• Anonym (Hej)

    Ni som spiral inte funkat för

    Hej!

    Jag är inne på mitt fjärde preventivmedel utan att något funkar, bl.a två sorts minipiller (cerazette och exclutena) och nu har jag hormonspiral. Jag har haft spiralen i 6,5 månader men har fortfarande inte slutat blöda.

    Vad funkar för er som spiral inte funkat för? Ska jag testa kopparspiral eller P-stav först(kan inte använda något med östrogen) Vad tror ni?

    Förresten, är det någon här som behövt ha sin spiral längre än 6 månader för att den skulle stabilisera dig och isåfall, hur länge?

  • Svar på tråden Ni som spiral inte funkat för
  • Anonym (Femcap)

    Har du kollat på cervixpessaret femcap? Supersmidigt, inga hormoner, behövs bara tas ut och rengöras var 48h så spontaniteten finns kvar, säkert preventivmedel. Finns mer info på gronabarnmorskan.se :)

  • Anonym (Ellie)

    För mig funkar varken spiral eller p-piller. Hade ändå min spiral i nästan 2 år, men hade konstanta småblödningar, svampinfektioner och fick ångest.

    För mig har också pessar varit bra. Jag använde dock ett vaginalpessar som sitter i slidan och inte bara på själva livmodertappen som ett cervixpessar.

    Ett tips är att du bokar tid med en barnmorska för rådgivning och för att pröva ut ett pessar så att du får rätt storlek och lär dig använda det rätt.

    Säg redan när du ringer att du är intresserad av pessar så att du får träffa någon som kan det. Min erfarenhet är att inte alla barnmorskor har full koll på det och vissa försöker ändå prångla på en p-piller eller spiral istället.

  • Anonym (Ellie)

    Men angående anpassning till spiralen så blev mina blödningar bättre ett tag efter 6 mån, från att ha blödigt konstant till att ha mer spottings.

Svar på tråden Ni som spiral inte funkat för