• Anonym (Uppgiven)

    Flygplatsrasism

    Är det någon annan med arabiskt namn här som ALLTID är den ?slumpmässigt utvalda? när de går genom kontrollen på flygplatsen?

    Det är helt otroligt, jag trodde det överdrevs, men från att inte en enda gång blivit denna utvalda när jag hade ett übersvenskt namn till att ha bytt till ett arabiskt så slår det aldrig fel! Första gångerna var jag nära att börja asgarva för det var så uppenbart, nu är det bara irriterande.

  • Svar på tråden Flygplatsrasism
  • Anonym (M)

    Både jag och sambon har blivit utvalda trots att vi har "übersvenska" namn. De handlar inte om rasism men det kommer alltid finnas dom som ska dra rasistkortet. Jag blev utvald för jag glömde surfplattan i väskan på röntgen, de vart drogprover och hela registret. Sambon för han hade en burk vax som han glömt slänga. Såna simpla saker kan göra att man får genomgå fullständig kontroll!

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (M) skrev 2019-05-20 17:18:23 följande:

    Både jag och sambon har blivit utvalda trots att vi har "übersvenska" namn. De handlar inte om rasism men det kommer alltid finnas dom som ska dra rasistkortet. Jag blev utvald för jag glömde surfplattan i väskan på röntgen, de vart drogprover och hela registret. Sambon för han hade en burk vax som han glömt slänga. Såna simpla saker kan göra att man får genomgå fullständig kontroll!


    Så du menar att ni blir utvalda VARJE GÅNG ni flyger?
  • Anonym (M)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-05-20 17:19:47 följande:

    Så du menar att ni blir utvalda VARJE GÅNG ni flyger?


    Nope, men vi lyckas o andra sidan alltid träffa rusningstrafiken när vi ska nånstans. Men du vill få det till att bara folk med utländska namn/härkomst som blir stoppade i kontrollen? Så det är bara du och dina landsmän som står med armarna utsträckta i kontrollen? Anledningen till att samma människa blir stoppad gång på gång är oftast för att nånting finns noterat som avvikit tidigare, har noll med härkomst att göra.
  • Cailyn

    Det kanske ligger ngt i det du skriver MEN jag har ett mycket ?svenskklingande? namn (både förnamn och efternamn och är mkt ljus med ljust hår, inga tatueringar el dylikt heller och jag blir ofta slumpmässigt utvald.

  • Anonym (O)

    Om det är den vanliga säkerhetskontrollen TS menar, så uppger man inte namn där. Så antagligen driver TS med oss.

  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (M) skrev 2019-05-20 17:23:59 följande:

    Nope, men vi lyckas o andra sidan alltid träffa rusningstrafiken när vi ska nånstans. Men du vill få det till att bara folk med utländska namn/härkomst som blir stoppade i kontrollen? Så det är bara du och dina landsmän som står med armarna utsträckta i kontrollen? Anledningen till att samma människa blir stoppad gång på gång är oftast för att nånting finns noterat som avvikit tidigare, har noll med härkomst att göra.


    Nej självklart blir andra stoppade också, men jag och min man blir stoppad VARJE GÅNG och det finns absolut ingenting som avvikit.

    Mina landsmän? Menar du alla andra blonda, blåögda gotlänningar då? Jag har gift mig med en arab, jag är ingen själv, så jag vet skillnaden även om de som inte upplevt det nekar till det. Jag trodde ju inte heller på det innan.
  • Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2019-05-20 17:27:00 följande:

    Om det är den vanliga säkerhetskontrollen TS menar, så uppger man inte namn där. Så antagligen driver TS med oss.


    Nä men man kan ju skylla på det för att få dra rasistkortet. 99% av fallen när folk blir stoppade är det för att nånting finns noterat eller beteendet man har i säkerhetskontrollen.
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (O) skrev 2019-05-20 17:27:00 följande:

    Om det är den vanliga säkerhetskontrollen TS menar, så uppger man inte namn där. Så antagligen driver TS med oss.


    Nej jag driver inte.
  • Anonym (M)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2019-05-20 17:28:33 följande:

    Nej självklart blir andra stoppade också, men jag och min man blir stoppad VARJE GÅNG och det finns absolut ingenting som avvikit.

    Mina landsmän? Menar du alla andra blonda, blåögda gotlänningar då? Jag har gift mig med en arab, jag är ingen själv, så jag vet skillnaden även om de som inte upplevt det nekar till det. Jag trodde ju inte heller på det innan.


    Ja då handlar det inte om ditt namn eller utseende utan snarare ditt beteende om det att säkerhetskontrollen du blir stoppad i.
Svar på tråden Flygplatsrasism