrev 2019-05-20 19:42:34 följande:
    Anonym (t) skrev 2019-05-20 17:14:03 följande:

    Oj, här ska det mjölkas ur så mycket pengar som möjligt, ser jag.


    Vad är det för inställning? Det verkar ju som att TS är svensk medborgare med tanke på hennes nick. Det är väl klart att hon ska få ta del av den svenska föräldraledigheten! Hon har ju bara varit borta från Sverige i 5 år, räknas man inte som svensk längre då och ska förlora alla sina rättigheter? .."Utnyttja systemet", Hon vill ju bara nyttja systemet som vilken svensk som helst! 


    Ts, Jag tycker att det är jättebra att ni tänker på barnets bästa och vill vara föräldralediga i mer än 6 månader! 
    Jag läste lite på försäkringskassan och det verkar helt klart att du har rätt till föräldrapenning. Hur mycket det blir har jag ingen aning om. Det är nog lika bra att ringa och prata med försäkringskassan!
    Det finns massor med info här:
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning 


    Tack så mycket. Yes är svensk medborgare och är som sagt född och uppvuxen i Sverige. Vi planerade en flytt till Sverige i vilket fall men nu blev det lite stress pga den oplanerade graviditeten. Tusen tack för svar. Hann prata med någon där idag och har bokat in återkoppling nästa vecka. 
  • Mon 20 May 2019 21:16
    #10
    irländsksvensken skrev 2019-05-20 21:14:29 följande:
    Tack så mycket. Yes är svensk medborgare och är som sagt född och uppvuxen i Sverige. Vi planerade en flytt till Sverige i vilket fall men nu blev det lite stress pga den oplanerade graviditeten. Tusen tack för svar. Hann prata med någon där idag och har bokat in återkoppling nästa vecka. 
    Ditt fall verkar invecklat, så då är det bäst du frågar försäkringskassan direkt istället.
  • Anonym (Hah)
    Mon 20 May 2019 21:33
    #11
    +1
    Anonym (...) skrev 2019-05-20 19:47:24 följande:

    Tror knappast du har rätt till ett öre i Sverige om du inte har jobbat här det senaste året. Med all rätt.


    Du vet att man får fp fast man inte jobbat en enda dag i sitt liv va?
  • Anonym (SGI)
    Mon 20 May 2019 21:57
    #12
    +1

    Din SGI kan baseras på din inkomst i ett annat EU-land än Sverige. Detta har att göra med den fria rörligheten inom EU för arbete och sjukförmåner.

    Däremot är det extremt viktigt att det inte finns något glapp om du ska behålla SGI. Normalt har du 3 månader så kallat efterskydd för din SGI. Inom 3 månader efter avslutad anställning måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen eller uppnå annat SGI-skydd för att behålla din SGI. Eller få ett jobb i Sverige.

    Som gravid har du dessutom rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt 6 månader innan förlossningen. Så då är det ännu mer generöst än 3 månader. Så flyttar ni till Sverige t.ex. i september faller du in under 6 månadersregeln. Observera att det är 6 månader innan barnets nedkomst som gäller. Dvs se till att ha lite marginal om du skulle gå över tiden.

    Det så kallade 240-dagarsvillkoret kan också det uppfyllas genom arbete i annat EU-land.

    Lycka till!

  • Mon 20 May 2019 22:07
    #13
    Anonym (SGI) skrev 2019-05-20 21:57:36 följande:

    Din SGI kan baseras på din inkomst i ett annat EU-land än Sverige. Detta har att göra med den fria rörligheten inom EU för arbete och sjukförmåner.

    Däremot är det extremt viktigt att det inte finns något glapp om du ska behålla SGI. Normalt har du 3 månader så kallat efterskydd för din SGI. Inom 3 månader efter avslutad anställning måste du vara inskriven på arbetsförmedlingen eller uppnå annat SGI-skydd för att behålla din SGI. Eller få ett jobb i Sverige.

    Som gravid har du dessutom rätt att gå ner i tid eller sluta jobba helt 6 månader innan förlossningen. Så då är det ännu mer generöst än 3 månader. Så flyttar ni till Sverige t.ex. i september faller du in under 6 månadersregeln. Observera att det är 6 månader innan barnets nedkomst som gäller. Dvs se till att ha lite marginal om du skulle gå över tiden.

    Det så kallade 240-dagarsvillkoret kan också det uppfyllas genom arbete i annat EU-land.

    Lycka till!


    Tusen tack för svar! 
  • Anonym (Anony­m2)
    Tue 8 Mar 2022 15:31
    #14
    irländsksvensken skrev 2019-05-20 22:07:17 följande:
    Tusen tack för svar! 
    Hej, 

    Får jag fråga hur det gick för dig Irländsksvensken? Stämde det som Anonym skrev?
Svar på tråden Vad har jag rätt till om jag bott och arbetat på Irland senaste 5 åren men är gravid och vill flytta hem till Sverige?