• Anonym (föölö­)
    Tue 21 May 2019 12:30
    738 visningar
    24 svar
    24
    738

    Har jag rätt att vara besviken eller är jag otacksam?

    Fyller år idag tisdag.

    Bakgrundhistoria:

    1: Jag såg för några veckor sedan att mitt favoritband i tonåren ska spela i Sverige i höst. Blev jätteglad, älskade deras musik när jag var yngre och ville gå för nostalgis skull. Berättade för min kille att jag tänkte köpa biljett och gå på konserten. Hade tänkt att gå själv då jag inte känner någon som gillar de, men han erbjuder sig att följa med. Vilket var jättesnällt. Vi har skutit på att boka biljetter för att vi haft fullt upp med annat. Men vi hade tänkt att boka tillsammans. Dvs. jag betalar för min biljett och han för sin. Jag sa på fredagen att vi borde försöka boka det i helgen. (vilket vi dock glömde så det blev ej av)

    2: Jag började på lördagen, dvs typ 3 dagar innan jag fyller år, berätta en anekdot/beklaga mig lite över min pappas bristande engagemang för min födelsedag, hann inte berätta klart historien (som handlade om att han frågade mig vad jag önskade mig typ några dagar innan jag fyllde och dessutom bad mig ta fram en nätbutik att beställa saken ifrån ("gärna zalando för de har fri restur!" - så, han hade lika väl kunnat leta upp de själv, han är duktig på teknik och har jobbat med datorer. Kändes som att det handlande om lathet typ.) och att sitta bredvid honom och beställa de... Var ett par välkända skor, hade sagt modell och storlek. och skickat länk på mail. Jättesnällt men kände typ att jag lika gärna kunnat beställa de själv...) Men som sagt hann min kille avbryta mig innan jag berättat allt det här- genom att säga "juste vad önskar du dig egentligen?"....

    Idag fyller jag år, och han ringde och berättade att min present var att han hade köpt de där konsertbiljetterna. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-21 12:35
    Oj råkade trycka på skicka.

    Förstår att presenter inte alltid är superlätt. Men det kändes bara så himla... konstigt. Jag hade ju sagt att jag skulle köpa dem. Presenten blev att han bjöd mig. Kände att då hade han hellre fått bjuda ut mig på middag eller något.

    Samtidigt så får jag dåligt samvete att jag kände som jag kände- besvikelse. Känner mig otacksam.

    Har dessutom pms så vet inte om det är rimligt att bli det eller om det bara jag som är överkänslig... Därför ville jag gärna höra vad andra tycker.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-21 12:39
    Tanken var ju god men kändes lite fel bara. Samtidigt som det var gulligt på så vis att han gav mig något jag verkligen ville ha. Men hade ju i princip redan köpt det till mig själv. Dessutom så kändes det som att han inte hade kommit på en present, och när jag pratade om att vi behövde boka så kom han på att han kunde köpa det till mig.

    Fattar att alla är olika men jag brukar vara ute i god tid när folk fyller år. Bryr mig egentligen inte om vad jag får, handlar mer om tanken/tiden.

    Men skitsamma, är nog fånig kanske.

  • Svar på tråden Har jag rätt att vara besviken eller är jag otacksam?
  • Anonym (b)
    Tue 21 May 2019 12:40
    #1

    Förstår dig. Jag uppskattar också att de ansträngt sig att tänka ut en present och att det blir en överraskning.
    Att de betalar något som redan är serverat är inte alls lika kul.
    Men det var ju samtidigt snällt av din kille att köpa biljetterna. Så ja, förstår att du känner dig lite kluven.

  • Tue 21 May 2019 12:40
    #2

    Du har såklart rätt att bli besviken om du är just besviken. Jag hade dock kunnat ge samma present som din kille gav, hade nog inte ens haft en tanke på att det kan uppfattas som fantasilöst. En middag är ju heller inte så fantasifullt egentligen ;)

    Han gav ju iaf något som han visste att du har glädje av. Åk på konserten du och njut över att det är gratis! :)

  • Anonym (qwert­y)
    Tue 21 May 2019 12:41
    #3
    +2

    Men herre gud. Jag trodde historien skulle sluta med att du ville att han skulle bjuda dig men att han inte fattade. Men du fick alltså biljetter av honom? Till en konsert du verkligen ville se? Ja, du är otacksam. 

  • Tue 21 May 2019 12:44
    #4
    +1

    Jag förstår inte riktigt. Det var ju en jättefin present? Dels bjuder han dig, och så slipper du krångel med att fixa biljetterna.

    Han lär ju tro att det var en perfekt present!

    Jag förstår inte heller varför din pappas present var så fel. Jag skulle bli superglad att få beställa exakt vad jag vill ha från Zalando, oavsett om jag satt bredvid eller inte.

  • Tue 21 May 2019 12:52
    #5

    Jag vet inte hur länge ni har varit ihop så om du vet att han annars klarar av att ge fina uttänkta presenter till familj och vänner?

    Jag har varit gift i 25 år och min man är värdelös när det gäller gåvor. Han vet aldrig vad han ska köpa. Och det har ingenting med kärlek att göra. Han är även likadan mot sig själv, vet aldrig vad han önskar sig men blir glad för alla gåvor han får.

    Så din pojkvän tyckte kanske att det var toppen att få ge dig biljetten. Kanske han t.o.m uppfattat det som att du hintat om det?

    Var inte besviken. Tänk på hur kul ni kommer att få det.

  • Anonym (Fanta­silös)
    Tue 21 May 2019 12:58
    #6

    Jag förstår både din pojkvän och din far. När det nu inte verkade bli av att du beställde biljetterna är det väl bra att din pv gjorde det.

    Somliga tjejer är så kräsna.  Försöker man köpa nåt man själv tycker är snyggt (kläder, smycken, parfym) så är det inte riktigt i deras smak. Det blir byte och krångel. Köper man exklusiv choklad så bantar de. Det är säkrast att få tydliga instruktioner fast det inte blir nån överraskning då. 

    Nästa gång får du väl säga rent ut att du gärna blir bjuden på restaurang som födeledagspresent. Själva överraskningen blir då vilken restaurang det är.

  • Anonym (Victo­ria)
    Tue 21 May 2019 13:02
    #7

    Jag förstår lite hur du menar, och visst, han kom ju inte på presenten själv, men vad gör det egentligen? Det är ju en konsert som du verkligen vill gå på. Ni har skjutit på att att köpa biljetterna själv, och nu kom han till skott. Det var väl jättebra? Tänk om ni dragit på att köpa så länge att biljetterna hunnit bli slutsålda?

    Som sagt, jag förstår hur du menar, och jag tycker inte att du är rent otacksam. Det var ju lite fantasilöst, men se det från den ljusa sidan. Nu har ni biljetter och ska se ditt gamla favoritband! Du kanske får lite uppvaktnign ikväll eller till helgen också? Lite tårta eller något annat trevligt?

    Grattis på födelsedagen. Skål

  • Tue 21 May 2019 13:07
    #8

    För min del tycker jag att det är otacksamt att bli besviken över en sådan sak. Själv ser jag det som omtänksamt, han visste att du ville gå, han visste också att inget blivit bokat - han ordnade det. 

    Fattar inte ens vad det finns i den fina gesten att bli tjurig över. 

  • Anonym (Otack­sam)
    Tue 21 May 2019 13:43
    #9

    Eftersom du tjatat om dessa biljetter men inte köpt dom av olika anledningar så är det inte omöjligt att han trodde att det var pikar att just han skulle betala dom... så hade jag tolkat det

    Angående din pappa så hade jag blivit glad över att beställa exakt rätt, det är inte lätt när man är minsta osäker när någon sagt så specifikt vad det ska vara och då är det så tråkigt om man ändå lyckas beställa fel.

    Grattis på födelsedagen men ät lite choklad och få bort din pms ;)

  • Anonym (först­år)
    Tue 21 May 2019 13:44
    #10

    Jag förstår att du är besviken. Han hade inte ens tänkt på en present eller ens frågat dig vad du önskade förens tre dagar innan och då väljer han att köpa något du redan skulle gå på. Känns som en sista minuten lösning och blir rätt antiklimatiskt att bara få ett random samtal på sin födelsedag att man ska få gå på något man redan skulle gå på men hey nu slipper du betala för din biljett. 

    Även sättet han gjorde det på kändes tråkigt och ogenomtänkt, istället för att skriva ut biljetterna eller skriva en gullig lapp och slå in fint ringer han bara upp och säger det rakt ut. 

    Det är inte som att det är världens deal, som kvinna känner jag att man lärt sig vid vuxen ålder att man inte riktigt kan förvänta sig något från män gällande födelsedagar och liknande. Det är något man bara får förvänta sig och acceptera på någon nivå. 

Svar på tråden Har jag rätt att vara besviken eller är jag otacksam?