• Tue 21 May 2019 08:22
    1102 visningar
    6 svar
    6
    1102

    Kanin dricker inget

    Vi fick hem vår kanin för 2 dagar sedan.

    Han är en 2 månader gammal dvärgvädur/dvärgteddy.

    Vi har märkt att han varken kissat eller druckit sedan han kom. Enligt säljaren drack han ur vanlig kaninflaska, men jag tycker det verkar som att han inte vet hur man gör/är ointresserad. Håller vi fram den vid nosen så vänder han bara bort huvudet.

    Gurka vill han inte ha.

    Han har mest ätit hö, samt lite pellets.

    Eftersom han är så liten så har vi bara gett honom ett halvt maskrosblad om dagen och lite lite gräs för att vänja magen. Så den lilla vätskan kan omöjligt räcka!

    Idag fyllde jag en medicinspruta med vatten och satte han i knäet. Efter lite tragglande förstod han vad det var och började tokdricka.

    6 sprutor a' 5 ml, så ca 30 ml i ett svep drack han.

    Hur ska jag göra för att få honom att dricka ur sin flaska? Och hur mycket ska en 8 veckors dricka per dag?

  • Svar på tråden Kanin dricker inget
  • Tue 21 May 2019 08:47
    #2
    Fjäril kär skrev 2019-05-21 08:39:16 följande:

    Sätt dit en vattenskål


    Provade det halva dagen igår men han drack inget, utan vickade till slut ut allt. Vill ju av den anledningen försöka få till vattenflaskan med. :/

    Läst att dom hittar vatten till slut, men två dagar utan varken vatten eller kiss känns på tok för extremt.. :(
  • Tue 21 May 2019 09:49
    #5
    Scruffy skrev 2019-05-21 09:25:25 följande:

    Nu har vi inte haft kanin men däremot dvärghamstrar.

    Testa med fingret vid mynning i flaskan att ditt finger blir blött.

    Ibland kan kulan fastna och då kommer det inget vatten. 

    Det hände oss flera gånger.

    Egentligen ska du testa den en gång per dag. 


    Tack för tips, testade det men vatten kommer det! :)
  • Tue 21 May 2019 09:51
    #6
    mammatill6 skrev 2019-05-21 09:15:37 följande:

    Han dricker förmodligen så lite så det inte märks. Så har det varit för våra när de var små. Och endast druckit på natten.


    Okej. Men tänker att nu svepte han ju ändå i sig 30 ml från sprutan på en gång. :/ Då borde det ju minska i flaskan. Och jag hittar ju inget kiss heller i buren.

    Bajsat gör han däremot på nätterna. Så nån vätska borde han ju fått i sig, annars blir han väl förstoppad?
Svar på tråden Kanin dricker inget