• Tue 21 May 2019 11:03
    2685 visningar
    6 svar
    6
    2685

    Det få talar om som gravid - ledsen och arg mestadels hela tiden

    Hej! Jag hoppas innerligt att jag inte är ensam om detta (jag vet att jag inte är ensam som rubriken säger men hade velat skriva av mig om ämnet och gärna läsa om fler med samma "problem")

    Innan jag blev gravid fanns det inget annat mål än att få plussa på stickan (27 år gammal) men när jag väl plussade så vände allt. Jag har världens finaste sambo och min graviditet har gått väldigt smidigt utan illamående och annat (vecka 25 nu). Ändå är jag nästintill deprimerad/ledsen/arg till 70% av tiden. Minsta lilla fel min sambo gör, minsta lilla fel jag gör så bryter jag ihop. I dessa perioder (kanske 2-3 ggr i veckan) kan jag sitta och gråta flera timmar tills jag får ont i huvudet, jag glömmer äta etc. Jag blir så djupt nere i all ångest och får konstiga tankar. V A R F Ö R ... tänker jag. Man ska ju vara glad när man är gravid. Obestämd 

    Finns det någon som har tips på hur jag ska tänka under dessa perioder? Eller ska man gå och prata med någon? Om någon känt samma här, blev allt bra efter bebis kommit?

  • Svar på tråden Det få talar om som gravid - ledsen och arg mestadels hela tiden
  • Anonym (Mom)
    Tue 21 May 2019 11:49
    #1

    Jag tycker verkligen att du ska prata med din barnmorska om att du mår så dåligt och säga att du behöver få stöd. Det låter inte som något vanligt graviditetsmående och jag tycker inte att du ska ignorera det. Många mår väldigt dåligt direkt efter förlossningen och om du redan känner dig nere kanske det blir ännu värre då.

    Du är antagligen inte ensam men jag tycker ändå du bör ta det på allvar.

  • Tue 21 May 2019 12:30
    #2

    Håller med ovanstående talare. Det låter jättetråkigt att du mår så dåligt. Låter som kraftig psykisk ohälsa. Och som tidigare nämnts så är det inte vanligt graviditetsmående att vara SÅ nere. Tala med din BM som sagt och få hjälp innan du närmar dig förlossningen.

    Hoppas du får gnistan och glädjen igen :) kramar

  • Tue 21 May 2019 16:20
    #3

    Tack snälla för svaren, jag ska definitivt prata med barnmorskan då. Hoppas att det blir bättre snart. Jag har såklart mina bra dagar också där allt är frid och fröjd Solig

  • Wed 22 May 2019 21:44
    #4

    Tala med din barnmorska så du slipper känna så där.

    När jag väntade min son så fick jag problem med ångest och depression, fick medicinering och efter det så vart jag mig själv igen. :)

  • Anonym (Lissi­)
    Wed 22 May 2019 22:13
    #5

    Så var det för mig. Vände i v20. Min väninna var deppad hela graviditeten, gick över på slutet.

    Det du kan lugna dig med är att detta uteslutande har med dina hormonnivåer att göra som skiftar kraftigt nu när din kropp faktiskt bygger en människa.

    Det beror inte på att du håller på att tappa förståndet, att din partner är fel eller att något är fel i ditt liv. Det är en fysisk reaktion.

    Men det är skitjobbigt.

  • Anonym (Mom)
    Thu 23 May 2019 09:04
    #6
    rockitemms skrev 2019-05-21 16:20:55 följande:

    Tack snälla för svaren, jag ska definitivt prata med barnmorskan då. Hoppas att det blir bättre snart. Jag har såklart mina bra dagar också där allt är frid och fröjd 


    Vad bra! Hoppas det blir bättre! Var inte rädd för att be om hjälp! :)
Svar på tråden Det få talar om som gravid - ledsen och arg mestadels hela tiden