• Anonym (Ledsen)

    Pappan är gubben i lådan

    Hej!

    Jag känner att jag behöver prata med någon. Få råd och stöd i våran situation.

    Min dotter är nu 10 år gammal.

    Jag och mitt ex har varit separerade sedan hon var 1,5 år.

    Hon har bott hos honom varannan helg fram tills att hon var 4-5 år. Då bröt helvetet lös.

    Han är alkoholist och drack ofantliga mängder alkohol med barnen (min dotter har en äldre bror från pappans sida) Detta kom fram senare av sonen som försökt ta hand om dottern medans pappan drack.

    När allt uppdagades så försvann pappan in i sitt alkoholmissbruk. Tog avstånd från alla och träffade inte barnen på 1 år.

    Stämningsansökan skickades in, då han inte betalat underhåll under ett helt år. Vi fick rätt och han måste betala ett visst datum varje år. Och även retroaktivt året som gått.

    Vi hade kontakt med familjerätten som tyckte att han kan få vara gubben i lådan och komma lite som han ville.

    Han fick hjälp och vi kunde låta barnen träffa honom med övervakning av oss eller andra familjemedlemmar.

    Han träffar barnen ca 1 helg varannan månad hos hans mor. Barnens farmor och detta har funkat bra. Detta eftersom han bor väldigt långt borta.

    Men emellanåt kan det gå ännu längre tid och framförallt lång tid då de inte ens hörs på telefonen. Nu i skrivande stund har han inte ringt på 5 veckor...! Jag har såklart försökt söka kontakt, utan resultat.

    Jag har kommit till den punkten nu att jag faktiskt hatar honom. Jag hatar hur han behandlar barnen. Jag hatar hur han behandlar mig som styr upp ALLT kring vpr dotter utan hjälp.

    Jag har bönat och bett om att han ska hålla kontakten, flytta nära sina barn, vara flexibel när han kommer hit med väldigt kort varsel.

    Barnen är så stora nu att de inte längre blir besvikna. Men jag ser ju på min dotter att hon fortf är ledsen över detta. Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra, säga eller bete mig kring honom längre.

    Snälla hjälp mig med råd för jag är helt slutkörd nu.

  • Svar på tråden Pappan är gubben i lådan
  • Anonym (farmor)

    Du kan inte göra något alls. Tyvärr kan man inte tvinga föräldrar att umgås med sina barn. Håll dörren öppen ifall han vill träffa barnen - men i övrigt: ligg lågt. Detta är hans förlust. Han kommer fatta när barnen börjar bli vuxna, och pappan blir gammal. Då, förstå då, kommer insikten. 

    Tala om ofta för barnen att det inte är dom det handlar om, utan att det är pappan som har problem. Och säg inget ang ev besök, om pappan säger att han vill besöka dom - om han inte kommer så slipper de bli besvikna. 

    Jag har varit i exakt samma sits som du. Jag lade hela ansvaret på mannen. Jag vägrade tjafsa med honom men höll dörren öppen. Han träffade inte barnen på tio år. Nu är de stora, med egna barn. Och de kommer INTE släppa in sin far om han skulle vilja besöka dom. Han kommer bli väldigt ensam när han går i pension.

  • Anonym (c)

    Ja, du kan inte tvinga honom.
    Lämna tillbaka problemet till pappan. From nu får han själv ta ansvar för sin kontakt med barnen.

  • Anonym (A)
    Anonym (c) skrev 2019-05-21 14:34:37 följande:
    Ja, du kan inte tvinga honom.
    Lämna tillbaka problemet till pappan. From nu får han själv ta ansvar för sin kontakt med barnen.
    Tycker jag med
  • Anonym (ja)

    ja, håller med ovanstående. Du får hitta ett sätt att släppa oket. Du (och barnen) har plågats tillräckligt nu. Problemet hör hemma hos mannen.

    En fråga. Umgås din dotter något med sin halvbror? Hur har han det? Är han också besviken som din dotter?

    Kram och lycka tilL! Det är dags att bli fri!!

  • Anonym (ja)
    PS. "Vi hade kontakt med familjerätten som tyckte att han kan få vara gubben i lådan och komma lite som han ville."

    Vad knäppt att familjerätten sade så. Kan inte vara nyttigt för någon. Snacka om att lägga ansvar på mammorna. 
  • Anonym (Hopplöst)

    Det finns inget du kan göra. Det kommer bli hans förlust om han förändras och det är bara han själv som kan göra det.

    Min vuxne sons pappa är alkoholist, nu en nykter alkoholist sen 4-5 år sedan.

    Hans pappa höll på och bröt löften och dök upp under nyktra perioder tills min son var 13 år. Då fick sonen nog och ville inte ha någon kontakt överhuvudtaget med sin pappa.

    Pappan söp vidare, tillhörde alkisarna som sitter på parkbänkarna och blev mer och mer nedgången.

    Min släkt och vänner har sett honom med jämna mellanrum och vi har förvånas över att han levde.

    Sen en dag efter 25 års tystnad kom det ett brev. Han hade blivit en nykter alkoholist. Han hade varit nykter i 2 år. Han hade tröttnat på alkoholen och bara en dag bestämt sig för att nu fick det vara slut på supandet.

    Nu ville han ha kontakt med sonen. Jag trodde sonen skulle bli glad eller vad vet jag. Min son tyckte inget särskilt, pappan var bara en främling för honom.

    Min son hade flyttat hemifrån för många år sen.

    Pappan och sonen träffades hemma hos mig. Några sms skickade pappan och sonen svarade. Några telefonsamtal kände sonen inte för, han ansåg att han inget hade att prata med pappan om, han kände helt enkelt inget för pappan. Pappan hade inte funnits där och nu var det bara en titel.

    Pappan fattar inget. Han anser att hans supande är en sjukdom och det stämmer väl, men är man sjuk så söker man hjälp, andra ska inte lida för att en sjuk människa förstör livet för sig själv och närstående.

    Man har ett eget ansvar också. Pappan hade oss, övrig familj och vänner men valde alkoholen tills han själv tröttnade när han var 62-63 år.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack så mycket för alla svar!! Det är lite sent nu men min dotter ringde själv till pappan ikväll och ville prata och då ville han helt plötsligt prata. Sen efteråt tog jag över luren och gick ut och pratade. Det var inte en rolig upplevelse. Skriver mer om det imorgon.

Svar på tråden Pappan är gubben i lådan