• Mon 20 May 2019 18:08
    406 visningar
    2 svar
    2
    406

    Psykiskt misshandlad av tonåring

    Jag har en tonåring som inte mår bra och det tas ut på främst mig. Jag styrs av arga spydiga kommentarer och vetskapen att varje irritation kommer lämna nya ärr på kroppen. Hur sätter man gränser till en tonåring som skär sig eller skadar sig på andra sätt? Vi får typ hjälp av bup, men 45-60 minuter varannan vecka räcker inte långt och speciellt inte när behandlaren är sjuk titt som tätt. Hur orkar man och hur läker man sig själv? Jag har det inte värst, jag vet att andra har det värre, men det är skitjobbigt ändå.
    Idag kommer min tonåring troligtvis skära sig eftersom denne kastade dekorstenar på golvet och jag tvingade tonåringen att plocka upp. Jag har nått så långt att jag spelar mamma, men väntar bara på att nian och gymnasiet ska vara avklarat så tonåringen äntligen får stå på egna ben. Det har denne velat sedan denne föddes, det har varit en evig kamp. Just nu smyger jag runt i huset, för det skapar irritation att jag är arg, tydligen hörs det på mitt sätt att röra mig. Fast jag är van, för jag får inte tugga eller peta på naglarna heller. 
    Jag försöker lära mig stresshantering eftersom jag är på väg tillbaka efter en utmattning. Tonåringens kommentarer och humör lämnar mig med stora öppna sår och stressen slår i taket. Samtidigt ska jag orka samla energi och lägga på jobbet. Min man jobbar och jag vet inte när han kommer hem och lika bra är det för allt detta tär hårt på vår relation.
    Hur orkar man?

  • Svar på tråden Psykiskt misshandlad av tonåring
  • Sommar­skugga­n
    Tue 21 May 2019 19:16
    #1

    Om ungen gör illa sig själv så måste du se till att hen blir inlagd på psyk. Det är inte synd om dig. Detär synd om barnet som inte får den hjälp hen behöver

  • Tue 21 May 2019 19:23
    #2
    Sommarskuggan skrev 2019-05-21 19:16:00 följande:

    Om ungen gör illa sig själv så måste du se till att hen blir inlagd på psyk. Det är inte synd om dig. Detär synd om barnet som inte får den hjälp hen behöver


    Ja det är tydligen svårt för vissa att hålla två tankar i huvudet på samma gång. Vad är vunnet av att du trycker ner TS? Hur kan det INTE "vara synd" om TS? Hon lever ju i ett helvete med en felbehandlad tonåring och frånvarande karl.
Svar på tråden Psykiskt misshandlad av tonåring