• Anonym (Vilken?)

    Tips på bärsele?

    Hej! Skulle vilja testa en bärsele till kommande bebisen, men är helt ny på detta.

    Vilken ska man välja? Tänker mig ergobaby eller babybjörn.

    Vill helst inte ge flera tusen innan jag vet om jag och bebisen kommer trivas med bärsele över huvud taget :) tar tacksamt emot tips!

  • Svar på tråden Tips på bärsele?
  • Anonym (E)

    Ergobaby är mycket bättre än babybjörn. Du kan böra barnet i den tills det är rätt stort och den är väldigt ergonomisk. Vi bar våra barn i ergo tills de var 2 år. Man måste Dick ha ett inlägg till ergon när de är små.

    Babybjörn hade jag när de var spädbarn men tyckte man fick rätt ont i axlarna av den, iof inte den senaste modellen men i alla fall...

  • annabellelee

    Saken är den vatten det finns två läger, för noch mot babybjörn. De som är mot menar att barnet inte sitter i "grodpositition" i bb .Jag tror de mest tänker på äldre modeller.

    Jag har en babybjörn one där barnet även kan sitta framåt,vilket jag gillade, och är nöjd med den. Nackdelar är att jag upplever att den inte fungerar om man är ganska kort. Jag tycker också den är svår att sätta på själv om barnet ska sitta på ryggen.

    Men lillen älskade att sitta framåtvänd när han var vaken och in mot magen när han skulle sova.

    Har vänner som kört ergobaby och är nöjda med den.

  • annabellelee
    Anonym (E) skrev 2019-05-21 09:48:48 följande:

    Ergobaby är mycket bättre än babybjörn. Du kan böra barnet i den tills det är rätt stort och den är väldigt ergonomisk. Vi bar våra barn i ergo tills de var 2 år. Man måste Dick ha ett inlägg till ergon när de är små.

    Babybjörn hade jag när de var spädbarn men tyckte man fick rätt ont i axlarna av den, iof inte den senaste modellen men i alla fall...


    Bar i babybjörn one till barnet var två.
  • Erla

    Rekommenderar också ergobaby. Har själv en 360 som är ergonomisk i alla lägen. Baby Björn har på senare år utvecklat sina bärselar, men jag valde bort dem pga att det inte fanns någon som bar ergonomiskt framåt. Kan i övrigt inte säga något alls om det märket.

    I början, när bebisen är riktigt liten, tyckte jag att det var skönast att bära i sjal. Blev inte alls lika trött i ryggen som med sele. Då är ändå ergobaby ergonomisk även för bäraren.

  • Anonym (E)

    Ett tips är ju att du testar. Man kan få instruktion i babyaffärer. Ännu bättre om du känner någon som har de olika typerna, då kan du kanske tom testa att bära ett barn i dem.

    Innan vi bestämde oss så lånade vi både babybjörn och ergo (plus en till som jag glömt namnet på), och testade hemma. Vi körde lånat tills barnet var ca 3-4 mån då bestämde vi oss för att vi gillade ergon så mycket att vi ville ha en egen.

    Vi testade sjal också men det passade inte mig, men vissa gillar ju det väldigt mycket.

  • IceKitten

    Personligen tycker jag att sjal är bäst och bekvämast. Dock höll inte min bebis med utan vägrade bestämt sjal. Sele gillar han dock.

    Vi köpte en ergobaby Omni 360, bebisen kan sitta från start utan inlägg, på mage (framåt och bakåt), rygg och sidan. Väldigt nöjd med mitt val.

    Men har du möjlighet så låna och testa. För som sagt, jag har en sjal hemma som typ aldrig blivit använd pga bebisen...

  • Anonym (E)
    IceKitten skrev 2019-05-21 11:14:17 följande:

    Personligen tycker jag att sjal är bäst och bekvämast. Dock höll inte min bebis med utan vägrade bestämt sjal. Sele gillar han dock.

    Vi köpte en ergobaby Omni 360, bebisen kan sitta från start utan inlägg, på mage (framåt och bakåt), rygg och sidan. Väldigt nöjd med mitt val.

    Men har du möjlighet så låna och testa. För som sagt, jag har en sjal hemma som typ aldrig blivit använd pga bebisen...


    Ja det är ju också en poäng, hur bebisen är. Min dotter blir förbannad när hon satt i sjal, antagligen var det mycket därför jag aldrig gillade sjalen.

    Det känns som att det som avgör om en bärmetod är bra eller ej har att göra med både den som bär och blir buren också utöver själva produkten. Det går inte att säga att en grej är universellt bättre.
Svar på tråden Tips på bärsele?